|

2013-050-05-139

139. Návrh poslanců Jana Birke a Romana Sklenáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-10-25
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/139
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b16013901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu předsedovi Stanjurovi. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Pokud se nikdo další nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pánů navrhovatelů, případně pana zpravodaje? Není tomu tak. Přivolám naše kolegy z předsálí. Eviduji návrh na zamítnutí předloženého návrhu, který podal pan předseda Stanjura. Je tady žádost o odhlášení všech, všechny vás odhlašuji, prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu, tak jak jej předložil pan předseda Stanjura. Zahajuji hlasování o návrhu na zamítnutí. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 166. Přihlášeno je 135 poslankyň a poslanců, pro 16, proti 94. Návrh na zamítnutí nebyl přijat. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat jiný garanční výbor? Pan poslanec Bendl se aktivně hlásí, že chce? Děkuji, přistoupíme tedy k hlasování. Zahajuji hlasování o přikázání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 167. Přihlášeno je 139 poslankyň a poslanců, pro 137, proti žádný. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. někdo návrh na přikázání? Pan poslanec Bendl. Poslanec Petr Bendl Jsem přesvědčený o tom, že by vzhledem k tomu, že se jedná o kompetence měst, obcí a krajů, měl tento materiál dostat na stůl také výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Místopředseda PSP Petr Gazdík Pardon, omlouvám se. Veřejnou správu a regionální rozvoj? Ano. Ještě se s přednostním právem se hlásí pan ministr. Pane ministře, co nám chcete říct hezkého? Prosím, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsem nezareagoval dostatečně rychle a chtěl jsem jenom odpovědět panu předsedovi klubu Stanjurovi prostřednictvím pana předsedajícího, že tak jak mluvil o těch memorandech, memorandum, nebo spíše dohodu nebo smlouvu s kraji o profinancování železniční dopravy nebo příspěvku neznamená, že bychom podporovali jenom České dráhy. To je prostě příspěvek krajům a kraje mají ve svých rukou, jak dále s tímto příspěvkem budou hospodařit. Takže to není postaveno tak, že jsou to peníze pro České dráhy. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi, který tím otevřel znovu rozpravu. A hlásí se s přednostním právem pan předseda Stanjura, po něm pan poslanec Birke. Prosím, pane předsedo. Poslanec Zbyněk Stanjura Tak pan ministr chtěl otevřít rozpravu, je třeba říct. Jinak kdyby si včas načetl zkrácení lhůty, tak neměl potřebu mi říkat. Pane ministře - vás můžu oslovovat přímo - to je typické, o koze a vy o voze. Vy moc dobře víte, že mluvím o memorandu Fischerovy vlády, které bylo pro období 2009 2019. My jsme tomu odolávali, vy jste tomu podlehl. Vy jste do toho rozpočtu dal ty peníze, které chtěly kraje, my ne. To je prostě pravda. A to, že vlastně umožňujete, že ty peníze budou bez soutěží... Kdybyste aspoň v smlouvě, kterou chystáte, nebo jste podepsali, fakt skutečně nevím, zakotvili povinnost krajů soutěžit, tak byste měl pravdu, že se uvidí, kdo ten státní příspěvek vlastně využije, a že proběhne nějaká férová soutěž. Vy moc dobře víte, že soukromí dopravci tam tu podmínku chtěli. A taky moc dobře víte, že ta podmínka tam není. Není tam ta podmínka. Tak si tady nevykládejme pohádky a řekněme to na rovinu. Vláda si tímhle chce podporovat svoji firmu na úkor ostatních. Proč ne, když se na tom shodneme, ale zase - obešel se zákon, nic takového v zákoně není, je to závazek na deset let, takže asi do roku 2029. Opravdu si myslíte, že je politicky korektní v roce 2016 přijímat smlouvy do roku 2029? Bez debaty v Parlamentu, bez debaty s opozicí? nevím, jak by ta debata dopadla, ale vůbec nemáme šanci se k tomu vyjádřit. A to jsou asi čtyři vlády, kterých se to týká. A to vám je úplně jedno. A říkám, ani jste tam nezakotvili povinnost soutěžit. Pokud se mýlím a je to tam, tak se vám tady hned omluvím. Ale podle mých informací - samozřejmě neznám text těch smluv, ale z veřejné debaty jsem zjistil, že tam ta povinnost prostě není. Že kraj na to nárok, že to stát bude podporovat. Je správné, že stát podporuje regionální železniční dopravu, aby někdo nechytal za slovo, že tam chci dát nulu, ale mělo by se soutěžit. A pokud chce mít někdo dlouhodobý závazek, tzn. mandatorní výdaj státního rozpočtu, tak by to neměl dělat takhle pokoutně bez Sněmovny. To je všechno. Copak jsme měli možnost o tom debatovat, jestli deset let, nebo patnáct? Mně přijde patnáct lepší doba, i vzhledem k tomu, na jakou dobu by se mělo soutěžit provozování tratí. Ale pak mají být jasná pravidla, jak se to bude soutěžit, protože to jsou peníze daňových poplatníků. A ta soutěž prostě zkvalitňuje služby a současně taky snižuje cenu. Takže na tom vydělá cestující. A vy jste podepsali smlouvy... Nebo nevím, jestli jste je podepsali. Vy jste nám to ani neřekli tady v Sněmovně, že tady vyrábíte mandatorní výdaje státního rozpočtu do roku 2029. Tak teď samozřejmě v debatě jsem znevýhodněn, protože vy ty smlouvy znáte a ne. A není to tím, že jsem si je nepřečetl, ale protože jsme je nedostali. Pak ta debata není férová. se cítím v nevýhodě, logicky. A jsem to tady dal jenom jako příklad, se nebavíme o memorandu s Českými dráhami a o podpoře regionální železnice. jsem to dal jako příklad, že se nám množí takové divné tvary jako memoranda, protože to použili předkladatelé tohoto návrhu zákona. Můžeme o tom debatovat jindy. bych byl pro, aby se takový bod iniciativně zařadil, mohl by se jmenovat podpora osobní železniční dopravy v příštích patnácti letech, abyste aspoň informoval Sněmovnu, co jste vlastně připravili, jak to vlastně bude. Zatím jsem se dočetl, že chystáte státní půjčovnu vlaků, což taky nevím, jestli je to pravda, protože když ten materiál nemám před sebou, tak nevím. Taková ta představa - stát si nakoupí vlaky a bude je půjčovat dopravcům... No to tedy jsem docela překvapený. A to padlo dokonce. Ale když o tom nedebatujeme, tak se nezlobte, vy to možná máte v rámci koalice vydiskutované, ale my se nic nedozvíme. Proto vám to může připadat, že se pak ptáme. My se ptáme proto, že ty informace prostě nejsou k dispozici. Ale když se vrátíme k tomu návrhu zákona - a k tomu pan ministr zatím zarytě mlčí, jsem očekával, že nám řeknete zkušenost s těmi soutěžemi. Přítel na telefonu z ministerstva to mohl napsat, jak to je přesně. vím, že to nemůžete mít v hlavě teď, když na vás vysypu řekněte mi, kolik je smluv, kolik se ušetřilo. Tomu přece rozumím. Ale o tom mluvíme zhruba hodinu a vy pak řeknete - chci ještě něco říct k tomu memorandu. Ale k tomu předmětnému návrhu zákona kdybyste aspoň v obecné rovině řekl a potvrdil naše přesvědčení, nebo náš názor, že ty soutěže vedou k úspoře a že v nich ministerstvo chce pokračovat. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name