|

2013-050-03-219

219. Informace členky Evropské komise Věry Jourové

Date2016-10-20
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/219
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b09421901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Poslední faktická poznámka pana poslance Benešíka. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ondřej Benešík Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vážení členové vlády, paní eurokomisařko. Prostřednictvím pana předsedajícího k panu kolegovi Grospičovi. Opravdu bylo by dobré, abychom se předtím, než řešíme takovou diskusi, seznámili s tím, kdo za co odpovídá, kdo nese jakou odpovědnost. Zájmy občanů České republiky v institucích Evropské unie hájí především premiér na Evropské radě - koneckonců měli jsme s ním předtím, a proto jsme se i zdrželi v tomto jednání, před Evropskou radou výbor pro evropské záležitosti -, a ministři na radě ministrů neboli na Radě Evropské unie, kde zasedá 12 formací. Skutečně to tak je. Zájmy občanů hájit Evropský parlament a zájmy unie jako celku Evropská komise. Tak je to prostě rozdělené, tak by to mělo být. Čili tvrdit, že eurokomisařka vyslaná Českou republikou, nebo švédská eurokomisařka vyslaná Švédským královstvím hájit Švédské království, a česká eurokomisařka hájit Českou republiku, skutečně neodpovídá realitě. Omlouvám se za tuto politologickou vložku, ale považoval jsem ji v této diskusi za důležitou. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Vrátíme se do rozpravy vystoupením s přednostním právem pana předsedy Petra Fialy. Pane předsedo, máte slovo. Poslanec Petr Fiala Děkuji. Dámy a pánové, vážená paní eurokomisařko, jsem samozřejmě také nevěděl, s čím a proč zde chce paní komisařka Jourová vystupovat. Úplně jasné mi to není ani po jejím vystoupení. Snad by se to dalo chápat jenom tak, že Evropská komise dala komisařům zadání, vystoupí v národních parlamentech s předem připravenou jakousi reklamou na to, co Evropská unie dělá a co dělá Evropská komise. Jinak si to vysvětlit nedovedu. Slyšeli jsme tu, a musím říct, že jsem z toho opravdu zklamán, velké množství frází v jakémsi eurojazyku, které lze těžko sledovat. Myslím, že míra obecnosti, se kterou tady vystoupila paní komisařka Jourová, byla vyšší, než když o evropských záležitostech mluví pan premiér, a ten dosahuje vysoké míry obecnosti. jsem si z toho odnesl pár poznatků, za které jsem rád, například, že člen Evropské komise může svobodně projevit svůj názor a nic se mu nestane, to je opravdu dobré. Dále jsem si z toho odnesl pobídku, abychom konstruktivně kritizovali a pozitivně se dívali na ty věci. To samozřejmě děláme. Pak jsem se třeba dozvěděl, že je tu problém s migrací, že ten problém musíme řešit celoevropsky, že musíme hledat řešení a se zapojíme do celoevropské debaty. Tak vás ujišťuji, že do celoevropské debaty se samozřejmě zapojujeme, ale že ta debata probíhá i docela konkrétně, a možná bychom se raději měli bavit o těch konkrétnostech. A abych se nedržel vámi zvolené formy a nezůstával pouze na povrchu a u obecných výhrad, tak vám ukážu na vašem portfoliu, kde si myslím, že Evropská komise, a tedy i Evropská unie, jde špatným směrem, a co vytýkáme. A chci jasně zdůraznit a několikrát to budu podtrhovat a opakovat, že když někdo kritizuje současný směr Evropské unie a evropské integrace, tak to zdaleka neznamená, že nechce být v Evropské unii, že ji chce rozbít, že nějakou jinou alternativu. Ne. My jenom opakovaně a dlouhodobě říkáme, že Evropskou unii je potřeba reformovat, že se nevyvíjí dobrým směrem. A teď nám bohužel, bohužel vývoj dává za pravdu. Ale když se podívám na to, co vy řešíte v rámci svého portfolia jako členka Evropské komise, tak mám hned příklad toho, co by se v Evropě nemělo dělat. Vy jste řekla: Mým hlavním tématem a prioritou je vznik úřadu evropského prokurátora. A spolu s mnoha jinými lidmi v Evropě, mnoha parlamenty a zeměmi mám názor, že taková instituce je úplně zbytečná, jenom zkomplikuje institucionální strukturu Evropské unie, že pro to nejsou v Evropě podmínky, že je to další oslabení pravomocí národních států, a hlavně je to příklad směru, kterým se v Evropě nemá postupovat. Máme jednotku EU pro justiční spolupráci, máme Evropský policejní úřad, máme Evropský úřad pro boj proti podvodům. A najednou řekneme no, tyto úřady to nezvládají, ony možná nemají dost kompetencí nebo tam něco nefunguje, takže řešení je, že zřídíme další úřad. To je přesně ta špatná cesta, kterou Evropská komise nemá jít a která vede k tomu, že lidé v evropských zemích se vůči Evropské unii cítí stále více odcizeni. Záměrně tu používám tento v podstatě hlavně levicí oblíbený pojem. Ano, jsou odcizeni. A budou i nadále. Protože nemáte pravdu, paní komisařko, ani v tom, že v Evropě nejsou zbytečné regulace. Samozřejmě že jsou. A nemusíme se bavit o žárovkách, můžeme se bavit o desítkách dalších příkladů, kterými teď nechci zdržovat, ale které vám klidně