2013-050-05-033
33. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 854/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Zdeňku Soukupovi . Nyní se slova ujme pan poslanec Vít Kaňkovský . Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Vít Kaňkovský
Dobrý večer . Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , v souvislosti s projednávanou novelou zákona č . 117 / 1995 Sb . , o státní sociální podpoře , vnímám rizika směrem k naplnění nesmírně důležité role matky , ale i otce v raném vývoji dítěte . Už zde o tom hovořil kolega Soukup , kolegyně Chalánková i další předřečníci . Musím konstatovat , že na jedné straně chápu finanční či jinou potřebu některých rodin k brzkému návratu matky do zaměstnání či požadavek na větší flexibilitu v čerpání částek rodičovského příspěvku , přesto jsem ale přesvědčen , že stále větší tlak na brzký návrat matek do zaměstnání je výrazným rizikem pro harmonický vývoj našich dětí . Rozhodně proto stojí z mého pohledu za to , abychom tato rizika vnímali a při legislativním procesu provedli úpravu z mého pohledu až příliš liberálního způsobu navrženého čerpání rodičovského příspěvku . I pro mne je tou hranicí pro přechod z individuální péče o dítě ke kolektivní hranice dvou let věku . Nechci se dnes při prvním čtení podrobně zabývat všemi aspekty předložené novely zákona , také již předřečníci o řadě z nich hovořili , ale dotknu se novelizačního bodu 8 , který mimo jiné ruší opatření týkající se osob , u kterých nelze vyměřit denní vyměřovací základ a které mohly doposud čerpat rodičovský příspěvek pouze v pevných částkách bez možnosti volby . Nově se těmto osobám umožňuje volitelné čerpání rodičovského příspěvku až do výše 7 600 korun za kalendářní měsíc . Původní úprava byla především ze strany dotčených osob , kterými jsou , jak už zde zaznělo , například studenti , osoby samostatně výdělečné činné nehradící si nemocenské pojištění či osoby ekonomicky neaktivní , chápána jako diskriminující s ohledem na nemožnost volby výše a doby čerpání rodičovského příspěvku . S touto výtkou mohu v jádru souhlasit , ale zároveň vidím rizika , která rozvolněné čerpání rodičovského příspěvku pro tyto skupiny dotčených osob přináší . Zejména u studentů či osob ekonomicky neaktivních hrozí reálně riziko , že vyčerpají celkovou částku rodičovského příspěvku , která je stanovena na 220 tis . korun , ve zrychleném režimu , přičemž jimi budou sanovat jiné potřeby než ty , pro které jsou zákonem určeny . Reálně pak hrozí situace , že v dalším období budou tyto rodiny , páry , řešit svou neutěšenou finanční situaci požadavky na jiné sociální dávky . Dle mého názoru jsou tato rizika poměrně vysoká , a proto považuji diskusi nad vypuštěním této části novelizačního bodu č . 8 za důležitou . Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Vítu Kaňkovskému . Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka , připraví se paní poslankyně Markéta Adamová . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . Vážení členové vlády , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já si vzpomínám , když jsme tady v roce 2005 nebo 2006 jako poslanci KDU - ČSL navrhovali zvýšení rodičovského příspěvku z částky 3 800 na 7 600 korun za měsíc , že jsme byli předmětem velké kritiky . O tomto návrhu , tehdy pozměňovacím návrhu jednoho z našich kolegů , se hlasovalo několikrát opakovaně . A když bylo zřejmé , že tento návrh má velkou podporu , tak i sám předchůdce paní ministryně , tehdejší ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach , se přihlásil a zpochybnil hlasování a řekl , že když je taková vůle tento návrh podpořit , že i on ho chce podpořit . Tím chci jenom dokreslit , že tady v té době byla vůle ocenit péči matky o dítě , ale chci taky říct , že ty peníze jsou peníze za to , že se matka tomu dítěti věnuje . A to , že ten rodičovský příspěvek bylo umožněno čerpat po dobu čtyř let , mělo svůj racionální základ . Myslím si , že lékaři sami nejlépe vědí , a zejména psychologové , že čas matky s dítětem , čas , kdy se matka může plně věnovat svému dítěti , je pro dítě a pro jeho budoucí zdravý vývoj to nejlepší . Říká se , že taková doba by měla být minimálně tři roky . Když se ve volebním období 2006 až 2010 umožnilo rychlé čerpání rodičovského příspěvku , kdy se ta doba zkrátila vlastně na dva roky , tak si myslím , že to je hranice , za kterou by se nemělo jít . Proto nemohu podporovat návrhy , které zkracují dobu čerpání na pouhých šest měsíců . Myslím si , že to je vyloženě asociální opatření , které se vymstí celé společnosti . Proto skutečně tento návrh nepodporuji a řekl jsem to již paní ministryni při jedné z rozhlasových debat . Velmi vás proto prosím , abychom to nedělali , abychom neumožňovali to čerpání po dobu šesti měsíců . Je to degradace rodičovského příspěvku a zejména je to degradace toho , že společnost rezignuje na to , že matka nebude mít dost času věnovat se svému dítěti . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name