2013-050-09-188
188. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 706/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Hovorkovi . Dalším řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Vít Kaňkovský . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Vít Kaňkovský
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , budu se snažit dodržovat jednací řád a neprodlužovat tuto diskusi , protože jistě všichni už čekáte na závěrečné hlasování . Problematika zákona o léčivech je velmi složitá . Myslím , že jsme to zažili všichni v posledních týdnech a měsících , kdy jsme byli zahlcováni řadou někdy velmi rozporuplných informací zejména k pozměňovacím návrhům , které schvaloval zdravotní výbor po jednání druhého čtení . Norma , kterou schvalujeme , má dva základní cíle . Jedním z nich jsou klinické studie nebo úprava legislativy ohledně klinických studií . Tu nikdo nerozporuje a je velmi důležitá . Tou druhou je skutečně problematika reexportu . My jsme hledali na zdravotním výboru i zde ve druhém čtení takové opatření , které by skutečně do tohoto problému , o kterém tady dlouze hovoříme , jednoznačně zasáhlo . Hledaly se různé cesty , byly předloženy různé pozměňovací návrhy a nakonec největší podporu na zdravotnickém výboru měl pozměňovací návrh , na kterém spolupracovalo Ministerstvo zdravotnictví a přednesl ho pan kolega Běhounek , potažmo kolega Krákora a další , který se právě týká opatření k zabránění paralelních reexportů . Poté , co jsme na zdravotním výboru v garančním výboru ho jednoznačně podpořili , se k nám ale snesla celá řada různých odborných , pseudoodborných názorů , které byly mnohdy podloženy i velmi sofistikovanými právními názory , které ale šly často proti sobě . Jsem přesvědčený o tom , že v tuhle chvíli ani tady nejsme schopni jednoznačně rozhodnout , které z těch názorů jsou úplně správné a které ne , a že na sebe asi budeme muset vzít určité riziko . Přesto bych se ale rád o jednom tom riziku zmínil a to je riziko , zda nejsme s tímto pozměňovacím návrhem v rozporu s legislativou týkající se ochrany hospodářské soutěže . A jak mám zprávy , tak předseda Úřadu na ochranu hospodářské soutěže informoval Ministerstvo zdravotnictví o tom , že tam problém existuje . My jsme ale jako poslanci ten názor nedostali . Zatím jsem ani neviděl , že by byl veřejný . Proto bych chtěl pana ministra požádat , zda by nás s tímto stanoviskem seznámil , abychom před závěrečným hlasováním věděli , jestli můžeme pro ten pozměňovací návrh zvednout ruku , nebo ne . My jako klub KDU - ČSL ten cíl a to , k čemu pozměňovací návrh směřuje , jednoznačně podporujeme , ale rádi bychom znali i toto stanovisko . Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Kaňkovskému . A zatím posledním řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Leoš Heger . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji , pane místopředsedo . Já také doufám , že nepřekročím jednací řád a že i on umožní určité vyjádření k některým pozměňovacím návrhům . Začal bych tím , co říkali předřečníci , nebo poslední předřečník . Pokud jde o vlastní návrh týkající se transpoziční změn a reexportů , nemáme výhradu úpravy po předložených pozměňovacích návrzích . Pokud jde o ten reexport , tak nám vyplývají asi tak , že to , co předkládá KSČM zde ústy paní poslankyně Markové , je opravdu riziková záležitost . Já jsem byl u toho , když se připravovala verze již před několika lety , která by kopírovala slovenskou , a tenkrát většinový právnický názor převažoval jako negativní a rizikový vůči EU . Pokud jde o pozměňovací návrh , který se snaží protlačovat , nebo spíše potlačovat podporu monopolu , který je ve vztahu mezi výrobcem a distributorem , který vede k dodávání určitých léků jenom do vybraných lékáren , tak tento návrh podporujeme , protože se domníváme , že v lékárnách , tam , kde pacient lék požaduje , by lék měl být distributorem opatřen . Pokud jde o názory z našeho klubu , tak jenom za pana dr . Skalického , který je na služební cestě , konstatuji , že jeho pozměňovací návrhy , které se týkají možnosti vydávat opatření obecné povahy pro Ministerstvo zdravotnictví , i když nebyl ten návrh vydán SÚKLem apod . , podmínky kvalifikace pro prodejce , tak oba tyto návrhy budeme jako TOP 09 a Starostové podporovat . Určitý problém máme s pozměňovacím návrhem profesora Vyzuly na snížení marží u generik a biosimilars . Je to pozměňovací návrh , který zde byl sice propagován velmi tvrdými , až výhrůžnými slovy , že kdo ho nepodpoří , bude pokládán za lobbistu , který podporuje farmaceutické firmy . Musím také konstatovat , že ten návrh byl předložen jednak bez důkladné analýzy , bez stanoviska SÚKLu . Byl předložen jako přílepek , protože se týká zákona o veřejném zdravotním pojištění , který nebyl otevřen , a že podle nás přináší minimálně určitá rizika na zvýšení nedostatku zejména těch biosimilars , protože není dostatečná řada zkušeností , která by dokázala odhadnout , zda nebudou , nebo budou některé léky zadržovány a registrovány později , než by bylo záhodno , díky tomu , že to nebude výhodné pro výrobce . Vstupní ceny léků jsou u nás relativně nízké , takže i to snížení biosimilars a generik zůstane stále na výsledné úrovni nízkých cen léků , tak jak jsme si na to v posledních letech zvykli . Je nám to občas i vyčítáno . Takže ta rétorika , která se objevila například v usnesení asociace nemocnic , která nese slova , která by si téměř zasluhovala padesátých let , jak podporujeme hanebné marže a zisky výrobců , není tak úplně namístě . Jsou tu ještě další dva návrhy , které zmíním , a tím skončím . Jsou rovněž podány jako přílepky , musím konstatovat . Ale když už se ta praxe tady jaksi zavedla , tak je podpoříme . První je dispenzační poplatek v lékárnách , nebo nějaký speciální výkon . Já z toho nejsem nadšen . Celá ta věc vyžaduje důkladné prohovoření . Ale situace v lékárnách se zhoršuje přinejmenším tím , že řada drahých léků se přesunula do léků nemocničních v oblasti centrových léků . A navíc , jak jdou ceny léků dolů , tak klesají marže lékáren . Čili i ten vztah marže , když se dělí mezi výrobce , distributora a lékárnu , je potřeba přinejmenším přehodnotit v budoucnu a tento pozměňovací návrh to chce připomenout . Podobně ještě poslední návrh , aby zelená hvězda byla zoficiálněna jako lékárenský symbol , byť je to přílepek , tak ho také v této situace podpoříme . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name