Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuzpravodajianyníještěpředpaníkolegyníVálkovoufaktickápoznámka...(Poslankyně Válková přichází k řečnickému pultíku.)Paníkolegyně,ještěchviličku,ještěfaktickápoznámkapaníposlankyněHnykové,kterésamozřejmějakopřikaždéfakticképoznámceomezímčasvystoupenínadvěminutyadočkátesesvéhovystoupení.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Jana HnykováDěkuji,panepředsedající.Jáseomlouvám,jájsemsenestihlapřihlásitpředpanemposlancemBendou.JábychsechtělavrátitkvystoupenípaníministryněMarksové.Jávesvémkrajijezdímaseznamujisenejensproblematikoudětskýchdomovů,aletakédiagnostickéhoústavu.Adojakéhokolivdětskéhodomova,kampřijedu,takprvnívěc,kterázaznívá,prosímvás,udělejteněcostím,abyděti,kterémajívýchovnéproblémynebojinéproblémy,abybylynejdřívezdiagnostikoványapakbylypředánydopéčetěchdětskýchdomovů,protožemystímmámevelképroblémy.Jájsemvelmiráda,žetadypaníkolegyněVálková,kolegyněAulickápodalypozměňujícínávrhy,můžemeotomsamozřejmědiskutovat.Jsemráda,žejsmehozařadilinajednánívýboruprosociálnípolitiku.Alejásimyslím,žekdyžtopřevedudosvéprofesezdravotnísestry,taksimyslím,žejedůležitávždyckydiagnostika,abytivychovatelévědělivdětskýchdomovech,jakstímdítětemmajíjednat,jakkněmupřistupovat.Atosimyslím,žeprotodítějevelmidůležité.Navícdiagnostickéústavyimetodickyvedoutydětskédomovy,poskytujíjim,velmiintenzivněsnimispolupracují.Ajásimyslím,ženevšechnoje,cobylodříve,špatněaženěkterévěcibysemělynapravit,jakosetřebanapravujezákonovzdělávání,osestrách.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujizadodrženíčasukfakticképoznámceanyníjižpaníposlankyněHelenaVálkovásesvýmvystoupením.Prosím,paníkolegyně,máteslovo.Poslankyně Helena VálkováDěkuji,panepředsedající.Milékolegyně,milíkolegové,jábychmělapoděkovatpředřečnici,protožemněudělalatakovévelmi,velmidobréentréezpraxe.Játaké,jakučímnakatedřesociálnípráce,takmohupodpořitjejípoznatkyzpraxeiztéakademickévýuky,kdyvpodstatě,pročotomtakhlehovořím,učímlidi,kteřívedoupotomagendysociálníprácevčetněOSPODuamajívelicedobrouinformaciavelicedobréznalostiotom,cojsoustosamiposouditaconikoliv.Ateďsedostanuktomunašemuproblému.Novelaobčanskéhozákoníku,kteroumámenastole,jeopravdujednaznejskromnějších.Ajájsemtomuvelmiráda,protožezatímneuplynulotolikčasu,abychommělisprávnýčasnato,abychomzasáhlizásadnějiakoncepčnímzpůsobemneboabychompřijalinějakékoncepčnízměnyobčanskéhozákoníku.Pozměňovacínávrh,kterýjátadyhájím,patřídotohodruhunovel,kterévlastněnapravujíjenomurčiténedostatky,kekterýmdošlovtomnejlepšímúmysluzajistitještěvícprávdítěte,thebestinterestsofchild,Úmluvaoprávechdítěte,kteroujsmetakévázáni.Nevždyckyalesoud,kterýrozhodujeoprávechdítěte,avtomtosměrujdeodětisezávažnýmiporuchamichování,jetennejlepšíorgánvjejichzájmu,kterýposoudírizikaidobudoucna,charakterporuchychováníazohledníifaktickoukapacitu,odbornost,to,comámekdispozicivoblastizacházení.TradičnětobylaunásvČeskérepublicediagnostickázařízení.Navíctadiagnostickázařízenívposlednídobědoznalazměny,ipokudjdeostandardyzacházenísdětmiveškolskýchzařízeních.Upravujetovelmipodrobnývýnos,kterýbylvydaný1.února2016-Postupdiagnostickýchústavů,výnosministryněškolstvíčíslo5/2016,kdybysitochtělněkdozvásdohledat.