|

Text view

3. Návrh zákona, kterým se mění některé volební zákony a další související zákony /sněmovní tisk 568/9/ - vrácený Senátem

Date2016-09-06
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/003
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b01700301.htm#r0

View options

Text: - Show: - Tags:


index   006 < Page 007 > 008

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Váš čas, pane poslanče. (Posl. Vondráček: Děkuji.)Děkuji. Nyní prosím s přednostním právem pana ministra Dienstbiera. Prosím, máte slovo. Ministr vlády ČR Jiří Dienstbier Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, bych se tady pokusil nějak stručně zrekapitulovat to, jak proběhlo jednání v Senátu, resp. ta argumentace, byť nejsem pověřen za Senát, abych tady vystupoval. Návrh, který byl schválen v Senátu, vychází z jednoduché logiky. V zásadě ze závěru, že není možné zakázat třetím osobám vést kampaň a sdělovat svoje názory během kampaně, tak jak to tady zmiňoval Jeroným Tejc, protože samozřejmě nejdůslednějším a nejkontrolovatelnějším řešením by byl takový zákaz, nicméně v Senátu nebyl názor, že je možné zakazovat třetím osobám za jakýchkoliv okolností vést kampaň. To si myslím, že je v pořádku. Mohou tady být i subjekty, které nechtějí podporovat vyloženě nějakou stranu nebo vést kampaň proti , ale chtějí se vyjádřit nebo okomentovat postoje stran k nějakému konkrétnímu problému, a zcela jim to zakazovat asi není úplně v pořádku. V takovém případě ovšem není přijatelné, aby se kampaň takových subjektů, které vedou kampaň pro nebo proti nějaké straně bez dohody s , započítávala do jejího limitu. To by samozřejmě bylo zcela nesmyslné, protože by šlo účelově zlikvidovat kampaň které strany, protože cíleně by se mohl vlastně zrušit ten limit. Limit pro jednotlivé subjekty, které se zaregistrují a zúčastní se kampaně, je stanoven. Je tady samozřejmě určité riziko, že subjektů může být velké množství, to znamená, že ta částka se načítá. Ale tady samozřejmě to není mezera právní úpravy v situaci, kdy se v Senátu většina rozhodla nevylučovat kampaň třetích osob. bych to přirovnal k právu hospodářské soutěže. To také nemá mezeru, není vadné, protože jsou tady kartely. Sankce může přijít v situaci, kdy se ten kartel prokáže. Když se kartel neprokáže, přestože je, tak sankce není. To není chyba zákona, to je v zásadě obecný právní režim. A stejně tak to bude fungovat v tomto případě. Pokud někdo povede bez dohody s politickou stranou kampaň, tak se to nezapočítává. Pokud se prokáže, že ve skutečnosti je tam dohoda s tou stranou a že to je obcházení zákona tímto způsobem, tak samozřejmě přijde sankce. Ale lépe to v právu nastavit nelze a důvody, proč to Senát takto schválil, si myslím, že jsou z tohoto zřejmé. A možná poslední poznámka. Říkal jsem to myslím i v Senátu. Tato právní úprava není vyčerpávající úpravou financování volebních kampaní jednou provždy. Všude na světě, kde přijali podobnou právní úpravu, se k tomu periodicky vracejí, reagují na zkušenosti z praxe a tu úpravu doplňují, vylepšují. Také třeba proto, že se objevují nové způsoby vedení kampaně, nové způsoby financování a je na to potřeba reagovat. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name