|

2013-050-01-000

2013-050-01-000

Date2016-10-18
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050001.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   005 < Page 006 > 007

Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. Prosím paní poslankyni Semelovou a po paní poslankyně Kovářová. Poslankyně Marta Semelová Dobré odpoledne, vážené kolegyně, kolegové. si dovolím navrhnout předřazení bodu číslo 116, sněmovní tisk 780, jedná se o návrh zákona o náhradním výživném, a to na úterý 25. října jako první bod odpoledního jednání. Důvodem, který k tomuto kroku, opakovanému kroku, vede, je nečinnost vládní koalice, která se sice v koaliční smlouvě, a to v bodě 5.4 - (Předsedající žádá znovu o klid.)- Podpora rodin s dětmi zavázala, že v aktuálním volebním období připraví zákon o zálohovaném, resp. náhradním výživném, který by měl ulevit rodičům samoživitelům v případě, kdy druhý rodič neplatí řádně stanovené výživné, avšak do současné doby se s tímto závazkem dostatečně nevypořádala. Domnívám se, že situace výrazné části neúplných rodin, zejména těch, v nichž byla péče o děti svěřena matce, to tvoří zhruba 81 % z celkového počtu samoživitelů, je velice tíživá. Tyto rodiny patří k rizikovým skupinám nejvíce ohrožených chudobou a sociálním vyloučením. Poukazuje na to mimo jiné i analýza Českého statistického úřadu vydaná počátkem roku 2015, podle níž je příjmovou chudobou či sociálním vyloučením ohrožena přibližně třetina těchto domácností. Dětem žijícím v neúplných rodinách by měl stát věnovat svoji pozornost přednostně, každý měsíc prodlevy je totiž pro samoživitele v této životní situaci nesmírnou zátěží. A není výjimkou, že se snaží zajistit vyšší výdělek pro rodinu i na dvou či více pracovních místech, a to na úkor společného času tráveného s dětmi. S tím souvisí i další zjištění ČSÚ, že příjmy ze zaměstnání jsou zejména v případě žen samoživitelek pod celostátním průměrem. Podle posledních dat připadalo v čistém na osobu v jejich domácnostech na v průměru 5 215 korun měsíčně, v domácnosti s dětmi, kde jsou oba rodiče, to bylo o dva tisíce více, přesněji 7 289 korun. Dalším důvodem, proč je nutné zavést do českého právního řádu institut náhradního výživného, je všeobecně nízká úroveň vymahatelnosti práva v České republice. Podle policejních statistik za rok 2015 nerespektuje vyživovací povinnost zhruba 40 % rodičů. Výše celorepublikového dluhu na výživném dosahuje podle dostupných dat téměř 16 mld. korun podle zdroje Asociace neúplných rodin. Průměrná délka vymáhání dluhu exekutorem je potom dva roky. Navrhovaná právní úprava pozitivní dopady na děti, jejichž rodičům se nedaří vymoci soudem stanovené výživné. Zlepší se tak nejen tíživá ekonomická situace rodin, ale také celkové klima dotčené rodiny. vás proto, vážené kolegyně a kolegové, a především vládní koalici, která to ve svém závazku, prosím o podporu. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Také děkuji. A prosím paní poslankyni Kovářovou, která je zatím poslední přihlášenou k pořadu schůze. *** Poslankyně Věra Kovářová Vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte, abych navrhla předřazení sněmovního tisku 848, bod 131, a poprosila vás o podporu zařazení tohoto tisku na středu odpoledne 19. 10., a to pevně. Jedná se o novelu zákona 586 o daních z příjmů a též se týká především dobrovolného dárcovství krve a kostní dřeně. Tímto vás prosím, abyste podpořili tuto novelu, která by šla do prvního čtení. Děkuji.

Download XMLDownload textCreate Person name