187. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - třetí čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.ProsímpanaposlanceŠtětinu,zatímposlednífaktickápoznámka.Poslanec Jiří ŠtětinaDěkujizaslovoještějednou.Jižtadynebudujitřitpediatrii.Jásimyslím,žeobadvatáborymajísvoupravdu.Alemyslím,žeto,cořeklpankolegaStanjura,žejemnohooborů,jepravda,jealesvatápravda,coříkalpankolegaBěhounek,ženedojdekpoklesužádnéúrovnězdravotnípéče.Jistěminemůžeteupřít,žemedicínuneznám,samozřejmějineznámteoreticky,alepraktickyjsembylnavšechpracovištích.Pouzenajednompracovišti-nevím,cojeobormaxilofaciálníchirurgie.Jájsemzasvůjživotpodalasi40tisícanestezií,alenamaxilofaciálníchirurgiijsemnikdynebyl.Kdyžmluvímeskolegy,kteříotomněcovědí,ahovořiloseotominazdravotnímvýboru,taktřebakolegaKostřica,jistěsvětověznámýotorinolaryngolog,mánázorstejný.Takženevím,pročtamtentooborje.Atímnarážímnajednuvěc,kterásouvisíjakskolegouStanjurou,takskolegouBěhounkem.Měbyzajímalo,kolikmaxilofaciálníchchirurgůjevtétorepublice,anadruhoustranu,kolikjepediatrůprodětiadorost,tedyobvodníchpediatrů.Stímmámproblém.Alerozhodněnebuduvetovattentozákon,protožetentozákonjenutný,potřebnýajevzásadědobrý.Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná JermanováDěkujizadodrženíčasovéholimitu.NyníprosímkmikrofonupanaposlanceKasala,kterýjeřádněpřihlášendorozpravy.Prosím,máteslovo.Poslanec David KasalVáženápanímístopředsedkyně,váženékolegyně,váženíkolegové,váženávládo,úvodemsvéhovystoupeníbychsenejdřívepřihlásilklegislativnětechnickýmzměnám,kteréjsouvusnesenívýboruprozdravotnictvíz41.schůzezedne5.října,jsoupodtiskem725/3,jejichžodůvodněníjevtisku,kterývámbyldoručen,takžesektomublíževracetnebudu.Dovoltemi,abychsejakojedenzpředkladatelůaizpravodajvyjádřilkevšemu,cotadyzaznělo.Musímříci,žeačjsempediatr,takmijevelmilíto,žesecelépovídánítočípouzejenomotakhleúzkéčásticeléhozákonaatoujepediatrie.Vážení,jetamobrovskémnožstvízměn,kterépřispějíktomu,počemvšichnivoláme,toznamená,abymladílékařimělivytvořenypodmínkyjednakkesvépráci,jednakkesvémuvzděláváníaktomu,abyzůstávaliunásvrepublicealéčilinašepacienty.Zezákladníchvěcí,kterétamjsou,ajakříkalpankolegaBěhounekprostřednictvímpanípředsedající,takzákladníteze,kdyžjsmesestavovalizákon,bylyvtom,abysezkrátilovzdělávání,vdrtivévětšiněoborůjevzdělávánízkrácenoorokneboopůlroku.Došlokredukcioborů,atonazákladníobory,samozřejmějevelkémnožstvínadstavbových,kterébudoucitovanépřímovzákoněanebudesnimimožnomanipulovat,abyvechvíli,kdynastoupínovýministrzdravotnictví,abypodléhalnátlakovýmskupinám,jaknámtopředvádívtomtopřípaděskupinapraktickýchlékařůprodětiadorost.Dalšívěc,kteroujsmetamzakomponovali,jeprostupnostoborů,toznamená,abyto,sčímjsemsesetkaluživEvropě,kdyvNěmecku,kdyžjsmebylinaslužebnícestě,taknámbylořečenovokresnínemocnici,žepřijelpacientsezlomenourukouabylomuodmítnutoošetření,protožechirurg,kterýsloužil,uměloperovatjenombřicho.Ktomusepřecenechcemedopracovat.Astejnýmzpůsobemmíříitentozákon.Dále-abychomakceptovaliito,žesenacházímevevropskémprostoru,takkdyžsevyjádřímkpočtuoborů,kterýchjetedy43,takjsmevycházeliztoho,abychombylikompatibilníisEvropou.Beztohotonebylomožné.AkonkrétněnávrhpanakolegyBrázdila,jedenzpozměňovacíchnávrhů,kterýnavrhuje29oborů,takbyvýraznýmzpůsobemvybočovalztoho,cojevEvropě,avelmibytokomplikovalovzdělávánínašichlékařů,kteříbysepotomvEvropětěžkomohliuplatňovat,protožebynenašliodpovídajícínastavenívoborech.Dalšívěc.Myslímsi,žetamjevýraznýposun,protoženejenompediatrie,alevšechnyoborysevelmifeminizují.Jásámnasvémoddělenímámjednohokoleguaosmlékařekstím,žesamozřejmějakpostupněplnésvémateřství,takseobměňujíaneustálemusímepřijímatnovéasamozřejměsetoodrážíinavzdělávání,kdyjenutnoproženy,kteréjsounamateřské,vytvořitpodmínkynato,abymohlyipřisvémateřsképovinnostistudovataabyjimtobyloumožněno,protožesebudoutímtozpůsobempravděpodobněfeminizovatitakovéobory,jakojsouchirurgieadalší,kterébylyvposledníchletechdoménoujenommužů.CosetýkáIPVZ,tadyužtozaznělo.Vkomplexnímpozměňovacímnávrhujejasněspecifikováno,žeurčitěsemusízlepšitorganizacevzdělávání,nicméněnenísmysluplnédávatkonkrétníúřadnebokonkrétnínázevdozákona.Obecnětotamjepřesněnapsánoanenídůvod,pročbyministerstvonemělopověřitIPVZ,kterýmánejvíczkušeností,ktomu,abyřídilsamotnévzdělávání.Cosetýkádalšíchvěcí,kteréjsoujaksiposunem,takjetosamozřejměvěcnejenomprostupnosti,aleizkrácenívzdělávání,cožužjsemříkal.Nynímidovolte,abychseještěkrátcevyjádřil,protožejsempediatr,takkpediatrii.Onotadyvzásaděvšechnozaznělo,nechcitojitřit,alemyopravduměnímepouzeajenomvzdělávání.Kdyžtovezmu,abychomsebaviliojinémoboru,vezmugynekologii.Gynekologovésetakévzdělávajívjednomoboruačástjichpotompracujenaambulancích,děláčástvýkonů,toznamenáambulantnípéči,nerodínaambulancích.Druháčástkolegůmáporodnictví,rodívnemocnicích.Jetoúplněstejné.Nenítamvůbecžádnázmínkaotom,žebysemělaměnitpéče.Zasebejakozapediatramusímříci,žemámedokonalýsystémpéčeonašedětsképacientyjakambulantní,taknatonavazujícínemocničníanenívžádnémpřípaděnutnénatomnicměnit.Cojenutnézměnit,jevzdělání,stím,žepředdesetilety,resp.doroku2004vzděláváníbylospolečnéavtutochvílizedvoutisíclékařů,kteřípečujíonašedětsképacienty,jichjepouze274,cožječíslo,kterémámpřímoodšéfaIPVZ,kteřísevzdělalipodlenovéhosystému.Takžetojedesetinalékařů.Paradoxnínatomje,žetotovzděláníarozděleníbojujínemladílékaři,neti,kterýchsetotýká,aleti,kteříjsouvambulancích.Takjsemsidaltupráciazískaljsemsiinformaceotom,pročbytotakmělobýt.Ajaksevždyckyříká,hledejmezaněkterýmivěcmipeníze,zaněkterýmivěcmiženu,tadyjetovespojení,protožeačsivážímpanídoktorkyŠebkovéaIllerové,takjsouneuvěřitelněakční,protožesedostalynejenomnajednotlivékluby,nejenomzanejvyššímipředstavitelivlády,alevelmivelképřekvapeníbylo,kdyžjsemvčerapřišeldoPoslaneckésněmovny,kdemámemateriály,adefactolobbingseprojevilipřímotadyveSněmovně,kdyvšichninastolechmámenějakémateriály.Jájsemsipředstavil,kdybytakhlereagovalyvšechnyodbornéspolečnosti,takbystenastolemělitakovouhlekupupapírů.Tojejednavěc.Druhávěc-openězích.Jetoorozdělovánírezidenčníchmísttakémimojiné.Vechvíli,kdymámpředseboutabulkurozdělovánítěchtomíst,aosoby,kterénejvíchorujízato,abyzůstalydvaobory,taknatomjsoupřirozdělovánítěchtorezidenčníchmístnejlépeajsoutammilionovéčástky,kterézískávajíprosvéambulance.Abychbylkorektní,taktysumysesamozřejměrozdělípolovinou,protožepolovinajdenavzdělánítohoškolenceapolovinazůstávávambulanci,alepřestotitopředstaviteléztohomajípoměrnězajímavýbyznys.Nazávěrbychchtělříct,žezákonjakotakovýjevelmipotřebný,pomůževelkémupočtunašichmladýchlékařů,aděkujiabuduvelmivděčnýzavašipodporupřihlasování,přischvalovánítohotozákona.