2013-053-01-011
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám také děkuji . Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Chalánková , připraví se paní poslankyně Putnová . Prosím .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo , pane předsedající . Dámy a pánové , dovolte , abych se přihlásila ke svému pozměňovacímu návrhu pod číslem 5293 . A vzhledem k tomu , že chci poděkovat paní ministryni za upozornění na legislativně technické úpravy , tak ho budu muset načíst v té nové podobě celý . Pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 841) . A . Navrhované změny 1 . V článku I se za bod 3 vkládá nový bod 4 , který zní : " 4 . § 32 včetně nadpisu zní : " § 32 Zákaz politické propagace , reklamy a prodeje nevhodného zboží -
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Paní poslankyně , já se omlouvám , že vám vstupuji do vašeho projevu , ale přesná citace se čte až v podrobné rozpravě .
Poslankyně Jitka Chalánková
Dobře . Přesnou citaci nechám do podrobné rozpravy a nyní si dovolím okomentovat tento svůj pozměňovací návrh . V novele školského zákona zvažujeme především prospěšnost či škodlivost změn ve financování veřejných škol . Samotný školský výbor nám však doporučil i další dílčí změny ve školském zákoně . Proto i já si dovolím zvednout téma , které považuji za důležité . Je navíc aktuální a vím o něm od mnoha rodičů i ředitelů škol , se kterými jsem měla možnost mluvit . Většina z vás určitě ví , a média nám to v uplynulých týdnech několikrát připomněla , že v platnost vstoupila tzv . pamlsková vyhláška , která velmi přísně reguluje prodej potravin ve školách , a to ještě neznáme přesnou metodiku , kterou prý chystá Ministerstvo zdravotnictví . Nová pravidla by měly školy respektovat od Nového roku . Bohužel už dnes se ale ukazuje , že bohulibý účel této detailní regulace , se zcela míjí s praxí . Místo aby se v tuto chvíli školy na její plnění připravovaly a zlepšovaly sortiment potravin ve školních bufetech , drtivá většina škol tato prodejní místa ze strachu před postihem plošně ruší . Nelíbí se mi to z několika důvodů . Za prvé je velmi subjektivní posuzovat , co pro které děti kterého věku je , či není zdravé . A pokud ze stávajícího znění vyhlášky vyplývá , že za nezdravý může být považován i normálně tučný jogurt , je něco velmi špatně . Za druhé , praktickým efektem tohoto opatření bude vyhánění dětí do okolních samoobsluh , bister a obchodů , kde si nakoupí , co samy uznají za vhodné . Ve výsledku budou jíst mnohem nezdravěji , než kdyby si ve školním bufetu koupily loupáček nebo housku se šunkou . Za třetí se mi nelíbí selekce škol , pro které vyhláška platí a pro které nikoliv . Střední školy si na ministerstvu vymohly výjimku . Ta se ale netýká víceletých gymnázií a dalších škol s odpoledním provozem . Přitom na nich probíhá odpolední vyučování , probíhají zde odpolední kroužky , vím o školách , v jejichž prostorách fungují hudební školy . Právě v těchto školách nyní zavřou i dobře spravované bufety , na které byly děti zvyklé a které často přispívaly i k dobrému prostředí ve škole . Jinými slovy , místo aby stát taková prodejní místa považoval na školách za bonus pro studenty i učitele , tak je raději zlikviduje . Je ale ještě jeden důvod , proč se mi nová regulace nelíbí . A ten důvod je zásadní . Jsem přesvědčena , že veřejná moc by neměla rodičům předepisovat , jak se mají stravovat jejich děti . Současně jsem přesvědčena , že úprava možností dopoledního i odpoledního stravování je v kompetencích ředitelů jednotlivých škol . To oni nesou za řízení školy zodpovědnost , to oni jsou v kontaktu s rodiči , to oni znají dobře konkrétní podmínky ve škole . Jinak se totiž ptám , na co mají děti rodiče a na co mají školy ředitele . Aby nedošlo k nedorozumění - ani já si nemyslím , že by na prvním stupni základní školy měl stát na chodbě automat s coca - colou . Nechci však v této souvislosti útočit na Ministerstvo školství . Jsem si vědoma toho , že k vydání tzv . pamlskové vyhlášky bylo ministerstvo v podstatě dotlačeno doposud platným zněním školského zákona . Chci upozornit , že stávající ustanovení § 32 školského zákona je formulováno velmi kostrbatě a málo srozumitelně . Konkrétně odst . 2 nutí Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo zdravotnictví určovat potravinové výrobky , které lze na školách prodávat , nikoliv v kontextu péče o zdraví žáků , ale v kontextu zákazu reklamy . A právě tato absurdita vedla k vydání diskutované pamlskové vyhlášky , která se setkala s nevolí nejen žáků a studentů , ale i ředitelů škol a rodičů . Ráda bych vás proto seznámila s pozměňovacím návrhem , který tuto situaci řeší . Diskutovala jsem ho i s kolegy ze školského výboru a s lidmi takříkajíc z terénu . Věřím , že velmi jednoduchou změnou v zákoně můžeme zachránit školní bufety a současně respektovat snahu o zdravější stravování našich dětí , což je cíl , s nímž se plně ztotožňuji i já . Účelem mého návrhu je přenést rozhodování o prodeji zejména potravin na školské rady . V těchto radách mají své zastoupení i rodiče a jako samosprávné orgány školy jsou více způsobilé než Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo zdravotnictví zabývat se takovýmito margináliemi . Změna navíc umožní vzít v potaz specifické podmínky na každé škole . V odst . 2 § 1 navrhuji text zachovat . V odst . 2 navrhuji zakotvit zákaz reklamy či prodeje na školách . To se pochopitelně netýká jen potravin , ale např . i finančních produktů a jiných komodit . V odst . 3 dává ale můj návrh školské radě možnost prodej a reklamy v jí vymezeném rozsahu povolit . Může se to týkat nejen prodeje chlebíčků ve školním bufetu , ale např . i reklamy na značkové oblečení žáků . Předpokládám , že školské rady by svého oprávnění využily právě k povolení prodeje běžných potravin , sanitárního zboží , jako jsou třeba papírové kapesníčky , nebo např . psacích potřeb . Odstavec 3 současně obsahuje výčet reklamy a prodeje , které jsou zakázány vždy , a nemůže je povolit ani školská rada . Jedná se např . o cigarety , alkohol , lehké drogy , pokud by byl jejich prodej povolen , nevhodné časopisy atd . Schválením tohoto návrhu se tak stane bezpředmětnou i kritizovaná vyhláška , protože ztratí zákonnou oporu . Dámy a pánové , přestože máme na mnoho otázek různé názory a na některých se prostě nikdy neshodneme , tento návrh není ani pravicový , ani levicový . Domnívám se , že je to návrh zdravého rozumu . Je to návrh , jehož podporou můžete projevit respekt k rodinám a důvěru ředitelům škol a jejich samosprávným orgánům . Je to návrh , jehož podporou můžete zrušit zbytečnou regulaci , která nic nelepší a naopak otravuje život mnoha studentům , učitelům i rodičům . Velmi vás prosím , pročtěte si návrh pozorně a zvažte jeho podporu . V podrobné rozpravě ho načtu .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name