předložím, kde Evropská unie reguluje úplné nesmysly do posledního detailu. A samozřejmě i to vyvolává nespokojenost a kritiku lidí. Ale mnohem větší problémy vidím právě v tom rozvoji, o kterém tady mluvím, v tom vývoji - že dobře, tak se nám něco nepovedlo, když jsme to zintegrovali, nefunguje to, tak řešení není, že to zase dezintegrujeme, což by napadlo každého člověka uvažujícího zdravým rozumem, když to nefunguje. Ne, tak to budeme integrovat ještě více a ještě vytvoříme další integrované úřady, které to vyřeší. No samozřejmě že to nevyřeší. Vytváří jenom systém, ve kterém se potom v Evropě nedá žít a který nás všechny dusí a který přebíjí v očích občanů všechny ty pozitivní věci, které Evropská unie nepochybně s sebou nese. Když tady byl zmíněn brexit a že se máme vyjadřovat k tomu, jak si představujeme Evropskou unii, tak musím říct - tady přece jasné představy dlouho leží na stole, my je zastáváme. My, a nejenom my, naše frakce v Evropském parlamentu dávno s představou reformy přišla. Ale jediné, co se děje, je, že se o nediskutuje, že ta reforma žádným způsobem ani nezačala, že jsme zůstali na evropské úrovni u frází a že ty kroky, které by pomohly Evropskou unii udělat zase akceschopnou a zajímavou pro národní státy a pro občany, ty kroky se nedějí. Mezi ty kroky samozřejmě patří opuštění dogmatu stále užší Unie, které ovšem z vašeho projevu tak trochu pořád zaznívalo, alespoň jsem ho tam cítil. K těmto krokům také patří zrovnoprávnění států, které jsou vně a uvnitř eurozóny. K těmto krokům samozřejmě také patří přestat integrovat další a další oblasti. Teď zrovna - a to by také třeba zajímal váš názor - leží na stole návrh Evropské komise na další integraci azylové a migrační politiky, který mimo jiné skrytě předpokládá integraci sociální politiky, co pokládám za fakticky nemožné. Ale pokud by se to povedlo, tak extrémně nebezpečné. Ale k těm reformním krokům také patří například odpolitizování Komise, což je jedna z věcí, ke které by fungování Evropské unie určitě povedlo. Myslím si, že více a důležitější - a teď se obracím na kolegyně a kolegy v tomto sále - více, než se tady bavit o takových obecných reklamních projevech ve prospěch Evropské komise, by bylo užitečné, abychom se tady bavili o naší české představě o tom, jak vypadat reformovaná Evropská unie. Co chceme společně prosazovat, co budeme dělat, jakým způsobem budeme postupovat, abychom dosáhli prosazení společné české národní pozice, na které se nejprve ale musíme shodnout. A souhlasím s jednou věcí, kterou řekla paní komisařka. Že síla státu v rámci Evropské unie nemusí odpovídat procentnímu zastoupení, nebo počtu obyvatel, ale může být i vyšší. Ano, může být i vyšší, pokud ten stát , co chce, pokud srozumitelnou a jasnou zahraniční a evropskou politiku, pokud se klíčové politické síly shodnou na tom, co jsou české národní zájmy, a pokud je budou všichni prosazovat. Opakovaně jsem vyzýval pana premiéra, uspořádá takovou debatu. jsme potom, v rámci diskuze o budoucnosti Evropské unie, aktivní, víme, co chceme, jsme schopni zastávat národní zájmy silně, za tím všichni stojíme. Nic takového se nestalo a obávám se, že v rámci diskuzí o reformě Evropské unie to zase nebude Česká republika, která bude schopna říct, jaké zájmy, jakou Unii si představuje, co vlastně v Unii chci dosáhnout. Dámy a pánové, nemohu si pomoci, ale pan ministr obrany tady řekl - slyšeli jsme, co jsme slyšeli, a jsem rád, že jsme to slyšeli. tedy rád nejsem, ale nevím, co slyšel pan ministr obrany, když tu většinu toho vystoupení paní komisařky vůbec nebyl. Jak máme vést nějakou smysluplnou debatu o Evropské unii - a takovou debatu by mohl odstartovat i třeba nepříliš konkrétní projev paní komisařky - když tu z členů vlády je jeden po většinu celé debaty? Takto se k ničemu nedostaneme. v tomto směru činím vládu odpovědnou za to, že nedokážeme lépe prosazovat svoje zájmy v Evropě, že ani nevíme, jaké ty zájmy jsou, že nejsme schopni mít nějakou pozici, která by odpovídala tomu, co Česká republika chce. Když si to tady ani nevydiskutujeme, když se o tom nebavíme, když žádné jednání neprobíhá, tak žádnou pozici mít nebudeme a všichni na to doplatíme. Můj apel tedy je i na členy vládních politických stran, aby se pokusili přesvědčit svoje zástupce ve vládě, aby takovou debatu vedli, abychom mluvili jedním hlasem, abychom se domluvili na těch základních věcech. Protože jinak to špatně dopadne. Za Občanskou demokratickou stranu říkám, my jsme k tomu připraveni, máme konkrétní pozici, máme konkrétní návrhy. Chceme Evropskou unii, není pro nás žádná alternativa bez Evropské unie. Ale chceme Evropskou unii, která se reformuje a která bude schopna přežít. Evropskou unii, jakou nám tady teď představila paní komisařka Jourová, takovou Evropskou unii dál rozvíjet opravdu nechceme, protože to je Evropská unie, která se za chvíli zhroutí sama do sebe. (Potlesk z řad poslanců ODS.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name