|

2013-049-02-010

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - druhé čtení

Date2016-09-07
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/010
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b06601001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Černoch, po něm řádně přihlášený pan poslanec Vilímec. Prosím, pane předsedo. Poslanec Marek Černoch Děkuji za slovo. Tady padla konstruktivní i destruktivní opozice. Považujeme se jako Úsvit také za konstruktivní opozici. Ten náš návrh, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě, je právě o tom, že v případě, že se stát z krize dostane, kdy bude muset sahat k těm ne úplně standardním prostředkům, tak aby se to nedotýkalo obyčejných občanů, aby se nezvyšovaly daně. To je vše, bereme to jako konstruktivní návrh. A připojuji se k tomu, co řekl pan kolega Stanjura, že když se v Bruselu skočí z okna, tak my přece skákat nemusíme. Dělá se to proto, aby to bylo dobré pro Českou republiku, ne kvůli tomu, že jsme poslední zemí, která to nemá. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Po panu předsedovi nyní řádně přihlášený pan poslanec Vilímec. Prosím, pane poslanče. Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, toho bylo hodně řečeno. se přiznám, že jsem byl docela překvapen v pondělí, když jsem mluvil s panem kolegou Votavou v Plzni, že vládní koalice v zásadě za každou cenu chce prohlasovat byť i běžný návrh o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, pokud by neprošel ústavní návrh zákona. Ale jak je vidět, ani přerušení neprošlo, takže ta vůle a volání po tom, aby Sněmovna schválila zase jakousi klasickou legislativní levárnu, je poměrně vysoká. Když jsem si přečetl včera to, co připravuje pan poslanec Votava, pan poslanec Klaška, pan poslanec Volný, tak jsem zapřemýšlel, nakolik je možné schvalovat, zvláště ve vztahu k územním samosprávným jednotkám, sankce a zadržování např. zákonem garantovaných příjmů rozpočtového určení daní bez toho, že by to bylo nějak ošetřeno ústavním zákonem. jsem přesvědčen, že to prostě není možné, že takový zásah by byl naprosto neústavní. Takže pro případ - tady nechci hovořit, jak je zadlužený stát, jak jsou zadlužené kraje, jak jsou zadlužené obce, všichni víme, že největším problémem jsou státní finance, nikoli finance územní - ale pro případ, že by ta vůle vládní koalice po schválení toho běžného zákona o rozpočtových pravidlech za každou cenu, bez toho, že by byl schválen ústavní zákon v podobě, tak jak jsme nabídli jako ta konstruktivní opozice, tak je myslím namístě, protože se pak dostáváme skutečně do problému nepřiměřeného zásahu, neústavního zásahu do práv samospráv obcí a krajů, tak je pak na místě skutečně v takovém případě dát návrh, pokud ten návrh bude předložen panem předsedou Votavou v podrobném znění, dát návrh, aby určité pasáže z toho běžného návrhu zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti byly vyjmuty. Podotýkám, že v situaci, kdy by došlo k jakési shodě, kterou teď nechci předjímat, že bude možné schválit ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, tak aby v tom ústavním zákoně byly jak povinnosti na straně státu, tak i povinnosti na straně obcí a krajů, tak jsem připraven ten návrh nebo ty návrhy, které pak načtu v podrobném čtení, vzít zpět. Ale pro případ, že se tak nestane - a vypadá to, že vládní koalice, pan ministr financí, pan předseda rozpočtového výboru je připraven protlačit běžný zákon o rozpočtových pravidlech, o pravidlech rozpočtové zodpovědnosti bez ústavního zákona. Pokud by skutečně toto nastalo, tak jako variantní návrh pak načtu v podrobném čtení návrhy, které budou vyjímat pasáže, které jsou spojené s financováním územně samosprávných jednotek. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name