|

2013-049-08-213

213. Návrh na změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny

Date2016-09-16
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/213
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b29921301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, nebudu dlouho zdržovat, ale přece jenom bych si rád něco ujasnil. Pan předseda volební komise nás seznámil s návrhem, budu-li ho přesně citovat, abychom odvolali paní poslankyni Kristýnu Zelienkovou a na její místo dosadili paní poslankyni Rutovou. Chtěl bych se vaším prostřednictvím, pane předsedající, slušně zeptat pana předsedy volební komise, zda bychom případně nemohli radši volit než dosazovat, pokud se tak rozhodneme. (Ohlasy v sále.)Chápu, že pojmologie demokratické Sněmovny a vůdcovského hnutí ANO je poměrně odlišná. Ale přesto bych v této Poslanecké sněmovně radši volil či nevolil než dosazoval a nedosazoval, pane předsedo volební komise prostřednictvím předsedajícího. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní paní poslankyně Kristýna Zelienková. Pan předseda volební komise se jistě vyjádří v otevřené rozpravě. Prosím, paní kolegyně, máte slovo. Poslankyně Kristýna Zelienková Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, vzhledem k tomu, že se bude jednat o mém odvolání z rozpočtového výboru, dovolila jsem si přihlásit se do rozpravy, do debaty, abych sdělila svoje stanovisko. Při svém odchodu z ANO jsem jednoznačně prohlásila, že budu dál podporovat vládu ve smysluplných návrzích a krocích. A za tím si také stojím. ANO ve svém volebním programu deklarovalo, že bude podporovat podnikatele, bude řídit stát podle zásad řádného hospodáře. Pokud však svými návrhy jde proti tomuto směru, je třeba z mého pohledu na to upozorňovat. Ráda bych uvedla pár příkladů, jako například elektronickou evidenci tržeb. Když se podívám na program hnutí ANO, o elektronické výměně dat se hovoří pouze v jednom bodě, a to konkrétně: "Daňovým únikům chceme zamezit především prosazením elektronické výměny dat a účetních záznamů ve všech institucích veřejné správy po vzoru Dánska a jejich soustředěním v centrálním úložišti, které bude spravované Ministerstvem financí. Výrazně se tak zjednoduší a zefektivní daňové kontroly a sníží se administrativní zátěž." K tomuto kroku vůbec nedošlo, ale pan předseda Babiš přišel s nápadem elektronické evidence tržeb. Z toho, co jsem teď uvedla, vyplývá, že elektronická evidence tržeb v programu ANO, tak jak je připravena a prosazena zákonem, není uvedena. Přitom EET se dotýká z velké části malých a středních podnikatelů, které chtělo ANO původně podporovat. Nejsem přesvědčena, že daňové výnosy se díky tomu opatření razantně zvýší o avizovaných 18 miliard korun. A pokud se zvýší, bude to spíše vlivem růstu HDP. Naopak vzrostou administrativa a výdaje na obou stranách, to je ve finanční správě, tedy ve veřejné sféře, a stejně tak i v podnikatelské sféře. Dopad EET bude nejvíce pociťován u malých a středních firem, neboť podíl dodatečných výdajů na jejich celkových příjmech bude vyšší než u kapitálově silných společností podnikajících v obdobném oboru. Ve výsledku to znamená, že půjde o oslabení malých a středních firem, z čehož můžou velké firmy profitovat. Stejně tak bych uvedla jako další příklad kontrolní hlášení DPH. Kontrolní hlášení s evidencí dokladů, na základě nichž si plátci DPH nárokují odpočty, případně odvádějí DPH na výstupu ze svých plnění, je správným krokem k zamezení daňových úniků. Ale značným problémem je, že právnické osoby, které jsou plátci DPH se čtvrtletním zdaňovacím obdobím, jsou povinny podávat kontrolní hlášení měsíčně. Tím se zcela eliminuje výhoda čtvrtletního zdaňovacího období. Navíc toto opatření dopad na růst administrativy v těchto menších firmách, kde je mnohdy jediný jednatel. Fyzické osoby přitom podávají kontrolní hlášení shodně se svým zdaňovacím obdobím. Proč existuje takový rozdíl mezi fyzickými a právnickými osobami? Přitom podíl mezery DPH se podle nejnovějších informací z Eurostatu z roku 2014 v České republice přiblížil úrovni Evropské unie. A tehdy se ještě kontrolní hlášení nepodávalo. To znamená, že i bez kontrolního hlášení se snižovala mezera DPH. Dál bych uvedla čerpání dotací. Za programové období 2007 2013 mohla Česká republika čerpat z evropských strukturálních fondů do roku 2015 676 mld. korun. Z této částky bylo jen 578 mld. korun požadováno po Evropské komisi k proplacení. To je o 98 mld. korun méně, než bylo České republice přislíbeno. A to ještě nevíme, kolik finančních prostředků bude z požadovaných 578 mld. korun skutečně Evropskou komisí proplaceno. To se dozvíme v průběhu několika dalších let. Takže není pravda, že Česká republika nevyčerpala jen 26 mld. korun, jak tvrdí např. Ministerstvo pro místní rozvoj. Tato informace je ve světle výše uvedených čísel zcela zavádějící. Je pravdou, že odpovědnost nenese jen stávající ministryně MMR a vina je i na předchozích vládách. Je ale zcela nepřijatelné, aby dnes MMR tvrdilo, že peníze, o které v Evropské komisi žádáme, nám budou taky proplaceny. (V sále je neklid.)Toto jsou jenom některé příklady. Zcela jasně z nich vyplývá, že politika Ministerstva financí není jednak v souladu s předvolebními závazky ANO, ale také, že narušuje ekonomickou politiku vlády. To, že jsem na tyto problémy v minulosti upozorňovala a budu na upozorňovat i nadále, je hlavním důvodem, proč chce nyní pan Babiš z rozpočtového výboru odvolat. Vážení kolegové, vážené kolegyně, žádám vás proto, abyste žádost o odvolání zamítli a umožnili mi nadále věnovat se své legislativní a kontrolní práci v rozpočtovém výboru. Ujišťuji vás, že budu ke všem vládním návrhům zákonů přistupovat zodpovědně. A pokud povedou k účelnému a spravedlivému nakládání s veřejnými prostředky, budu je vždy podporovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk některých poslanců.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name