|

2013-053-01-011

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení

Date2016-11-29
Meeting2013/053
Agenda Item2013/053/011
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/bqbs/b02501101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   006 < Page 007 > 008

Místopředseda PSP Jan Bartošek se omlouvám, paní poslankyně, že vám opět vstupuji do vašeho projevu, ale požádám vás, kolegové a kolegyně, jestli máte něco důležitého, co potřebujete řešit, jděte do předsálí, se zde nepřekřikujeme. Prosím, pokračujte. Poslankyně Ivana Dobešová Děkuji. jsem myslela, že můj hlasový fond je dostatečně silný, ale pravděpodobně budu muset ještě přidat. Takže prosím klid. Dále tedy v návrhu navrhuji, aby se zaměstnavatelé zapojili také do tvorby koncepčních záměrů jednotlivých škol a aby školy také zabezpečily spolupráci s firmami tak, aby v průběhu praxe studenti pracovali v reálném prostředí u fyzických osob. Dále také, aby odborník z praxe měl možnost se zapojit i do teoretické výuky při přípravě na povolání v daném oboru, a také, aby odborník z praxe se účastnil i profilové části maturitní zkoušky. Dále, aby se umožnilo pedagogickým pracovníkům odborných stáží u zaměstnavatelů, a tím se zkvalitnila i teoretická příprava, a řekněme, lepší propojení právě teorie, teoretického výkladu, s odbornou praxí. K tomuto pozměňovacímu návrhu, který prošel ve výboru v bodě 4 usnesení tohoto výboru, si dovoluji doplnit ještě tento pozměňovací návrh o další část, a to bod 3, aby si ředitelé školy mohli vytvářet poradní sbor ze zaměstnavatelů za účelem spolupráce se zaměstnavateli, a to právě podle odstavce 2. Myslím si, že tímto pozměňovacím návrhem se tak dovrší snaha o pevnější propojení středních odborných škol se zaměstnavateli. Záměrně se zde uvádí termín zaměstnavatelé, nikoliv sociální partneři, jak tomu bývalo v předešlých citacích spolupráce školy s praxí. Dále si pak v podrobné rozpravě dovolím načíst ještě jeden pozměňovací návrh, který se zabývá právě také prohlubováním spolupráce středních odborných škol se zaměstnavateli, a to ve smyslu uzavírání smluv studentů prostřednictvím svých zákonných zástupců se zaměstnavateli s cílem pobírání stipendií a závazku v budoucnu se nechat zaměstnat tímto zaměstnavatelem. Doplňuji tak pozměňovací návrh, který prošel v minulé novele. Byl to pozměňovací návrh pana kolegy Fiedlera, který rozšiřuji o to, že žák střední školy by měl také vstupovat do tohoto smluvního vztahu, a to především z toho důvodu, aby nenastávaly situace, které se dějí, že smlouva, která je uzavřena mezi zákonnými zástupci a zaměstnavateli, která funguje, která se plní ze strany zaměstnavatele, se naplněním plnoletosti žáka stává neplatnou a žáci, ačkoliv prostřednictvím této smlouvy pobírali stipendia, a někdy jsou to poměrně velké částky, jako třeba 2,5 tis. měsíčně, pak nechtějí svým závazkům dostát a v podstatě tuto smlouvu neprodlužují. Myslím si, že na obou stranách, jak na straně školy, tak na straně zaměstnavatelů, je snaha o vzájemné prohloubení. Je snaha o to, aby se studenti připravovali pro určité zaměstnavatele, aby byli připraveni a ušiti jim na míru. Nicméně tyto snahy většinou končí u toho, že nedochází k naplnění smluv, které v dobré víře v průběhu studia vznikají. bych si dovolila pak přihlásit k tomuto pozměňovacímu návrhu v podrobné rozpravě. Děkuji vám všem, kteří jste vydrželi být v klidu, za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name