2013-050-05-033
33. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 854/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní tedy řádně přihlášená paní poslankyně Markéta Adamová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Markéta Adamová
Děkuji za slovo . Vážené dámy a pánové , začátkem července minulého roku jsem předložila návrh zákona , kterým se mění zákon č . 117 / 1995 Sb . , o státní sociální podpoře , najdete ho pod sněmovním tiskem 535 . K tomuto návrhu dala vláda negativní stanovisko . Jedním z důvodů bylo , že chce přichystat vlastní návrh , který bude mít pravidla vyplácení rodičovského příspěvku . V opozici se tedy časem člověk bohužel musí zvyknout na to , že jeho návrhy se nedostanou v projednání ani do prvního čtení a že leží dlouhé řady návrhů , na které měsíce , či dokonce i roky pouze sedá prach . Pro vaši informaci , takových návrhů má jen v současné chvíli náš klub 30 . A když se pak podíváme na to , kolik je celkově bodů na programu schůze , aktuálně kolem 260 , je asi každému , tedy i mně , jasné , že na opozici se dostane až v poslední řadě , což dnes znamená už prakticky vůbec . Proto bych mohla mít možná radost , že i ministerstvo si uvědomilo , že je vhodná změna tohoto zákona , a trochu alibisticky bych si mohla myslet , že má iniciativa byla pro Ministerstvo práce a sociálních věcí pomyslným nakopnutím a díky tomu konečně uspíšili práci na vlastním návrhu . Radost však nemám , protože návrh přináší jen některé z vhodných změn , které mohou rodičům malých dětí ulehčit život , a naopak obsahuje několik změn , které jsou nevhodné a u nichž se lze důvodně obávat negativního dopadu . Návrh , který teď projednáváme , např . rozvolňuje vyplácení rodičovského příspěvku natolik , že všem , u kterých nelze v den narození dítěte stanovit denní vyměřovací základ , umožňuje zvolit si jeho výši až do příspěvku 7 600 korun měsíčně , což jsou např . i lidé dlouhodobě nezaměstnaní . Stávající úprava zákona jasně stanovuje , že těm , kdo dlouhodobě neplatili do systému nemocenského pojištění , se od desátého měsíce věku dítěte stanovuje povinně maximální délka vyplácení příspěvku , tedy na čtyři roky v současné době , a to odpovídá měsíčně příspěvku ve výši 3 800 korun . Chápu , že např . pro studující je současná úprava poměrně nevýhodná , avšak věřím , že pokud chceme pro ně vytvořit přívětivější systém , lze to učinit i jiným způsobem . Tím , že umožníme čerpat úplně všem rodičovský příspěvek v nejrychlejší lhůtě , a navrhováno je prakticky do jednoho roku věku dítěte . Dá se očekávat , že i toho budou využívat lidé sociálně slabší a důsledkem bude jejich tíživá situace po rychlém vyčerpání plné výše příspěvku . Nicméně o tom tady už řada předřečníků a i zpravodajka ve svém úvodním slově hovořila , takže to nebudu více rozvádět . Další změna , kterou nepovažuji za šťastnou , je úplné zrušení podmínky sledování docházky dítěte do předškolních zařízení , tedy u dětí mladších dvou let . Když jsem mluvila o svém návrhu zákona , tak musím říci , že i já jsem navrhla upravit tuto podmínku , nicméně ne ji úplně zrušit . Úprava , kterou považuji za lepší a doporučuji ji , odpovídá polovičnímu úvazku , což považuji za dostatečné . V mém návrhu byla také podstatná změna , kterou návrh ministerstva nenabízí , která by však pomohla slaďování rodinného a profesního života a pomohla by zapojení prarodičů v rodinách , kde je to možné , kde se mohou a chtějí podílet na péči o nejmenší . Tuto změnu jsem nazvala rodičovská pro prarodiče . Je to takový pracovní název . Nicméně podpora by vznikla rozšířením okruhu osob , pro které by nebyl stanoven minimální vyměřovací základ a za které je plátcem pojistného stát , právě tedy pro prarodiče . Věřím , že tato změna , která státní rozpočet výrazně nezatíží , může mnohým skutečně pomoct vyřešit situaci , kdy nechtějí dítě svěřovat do péče kolektivních zařízení , což také nepovažuji za vhodné , ale z jakéhokoli důvodu se chtějí dříve vrátit do zaměstnání , a zároveň jim může pomoci jeden z prarodičů , který je ještě v produktivním věku . Domnívám se , že rodina by měla mít možnost se svobodně rozhodnout o péči pro své děti . V druhém čtení proto budu ráda předkládat pozměňovací návrhy , které budou rodinám skutečně pomáhat , a nikoliv naopak . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name