|

2013-048-05-046

46. Návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy, Petra Adama, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jany Hnykové, Jaroslava Holíka, Karla Pražáka, Marka Černocha, Karla Fiedlera, Olgy Havlové, Martina Lanka a Jiřího Štětiny na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 183/ - prvé čtení

Date2016-07-12
Meeting2013/048
Agenda Item2013/048/046
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/bqbs/b20404601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Pan poslanec Lank, po něm paní poslankyně Hnyková. Prosím, pane poslanče. Poslanec Martin Lank Děkuji. Budu jenom velice stručný. Když jsme tady u toho, abychom si hezky věci upřesňovali a vyjasňovali, tak tady upřesním ještě jednu věc, co se týče strany Úsvit - Národní koalice. Není úplně docela pravdou, že bychom neměli žádné zkušenosti z komunální politiky. Rozhodně ne všichni, to je pravda. Ale máme mezi našimi členy i mezi poslanci lidi, kteří několik dlouhých let - v případě Olgy Havlové 15 let funguje v zastupitelstvu, David Kádner je starostou také dlouhá léta. A mezi našimi členy jsou lidé, kteří zastávají pozice jak v zastupitelstvech, tak na radnicích atd. Takže nějaká zkušenost tam je. Nicméně uznávám, není tak bohatá, jako mají někteří jiní z vás, ale co naplat. My se to pokusíme do budoucna napravit. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. S další faktickou poznámkou paní poslankyně Jana Hnyková. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Jana Hnyková Dobré odpoledne. Chtěla bych se, vážené kolegyně a kolegové, vrátit k meritu věci. My tady projednáváme naši novelu zákona o místním referendu. Chtěla bych jenom vám všem připomenout - vy jste sem do Poslanecké sněmovny přišli s určitým programem. My jsme sem také přišli s programem prosazovat, a měli jsme ho ve svém volebním programu, že budeme prosazovat novelu zákona o místním referendu. Tak prosím, vraťme se k dané věci. Chápu, že to mohlo jméno, k jehož zkomolení tady došlo, se to všechno napravilo - prosím, nevyčítejme si, kdo jaké zkušenosti. Každý jsme prošel určitou historií životní a to bychom si tady mohli začít vyčítat kde co. bych vás požádala, abychom se vrátili opravdu k tomu, po čem naši občané volají, a to my jsme jim v naší volební kampani slíbili a chceme to tady prosazovat. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Janě Hnykové i za dodržení času k faktické poznámce. Budeme pokračovat řádnou přihláškou pana kolegy Bendla. Jenom ho požádám o chviličku strpení, přečtu omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny. Od 18 hodin se omlouvá paní kolegyně Květa Matušovská. Dále se omlouvá pan poslanec Vojtěch Adam a pan poslanec Milan Šarapatka. Pane poslanče, máte slovo k řádné přihlášce. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo. Pokusím se být věcný a nebudu komentovat komolení jmen. Ale k tomu materiálu. Myslím, že opravdu ten, kdo psal tento návrh zákona, z praxe příliš není, při vší úctě ke kolegovi Černochovi, kterého si vážím, stejně jako kolegyně Hnykové a dalších. Byl jsem členem zastupitelstva, které mělo 33 lidí na Kladně, byl jsem osm let zastupitelem, které mělo 65 členů zastupitelstva ve Středočeském kraji, a jsem členem zastupitelstva v Bratronicích, které 9 zastupitelů. Tenhle zákon vytváří jakýsi pocit toho, že by docházelo k nějakým obrovským bojům mezi veřejností a zastupiteli. A to není pravda. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že prostě když máme veřejné zasedání zastupitelstva, tak tam si nehrajeme vůbec na to, na co si hrajeme tady, že tři minuty na vystoupení a podobně. Tam prostě přicházejí lidé, a jsme rádi, když vůbec někdo přijde a zájem o to, co se v obci bude dít. A nepotřebujeme k tomu vyhlašovat místní referenda, protože v tu chvíli, když se podíváte do toho, co vlastně navrhujete, tak jednak by to místní referendum muselo projít stejně usnesením zastupitelstva. Jeho vyhlášení by muselo vyhlásit zastupitelstvo. Musely by být komise. Museli by být zastupitelé. Komise by měly nárok ze zákona na odměnu. Všichni by museli mít hlasovací lístky, ověření se vším všudy. My jsme - z praxe řeknu - teď v Bratronicích dělali, můžu to nazvat, místní referendum s malým "m" jenom o tom, jak mají vypadat zastávky, a byli jsme rádi, když přišlo aspoň 20 % lidí. A samozřejmě že jsme brali ve velký potaz to, jestli použijeme ten či onen typ a půjdeme tím či oním směrem. Ty klíčové otázky, o kterých tady mluvil pan Schwarzenberg, to je opravdu odpovědností těch zastupitelů - rozpočet, nějaké dlouhodobé plánování apod. Pro je největším referendem volba zastupitelstva. To je referendum o tom, jak postupovat dál. Naopak někdy mám pocit, že čtyři roky jsou málo na to, aby se v tom zastupitelstvu něco kloudného udělalo. A v okamžiku, kdy do toho budeme vstupovat a umožňovat jakési populistické hrátky, které budou zasahovat do dlouhodobých projektů apod., tak se v tom obecním zastupitelstvu nakonec nic nestane. Jsem proti přímé volbě starosty, řeknu na rovinu, a to proto, že podporuji zastupitelskou demokracii. Zastupitelská demokracie nutí všechny subjekty, které se dostanou do zastupitelstva, spolupracovat a hledat kompromis, kdežto přímá volba starosty, a ukazuje to praxe přímé volby prezidenta, přímé volby starostů na Slovensku, spíš jakoby vytváří napětí mezi starostou a zastupitelstvem. A to si nemyslím, že je do budoucna dobře. Neměli bychom měnit zásadní věci, které v podstatě fungují, a fungují na velmi slušné úrovni. A neříkám, že občas nejsou některé excesy správní úřad versus občan, starosta versus občan, ale to není něco, co by bylo plošným problémem v České republice. Spíš bychom se měli snažit hledat, jak jim usnadnit život, ne jim ho příliš komplikovat. A ještě poslední věc, kterou k tomu řeknu. Mohlo by to být někdy i ze strany zastupitelstva třeba alibismus. Bojím se rozhodnout, a tak se radši zeptám zastupitelů (občanů?). Prostě jsem tam, tak jak tady bylo řečeno, zvolen na čtyři roky, mám svoji odpovědnost. Za čtyři roky skládám účty a buď si řeknu znovu o důvěru těm občanům, anebo nikoliv. Jsem přesvědčený, že kdyby takto byl přijat ten návrh zákona, nestane se v podstatě vůbec nic, protože by to stejně nikdo nevyužíval. Je to drahé a komplikované. Zastupitelstvo se bez toho, že by vyhlašovalo místní referendum, může zeptat občanů, na co chce, může položit otázku, jak chce, kdežto ten zákon o místním referendu říká, jak ta otázka vlastně vypadat, aby bylo možno odpovědět ano nebo ne, a podobně, takže se to dostává podle do byrokratických zátěží, které jsou nadbytečné. Zastupitelstvo to může udělat tak jako tak. Z důvodu nadbytečnosti dávám návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name