11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paníposlankyně.NynítedyřádněpřihlášenápaníposlankyněAnnaPutnová,připravísepanposlanecPetrKořenek.Prosím.Poslankyně Anna PutnováDobrývečer,váženýpanepředsedající,váženápaníministryně,dámyapánové.Kdnešnímuvystoupeníměpřimělytřidůvody.ZaprvébychchtělapodpořitpozměňujícínávrhpaníposlankyněChalánkové.Jeskutečnědobře,abychomudělalirevizitzv.pamlskovévyhláškyapodívalisenasituacizdravýmselskýmrozumem.Možnávícenežvýčetjednotlivýchaktivitanámětůvámposloužípříklad,kterýjsemzažilanedávnonaGymnáziuvKrálověPoli.Kdyžměpanředitelpozvalnakávuanarohlík,sdělilmi,žedíkypamlskovévyhlášcemusímeopustitprostorškoly,jakkolivtonaúzemíprostoruškolyje,amusímeprojítjinýmvchodem,abychomvyhovělinormě.Upozornilmě,ževzhledemktomu,žesetamprodávajísladkévýrobky,jimtotopředpisyzakazují,apožádalmě,abychpodpořilainovelu,pozměňujícínávrh,kterýbyumožnilregulérníprodejvrámciškoly.Odroku2011jsempodporovalazdravouvýživuveškoláchasportovánídětí.Netušilajsem,žepanministrChládeksestakovouvervouujmeiniciativyavyústítovpamlskovouvyhlášku.ČilitímtoještějednoupodporujipozměňovacínávrhpaníposlankyněChalánkové.Tímdruhýmdůvodembylovzdělávánídětívzahraničí,tzv.českéškolybezhranic.Možnásiještěvzpomenete,žejsmepředčasempřerušilijednánívprvnímčtenínovelyškolskéhozákona,českéškolybezhranic,kteroujsemspoluskolegyiniciovala.Dnešnípodoba,takjakjevčleněnadonovely,vycházízespolečnédílnyMinisterstvaškolstvíapanaposlanceKořenka,jepodleméhosouduhoršínežtamoje-zcelaneskromně-,atovtom,žepřibývábyrokraciepročeskéškolybezhranicanedávájimtujasnougaranciapředvídatelnost,kteroumělyvpřípaděčeskýchškolbezhranic,takjakjsemjinavrhovalajá.Nicméněrespektuji,žezástupciareprezentantičeskýchškolbezhranic,jakojepaníLucieBoucher,přijalitutonovelu,čitentopozměňujícínávrh,játovidímjakoopravduvelmimírnýpokrokvmezíchzákona.Čilitojetadruhápoznámka.Tímtřetímtématemsevracímksamotnénoveleškolskéhozákona,čilikfinancování.Odléta,kdyseprobírámejednotlivýmikroky,vemněhlodajíněkterépochybnostiabylabychráda,kdybypaníministryněmohlatytopochybnostirozptýlit.Zaprvénejsemsijistá,zdatatonovelaskutečněpřispějektomu,žesezvýšíkvalitavzdělávání.Vedeměktomujednoducháúvaha.Pokuddnesmámeškoly,kteréjsouvelminadstandardní,kteréposkytujíkvalitnívzděláváníajsouvyhledávané,obávámse,žetím,ževznikneoptimalizacetěchfunkcízhlediskamožností,kterémáme,čilito,cobudehrazené,takseředitelénaučívelmirychlepracovatstím,žepůjdoutoucestouoptimalizaceatytovýbornéškolysestanouprůměrnými.Bylabychráda,kdybytytoméobavybylyrozptýleny,protožepraxeaživotveškolstvídvacetletukazuje,žeživotsiobvyklenajdecestu.Atacestajetakovoujednoduššímetodouatatosepřímonabízí.Druhýmtématem,okterémbychrádamluvila,adoufám,žesektomupaníministryněvyjádří,jefakt,ževdůvodovézprávěseuvádí,žedíkytomu,žesezrušínormativnífinancování,taksedáočekávat,ženebudetlakředitelůškol,abypřijímaliděti,kterénemajínaprostožádnéstudijnípředpokladyproto,abybylypřijatynastředníškolu.Tentoprincipzdásemibýttakéneudržitelný,protožeaťvycházímeztoho,žesebudoufinancovattřídy,nebosebudoufinancovatjednotlivížáci-třídaaučitelohodinysedajízvýšittím,žesepřijmevícežáků.Takžetentoprincipjezméhopohledunezcelajasný.Třetíoblast,kterámězajímá,jepozicekrajůpotétoškolskéreformě.Myjsmesijičástečněvyjasnilinaškolskémvýboru,nicméněmyslím,žebystálozato,kdybysektomumohlavyjádřitpaníministryněškolství.Tojevše.Děkuji.