Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.NynípožádámpanaposlanceKostřicuapřipravísepanposlanecOkleštěk.Prosím.Poslanec Rom KostřicaDěkujizaslovo.Váženýpaneministře,kolegyněakolegové,chtěljsemsevászeptatnajednuvěc.Vsoučasnédoběprobíhározsáhlárekonstrukcedálničnísítě,rekonstrukcesilnicprvní,druhéitřetítřídy,mnohdyknemaléradostiapochopeníčeskýchřidičů.Chtěljsemsezeptatnajednuvěc.Celářadatěchtodálničníchsítíneníopatřenanějakýmsystémem,kterýbybránilpronikánídivokézvěře.Chtěljsemsenatozeptat,protožejenomvelmimaláčástjeopatřenaplotem,kterýjesvýmzpůsobemtakékontroverzní,protožepokudněkdetřebatavysokázvěřproniknezatentoplot,pakjeodsouzenakfatálnímukonci,mnohdyitéposádky.Chtěljsemsezeptat,jestlineuvažujeteomoderním,novémzpůsobu,cožjsoutakovésolárnípulsníultrazvukovésloupky,kteréplašítuzvěř,ajedensloupekstačíažna32metrůdálnice,cožjenepoměrnělevnějšínežnějakávariantavýstavbytadytohotoplotunebojinýchzabezpečovacíchsystémů.Navícjetentosystémfunkčníbezobsluhypodobujednohoroku,apokudjeještěspojensesolárnímnapájením,paknadobupětiroků.Chtěljsemsezeptat,jestliotomuvažujete,apakližene,zjakéhodůvodu.Děkujivám.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.Poprosímpanaministraoodpověď.Prosím.Ministr dopravy ČR Dan ŤokVáženýpanemístopředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,jednímzúkolůŘeditelstvísilnicadálnicČeskérepublikyjakožtomajetkovéhosprávcedálnicasilnicprvnítřídyjeochrananejenomsamotnépozemníkomunikace,aletakévšechjejíchuživatelůpředvnějšímivlivy,kterébymohlynarušitbezpečnostaplynulostprovozunadálnicíchasilnicíchprvnítřídy.Jednímztěchtovnějšíchvlivůjezvěř,předevšímtamigrující.ŘeditelstvísilnicadálnicČeskérepublikyproochranujímspravovanýchpozemníchkomunikacípřevážněpoužívátzv.pachovéohradníky,vrámcijejichdlouhodobéaplikaceusilujeojejichneustálévylepšování.Vsoučasnédobějevětšinatzv.pachovýchohradníkůplněbiologickyodbouratelná.Současněsenasilnicíchnižšíchtřídtestovalyelektronickéodpuzovače.Tytoelektronickéodpuzovačejsouúčinnéstejnějakopachovéohradníky,avšakvykazujíznačněvysokoupořizovacícenusnutnounáslednoulikvidací.OjejichvyužitívsoučasnédoběŘeditelstvísilnicadálnicneuvažuje.CílemŘeditelstvísilnicadálnicČeskérepublikyjerealizacestoprocentníhooplocenídálnicavybranýchúsekůsilnicprvnítřídy,kteréprotínajímigračníkoridoryzvěře,neboťprávěoploceníjestoprocentnímnástrojemkzamezenípřístupuzvěřenapozemníkomunikace.PachovéohradníkyjsouhojněpoužíványnejenvČeskérepublice,aletakévokolníchstátech,atojakonepřílišnákladnávariantaodpuzovánízvěřeodpozemníkomunikace.Každopádnějetatovariantavhodnánaúsekyprvníchtřídanižšíchtříd,nikolivnadálnice,kdesenámjevíjakoosvědčený,avšaknákladnýprostředekzabráněnístřetuzvěřesprojíždějícímisilničnímivozidlyoplocení.Vuplynulýchletechdošlokoploceníznačnéčástinejenomdálnic,aletakédnesjižbývalýchrychlostníchsilnic,nynídálnicdruhétřídy.Nadruhoustranujenutnéuvést,žepřípadnépoškozeníoploceníjenutnéopravitvždyrychle,neboťsestávájakýmsivstupemzvěřenachráněnoupozemníkomunikaci,kterásepakprotutozvěřstávápastí.Jepochopitelné,žesezvěřinedáúplnězabránitvpřirozenémigraci,aanitutočinnostnelzepovažovatzaohleduplnouvůčiživotnímuprostředí.Ideálnímřešením,jakochránitpozemníkomunikaceajejíuživateleodstykusezvěří,jeefektivníbudováníekoduktů.Děkuji.