2013-050-06-058
58. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Janu Klánovi za jeho vystoupení . Nyní pan poslanec Karel Rais . Připraví se pan poslanec Petr Bendl . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Karel Rais
Děkuji . Vážený pane předsedající , vážení páni ministři , paní ministryně , vážení kolegové a kolegyně , poslanci , nejprve bych volně navázal na to , co říkala paní ministryně . Na procesu schvalování zákona o veřejných zakázkách , který spadá plně do kompetence paní ministryně , jsem oceňoval v tom procesu zejména formu projednávání toho návrhu , kdy vznikly dva poradní sbory . Jeden byl politicky orientovaný , to byli politici , a druhý byl spíš odborně orientovaný , tam byli zástupci nejrůznějších stakeholderů . Připomínky z obou stran se potom zpracovaly v rámci ministerstva . To si myslím , že je způsob velice příkladný . A jsem rád , že se uvažuje tímto směrem , že se půjde dál . To považuji za velmi důležité říct na začátku . Co se týká vlastního mého , řekl bych už obsahového příspěvku , tak ten je orientován do oblasti posunu časové hranice tvorby územně plánovací dokumentace zejména velkých měst , konkrétně tedy Brna , ale co mám informace , tak se to týká i ostatních velkých měst , protože podle § 188 odst . 1 zákona č . 183 stavebního zákona v platném znění územní plán obce schválený před 1 . 1 . 2007 pozbude dnem 1 . 1 . 2021 platnost , pokud nebude samostatným postupem podle této novely upraven , v rozsahu úpravy projednán a vydán . Posunutí doby pro úpravu územně plánovací dokumentace řeší problém zejména velkých měst , jak jsem říkal , která díky liknavosti krajů s vydáním nadřazené dokumentace a nové rozhodovací praxe správních soudů nemohou dostát zákonné povinnosti v původně navrženém termínu , a hrozí tak , že od roku 2021 by se octla bez jakékoli platné územní dokumentace . Jako příklad mohu uvést právě příklad statutární město Brno , kde negativní roli sehrála nečinnost orgánů Jihomoravského kraje . Statutární město Brno má platný územní plán města Brna schválený v roce 1994 . Ale jak jsem již říkal , hrozí tam nebezpečí , že pozbude platnost . To , jak Jihomoravský kraj fungoval , ty orgány byly nečinné , tak si myslím , že to taky mohl být jeden z důvodů volebního fiaska stávající krajské jihomoravské nomenklatury , která investovala s dnes již bývalým hejtmanem Michalem Haškem miliony korun ze státních fondů do jejich vlastního předvolebního marketingu , a přesto zásluhou normálních voličů v Jihomoravském kraji nevyhrála a totálně propadla . Důvodem k vložení časového omezení účinnosti územních plánů byly teze , že dřívější územní plány neodpovídají dnešním potřebám a musí být nahrazeny novými územními plány a regulačními plány . Přirozeným předpokladem bylo , že pořízení územních plánů včetně územních plánů velkoměst je v reálném čase možné a vždy realizovatelné . V době skládání (vkládání?) časového omezení územních plánů do zákona však tehdy ještě nefungovalo přezkoumávání územních plánů správními soudy . To začalo reálně fungovat až od roku 2011 , které zásadním způsobem modifikovala praxi územního plánování . Nesrovnatelné oproti minulosti jsou zejména dva zásadní faktory - doba pořízení územního plánu , v minulosti to bylo přibližně dva roky , v současné době je to u velkých měst přibližně pět šest let , a za druhé skutečnost , že záměry republikového významu musí být nejprve zakotveny v krajské územní plánovací dokumentaci , takzvané zásady územního rozvoje ZÚR , jinak hrozí zrušení územního plánu soudem . V případě města Brna došlo ještě navíc ke zrušení nadřazených zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje , které neexistují do současné doby , takže ani rozpracovaný nový územní plán města Brna nebylo možno dokončit . Blokační , časové a právní okolnosti nebyly přitom v době vkládání časového omezení územních plánů známy . Kombinace obou uvedených faktorů znamená obrovskou časovou prodlevu , která neumožní přípravu nového územního plánu stihnout . A existuje , jak už jsem se zmiňoval , vážné riziko , že město Brno bude od roku 2021 bez územního plánu . Je třeba uvést , že reálně je posun termínu novelou stavebního zákona jediná šance , jak zabránit ukončení platnosti územního plánu . Z výše uvedených důvodů je logické , že jsem připravil příslušný pozměňovací návrh , který by uvedenou chybu v procesu přípravy novely napravil . To jsem učinil a v rámci druhého čtení se samozřejmě ke svému pozměňovacímu návrhu přihlásím . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name