Čilitennávrhvelmijednoduševracísoučasnýstavdostavu,kterýbylkoncemroku2013,přednabytímúčinnostinovéhoobčanskéhozákoníku,kdyokonkrétnímzařazenídítětesuloženouústavnívýchovoudotohokonkrétníhozařízenírozhodovaldiagnostickýústavpoté,codiagnostikovalcharakterporuchjehochování.Tadyjedlužnopřipomenout,žedosoučasnédobynikdonezpochybnilrozhodování,kteréprovádějídiagnostickéústavy,kdyžrozhodují,dojakéhozařízenímábýtumístěnodítěsuloženouochrannouvýchovou.Takžeonařízenéústavnívýchově,kdyjdeomenšíporuchychování,rozhodujísoudy,tynejsousamozřejměpovinnépředemnechatdítěvdiagnostickémústavuvyšetřit,častototaknení,apakjsoupovinnésevypořádatstvrzenímzástupcůOSPODu,které-vímzvlastnízkušenosti,váženáamilápaníministryněprostřednictvímpanepředsedajícího-nenívždyckyzcelavyrovnanéaodborné,jakbychomrádimělinaúzemíceléČeskérepubliky.ProstěúroveňakvalitaOSPODůjerozdílná.Amyslímsi,žetadyskutečnědocházíktomu,žeodnějchcemevíce,nežmůžemechtít.Čilidiagnostickázařízení,kteráprioritněbymělasloužitkdiagnózeporuchychováníaodpovídajícímuzařazenídítěte,tasoudnemusípovinnětakzvaněvzítdohry,nemusídítětamnechatvyšetřit,alemusípovinněpřihlédnoutkhodnoceníOSPODu,kterýnatonenídostatečněodborněvybaven.Výsledekjetakový,žesoudyrozhodujíváhavě,rozpačitě,pomalu.To,cotadyprezentuji,jesoučasněistanoviskemopatrovnickýchsoudů,kteréměpožádaly,abychjejichjménemtlumočila,žebysetétokompetencerádyvzdalyveprospěchdiagnostickýchústavů,toznamená,otom,dojakéhokonkrétníhozařízeníbudedítězařazené,arozhodovalyskutečnějenomonařízeníústavnívýchovy.Tozaprvé.Zadruhé.Bylajsempřítomnanajednánívýboruproprávadítěte.Tamzaznělaiřadapřipomínekveprospěchbývaléhomodeluavneprospěchtohostávajícího.Hromadísedětivzařízeních,kdeužbybylotřeba,abyjeopustilytřebavsouvislostisukončenímškolnídocházkyapřešlydojinéhozařízení.Soudytonestíhají.Tojedalšívěc.Acotadybymělotakéjistězaznít,žeMinisterstvospravedlnostiaMinisterstvoškolstvínemajístímpozměňovacímnávrhemproblémy.MátojediněMinisterstvopráceasociálníchvěcízmnědostnepochopitelnýchdůvodů,kterévycházejízryzeformálnějuristickýchargumentacítohotypu,žesoudjetímnejlepšímorgánemainstitucí,kterýbymělodítětirozhodovat.To,ževpraxitovedekestavu,kdydítějeněkde,kdebybýtnemělo,žeojehopřemísťováníserozhodujepomaluazdlouhavěažeti,kteříotomrozhodují,byserádiveprospěchodbornějivybavenýchinstitucítohovzdali,otomMinisterstvopráceasociálníchvěcímlčí.Natojsemchtělavesvémvystoupeníupozornit.Současnětakénato,žejsemvzalavúvahupřipomínku,kterouprávěvposlednímpozměňovacímnávrhujsemzohlednila,kdyMinisterstvopráceasociálníchvěcíupozornilo,žeudětímladšíchtřílet,čilitzv.kojeneckéústavy,neexistujediagnostickézařízení,kterébymohlonebomělorozhodovatnamístosoudů,takžetambytaúprava-jednáseominimumdětí,protožesevycházízprincipu,žedítědotříletvůbecdoústavníchzařízenínepatří,akdyž,takinadálebyotomrozhodovalysoudy.Atotéžsetýkáiumístěnívzařízenísociálníchslužeb,kdyjdenapříkladodětisporuchouautistickéhospektra,sagresívchování,kdyzařízenínechcedítěpřijmout,rodinatopotřebuje,takžeseobracínasoudasamozřejmětomádoloženéznaleckýmiposudky,abytakovédítěvústavnímzařízeníumístila.Končím.Protovásprosímoto,abystepodpořilitentopozměňovacínávrhaumožnilitak,abyseodětechrozhodovalokompetentněsvyužitímodbornýchznalostí,rychleaabyipružněsereagovalonajehovývojtím,žebudepřemístěnobezzbytečnýchzdržení,kekterýmnynídochází,dopronějoptimálníhozařízení.Děkuji