2013-049-04-065
65. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 715/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi . Než se ujme slova další přihlášený pan poslanec Leoš Heger , jenom přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny . Od 12 hodin se omlouvá z jednání pan poslanec Milan Šarapatka . Nyní pan kolega Leoš Heger , řádně přihlášený do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji za slovo , pane předsedající . Já jsem chtěl ten zákon podpořit svým vystoupením , protože princip přerozdělovací je prostě nezbytný v systému mnoha zdravotních pojišťoven . A vzhledem k vystoupení pana předsedy Stanjury jsem chtěl k tomu ještě dodat , že problémy , které on tady zmiňoval , jsou spíš než na straně Ministerstva zdravotnictví asi na straně legislativců a na straně budování právního státu . On ten právní stát má prostě řadu výhod , po kterých jsme toužili , aby tady existovala nějaká spravedlnost . Ale jak se postupně ukazuje , řadu nevýhod , protože vede k postupné byrokratizaci , a to z důvodů , že podle různých úmluv prostě musí být všechno důležité v zákoně . A jak to pan předseda Stanjura zmínil , když to nebude v zákoně a bude to moci vláda nebo Ministerstvo zdravotnictví ovlivňovat v nějakém podzákonném předpisu , tak potom může velmi silně manipulovat s příjmy jednotlivých pojišťoven . Já samozřejmě těm vzorcům také nejsem schopen rozumět , ale poslouchal jsem ty debaty od roku 2010 , kdy se o přerozdělování systémem nákladů na léčiva pacientů začalo mluvit , a začal se přebírat z Holandska . Ty přípravy byly strašně dlouhé a v podstatě kontinuálně pokračovaly celých pět nebo šest let až doteď . Analytici to různě modelovali , zabývali se tím . Drobnými změnami opravdu mohou ten systém ovlivnit . Takže nakonec zákonodárci , kteří to mají schválit , jsou nezávislí tak trošku na jejich vyjádření a na výsledcích toho modelování . Ono je to problém . V důvodové zprávě jsou čtyři varianty , ze kterých si ministerstvo v analýze RIA vybralo jednu , a pro jistotu tam dalo tabulku jenom k tomu jednomu přerozdělení , které si vybralo , a neukázalo tam , jak dopadly ty tři další . A já bych to docela rád viděl , jak to bylo . Ale vím , že ty přípravy byly velmi seriózní , a samozřejmě jednotlivé pojišťovny si to velmi hlídají , protože to je jejich klíčový chleba , dostávat peníze . Poslední věc k této problematice , kterou zmíním , je ta , že to přerozdělování se vyvíjelo . Ono bylo úplně jiné na začátku vzniku zdravotního pojištění a vedlo k extrémním rozdílům mezi zdravotními pojišťovnami v tom smyslu , že ty pojišťovny , které měly bohaté a zdravé pacienty , byly strašně bohaté a ty pojišťovny , které měly chudé a nemajetné pacienty , byly také chudé . Takže postupně se ta indexace zpřesňovala . Ještě my za náměstka Noska jsme upřesňovali indexy pro vysoce náročné pacienty a stále to nebylo dost . A tenhle systém podle zkušeností z Holandska by to měl doladit . Proto už to doladění po tom dlouhodobém upřesňování teď dělá jenom ta promile , která pan poslanec Stanjura zmiňoval . Tolik tedy k pohledu na ten systém , který je dobrý v tom , že prostě zvýhodňuje pro pojišťovny ty nejhorší , nejnemocnější , nejdražší pacienty a ti jsou potom předmětem boje těch pojišťoven o ně , takže se vlastně nebojuje o ty bohaté , ale o ty , kteří nejvíc potřebují péči pojišťoven . A dovolte mi , abych zmínil ještě jednu věc , a udělám to takovým malým rýpnutím do ministerstva . V důvodové zprávě je velmi důkladně popsáno , jak strašně opatrně se zachází s osobními daty a jak jsou dobře chráněna . Protože ta data živá , ostrá , s rodnými čísly jdou z pojišťovny nejdříve na ÚZIS , ten je anonymizuje a pak už s nimi nikdo na tom ministerstvu nemůže dělat nic , co by je mohlo zneužít . Tak mně přišlo tohle zdůvodňování trošku legrační , protože samozřejmě ÚZIS je podřízenou organizací ministerstva a může si s nimi dělat , co chce . Je to důvod , proč my jsme protestovali proti zavedení toho velkého bratra , toho obřího registru . Ale je to passé , registr prošel , takže to je jenom postesknutí ex post nad touhle problematikou . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name