|

2013-048-05-221

221. Dotační program 21. Centra odborné přípravy, pro rok 2016, poskytovaný podle § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 840/

Date2016-07-12
Meeting2013/048
Agenda Item2013/048/221
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/bqbs/b19722101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci. S faktickou poznámkou pan poslanec Milan Urban, po něm s přednostním právem pan ministr. Prosím, pane poslanče. Poslanec Milan Urban Ale to taky mohu přehlédnout, protože koupit deset kombajnů na řepku, to je asi tak celé, co tady tím za těch 50 milionů uděláte. Ale jenom říkám, že to není systémové řešení. Tak dejte Mládkovi pět miliard, může dělat to samé. Rozumíte? My potřebujeme propojit technické školství s firmami. Potřebujeme propojit zemědělské školství s firmami. se učí jezdit na kombajnu u Jurečků, když to řeknu zjednodušeně. Protože ten zemědělec bude mít vždycky modernější techniku než školy, protože stát není tak produktivní, bohatý, aby mohl v technologiích a investicích do těch technologií stačit. Tak to prostě je. vás, paní poslankyně prostřednictvím pana místopředsedy, chápu, že bojujete za svoji školu. Tomu rozumím. V zásadě říkám, že jsem schopen to přehlédnout, ale systémové to prostě není. A ministr průmyslu a obchodu nemá tolik zdrojů, aby, slovy pana poslance Kořenka, mohl říct, tak uvolním ze svého rozpočtu x. Protože to je asi tak 50 rezortů Ministerstva zemědělství z hlediska zaměstnanosti, výkonů a nevím čeho všeho. Takže z tohoto pohledu je to samozřejmě relativní drobnost, ale systémově špatně. Tak možná stojí za to, abychom tady vedli diskusi nejenom o zemědělském školství středním, technickém, ale také o jiném. O strojírenském a podobně. Tam to bohužel nefunguje a žádný takový dotační titul neexistuje. Ministr financí neuvolňuje prostředky na stejné řešení, které tady nabízí ministr zemědělství. Ministr průmyslu a obchodu prostě takový objem nemá. A myslím si, že tohle je třeba řešit na úrovni ministerstev školství, průmyslu, zemědělství a to mít nějaký systémový charakter. Tohle je sranda, kterou tady můžeme schválit, ale nic to neřeší. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci. S přednostním právem pan ministr. Prosím, pane ministře. Můžeme se k vám přijít chodit učit na kombajn? Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Řekl bych na pana poslance Bendla prostřednictvím pana předsedajícího: Víte, dlouho jsem nechával ty vaše různé výroky být. Ale dneska, když chodíte mezi zemědělskou veřejností, tak do dnešních dnů kolují legendární hlášky, když přišel mezi ministr Bendl, jak mluvil o korozi půdy, mluvil o tom, že prasnice mít na jednom vrhu 37 selat a mluvil velice zasvěceně o spoustě jiných věcech, ale úplně mimo. Je dobré, bývalý pane ministře prostřednictvím pana předsedajícího, vědět, o čem mluvím. jsem na těch středních školách pravidelně. Jsem dokonce absolventem jedné z takových škol. A vidím, na jakých pomůckách se dneska ti studenti učí. Prosím vás pěkně, představa, že přijde student po deváté třídě do prvního, druhého ročníku střední školy nebo učiliště a my ho pošleme do jakéhokoliv privátního subjektu a tam ho posadí za mašinu, která cenovou hodnotu 5 12 milionů korun, a nechají ho na tom učit to je úplně scestná představa. Ten student se potřebuje někde naučit základní principy fungování strojů a nemůže se to učit na strojích ze 70. let, propánajána. Takže my ty peníze dáváme na věci, jako jsou soustruhy, jako je zemědělská technika, vybavení stájí, vybavení laboratoří, vybavení například pro embryotransfer. K tomu vás opravdu žádná privátní firma nepustí. Jsou základní věci, které se musíte naučit na škole. Chápu, že to není úplně systémové, rozumím tomu. Ale ruku na srdce. Jsou tady ve Sněmovně politické strany, které prakticky všechny byly ve vedení krajů. Kolik kraje vyčleňují peněz? A ty jsou zřizovatelem středních škol a tam je hlavní zodpovědnost za podporu středních odborných škol. Znám jediný kraj, který dal velké částky do zemědělského školství, a je to Kraj Vysočina, kde za 60 milionů korun udělali novou multifunkční stáj. Pak jsou i jiné kraje, které tam dávají nějaké drobné peníze. Ale pak je spousta krajů, které tam nedávají kromě opravy rýn a střech vůbec žádné finanční prostředky. Takže se snažím tady tímto vykrýt tu mezeru na trhu, nebo respektive v tom systému alespoň v rámci svého resortu. A mít tady třicet vybraných center, se kterými tu spolupráci myslíme vážně a dlouhodobě, aby opravdu výuka šla nahoru, aby studenti vycházeli jako opravdu kvalitní odborníci. To je snaha mého materiálu. Děkuji za jeho podporu.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name