|

2013-050-05-139

139. Návrh poslanců Jana Birke a Romana Sklenáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-10-25
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/139
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b16013901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   005 < Page 006 > 007

Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Šidlo. Prosím. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo. Jenom malou poznámku k jedné věci. Spojila se tady letní a zimní údržba silnic prvních tříd s kapacitami a možnostmi oprav a údržby silnic druhých a třetích tříd. si myslím, že jsou to dvě zcela specifické oblasti, a neznám mnoho krajů, které mají vlastní výrobní kapacity na to, aby opravovaly a udržovaly silnice druhých a třetích tříd. To jsou výjimečně dva kraje v celé České republice. To ostatní, pokud dělaly, dělaly dodavatelsky právě pro stát. si myslím, že touto novelou zákona umožňujeme vyjmout z celé správy pouze jednu část, která sloužit k tomu, o čem tady mluvil pan kolega Kořenek, aby se efektivně spojila letní a zimní údržba, aby nebyla narušována tím, že se na tom podílí více subjektů a trpí nakonec uživatel. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové. Děkuji panu poslanci Šidlovi. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, kolegyně, kolegové, jsem ten pamětník, který si velmi dobře vzpomíná, jak to bylo, když se převáděly správy a údržby silnic na jednotlivé kraje. Tento návrh zákona, který je navenek velmi krátký, nicméně čert vězí vždycky v podrobnostech, vypadá strašně sympaticky, že stát vlastně peníze krajům, aby se na jejich území staral takzvaně o jedničky komunikace, a kraje, které mají své vozové parky, aby se o to staraly bez soutěže. My ve středních Čechách jsme to v minulosti udělali tak, že jsme měli dvanáct správ a údržeb silnic, osm jsme jich zrušili bez náhrady, staré šroty aut, které jsme měli, se všechny rozprodaly a začali jsme soutěžit. Dohodli jsme se tehdy s Ministerstvem dopravy a soutěžili jsme ve stejných termínech i jedničky. A světe, div se, dlouhodobě prokazatelně Středočeský kraj i na jedničkách, kde jsme soutěžili ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, které se staralo o svoje komunikace, nejlevnější náklady na správu a údržbu komunikací v celé České republice. Středočeský kraj 8 600 km silnic. To je dávka, kterou se nemůže pochlubit žádný jiný kraj v České republice. A zcela nejefektivnější se ukázalo, že správy a údržby silnic aspoň u nás v kraji jsou těmi organizacemi, které připravují podklady pro to, aby kraj mohl soutěžit, přebírají stavby v souladu se smlouvami a tak dále a tak dále. V podstatě jsou to jakési správní instituce, které samy nevykonávají činnost, protože se v průběhu času prokazatelně ukázalo, že to je naprosto neefektivní. Návrh zákona, který přichází, řeší de facto dvě věci - jednu, kdo nese odpovědnost za majetek, který je spravován, a druhou, jak se bude údržba fakticky dělat. si pana kolegy Birkeho vážím, protože zkušenost z komunální politiky, tak jsem hluboce přesvědčený, že stát ani kraj nemá podnikat tam, kde existuje podnikatelské prostředí, a spíše vytvářet podmínky pro to, aby nějaké podnikatelské prostředí fungovalo, se snažit hospodařit co nejefektivněji. A to rozhodně, a o tom jsem hluboce přesvědčený a mohu k tomu doložit čísla, není, když bude mít stát, potažmo kraj svoji firmu, vždycky se ukáže efektivnější, jestliže se začne soutěžit. Tento návrh zákona v podstatě betonuje tuto situaci a říká: žádné soutěžení na státních silnicích. A to si nemyslím, že je dobře. Pokud zákon pustíte do druhého čtení, což si myslím, že je nadbytečné, pak bych velmi preferoval, abychom udělali nějakou pragmatickou diskusi a podívali se na konkrétní tvrdá čísla, která zpětně rozhodně ministr dopravy k dispozici, a od nich se potom odpíchli, jak to tedy vlastně vypadat a jaký je cílový stav. Tak jak to tady říkal Zbyněk Stanjura, jestli tedy neudělat nějakou změnu v tom, které komunikace, možná i některé jedničky, mají patřit krajům. Protože to je z hlediska praxe lepší, každý kraj si tedy udržuje, tak jak chce. Jestli někdo pocit v jednotlivých krajích, že je lepší mít všechny ty stroje doma napáskované v těch garážích, tak nechť, jsem připraven klidně, a i Středočeský kraj. I za těch osm let vládnutí komunistů a sociálních demokratů ve Středočeském kraji se ukazuje, že opravdu je tento systém nejlevnější, nejefektivnější a je možná dohoda s Ministerstvem dopravy na to, aby se soutěžilo. Tento návrh zákona přináší vlastně princip, kdy zabetonováváme situaci a říkáme: konec soutěžení, přátelé. A to si nemyslím, že je dobře z pohledu daňových poplatníků ani z pohledu ministra dopravy, protože se pak ukáže, že bude čím dál tím větší tlak na to - dejte nám další a další peníze, o jejichž efektivitě vynaložení nebudeme zcela rozhodně přesvědčeni. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name