|

2013-048-02-044

44. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-06-29
Meeting2013/048
Agenda Item2013/048/044
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/bqbs/b06404401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   009 < Page 010 > 011

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Karlu Šidlovi. Ještě je tady došlá omluva předsedovi Poslanecké sněmovny od Jeronýma Tejce od 16.30 do konce jednacího dne. A nyní tedy nemám žádnou přihlášku, rozpravu končím. Závěrečná slova pan ministr a pan zpravodaj, pokud chce mít také závěrečné slovo, se může připravit. Pane ministře, máte slovo. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. doufám, že těmi reakcemi nevyvolám vlnu dalších faktických poznámek, a věřte, že budou... (Předsedající: Už jsem uzavřel rozpravu, pane ministře.)Věřte, že budou velmi konstruktivní. Především bych pana kolegu Laudáta chtěl ujistit vaším prostřednictvím, pane předsedající, že ta právní konstrukce, jakkoli se nám může zdát účelová, byla schválena Legislativní radou vlády, diskutovali jsme ji s ústavními právníky, byla schválena i Evropskou komisí. Bez toho bychom ji sem nedávali. A samozřejmě ty opravné prostředky, o kterých vy jste zmiňoval, že by mohla mít veřejnost upřena některá práva, tak ty opravné prostředky samozřejmě možné budou a budou v rámci stavebního povolení. Ale ty by byly možné v rámci stavebního povolení tak jako tak, vždycky. K paní kolegyni Semelové vaším prostřednictvím, pane předsedající. Věřte mi, paní kolegyně, že jsem si stokrát vyčítal, že jsem šel na tiskovou konferenci vlády, na které jsem informoval o tom, že Evropská komise vyřadila ten Pražský okruh, protože ono si to pak žilo vlastním životem, že Brabec ho vyřadil. Brabec ho rozhodně nevyřadil. Tenhle nesmysl se recykloval potom v médiích několikrát. A bych tady místopřísežně, vážení, chtěl prostě deklarovat, že my jsme do poslední chvíle bojovali za to, aby tam ten Pražský okruh zůstal. Je na to x svědků včetně pana premiéra nebo pana státního tajemníka Prouzy, ale bohužel Evropská komise nám celkem jednoznačně řekla: buď nebudete mít nic, anebo budete mít těch deset staveb bez Pražského okruhu. Všechny bych ale chtěl ujistit, že uděláme všechno pro to, že ten Pražský okruh pojede v nějakém speciálním režimu. On nevypadl z prioritních staveb, on vypadl jenom z prioritních staveb financovaných Evropskou komisí, protože stejně byla pramalá šance z evropských peněz, resp. stejně byla pramalá šance, že on by byl financován z evropských peněz, protože on začne být pravděpodobně stavěn na konci operačního programu OPD2. Zůstává klíčovou stavbou pro nás. to teď trošku říkám - měl by to říkat pan ministr dopravy, ale si to dovolím říkat za něj. Zůstává určitě klíčovou stavbou. A za Ministerstvo životního prostředí říkám, že my určitě uděláme v rámci součinnosti všechno pro to, aby zůstal mezi těmi prioritními stavbami, a věřím, že se nám pro něj podaří najít nějaký speciální režim. Takže Pražský okruh určitě nevypadá nebo nevypadl z těch prioritních akcí. Naprosto chápu všechny, kteří vnímají jeho důležitost. ji samozřejmě vnímám taky. A vyzval jsem Prahu, pana náměstka Dolínka, který byl poměrně hlasitým kritikem, i paní primátorku, si spřátelí všechny ty starosty městských částí a společně se vypraví do Bruselu. To by nám totiž moc pomohlo. To říkám beze vší ironie, protože tam na sebe vlastně dští síru různé skupiny, kdy někteří to chtějí, někteří to nechtějí. Pokud by tam byla jednotná fronta kolem Prahy, která říká "je to pro nás důležité", moc by to tomu okruhu pomohlo i z hlediska schvalování. Pan poslanec Kučera. bych to v této chvíli neřešil. si myslím, že pan poslanec Kučera musí být v jisté schizofrenii, která se myslím těžko snáší, protože na jedné straně on dobře , i on je určitě bombardován celou řadou námětů ekologických organizací, které říkají, že tento postup je špatně, že by se nemělo schvalovat těch deset prioritních projektů. A zase vím, že kolega Kučera je s nimi v poměrně úzkém kontaktu, a proto těžko asi se říká prostě to, že vlastně ty akce by měly být schváleny rychle, protože co si budeme povídat, oni tu EIA mají opravdu čtrnáct nebo patnáct let starou a myslím, že ty nevládní organizace v něčem mají pravdu. Určitě v tom, že v historii, deset let třeba zpátky, se ne všechno udělalo tak dobře a řekněme to schvalování nebylo tak úplně možná košer. Bylo samozřejmě podle starých předpisů, ale ty jsou dneska dávno prošlé. si myslím, že ta možnost, a to zároveň odpovídám i na pana kolegu Stanjuru vaším prostřednictvím, pane předsedající, ten rozdíl je v tom, že nám se v této chvíli podařilo odblokovat deset nebo čtrnáct staveb za 50 mld. korun z částky a jsou to ty stavby, kde by opravdu hrozilo zdržení, kdyby nemohly být stavěny, protože ony jsou připravené, mají vykoupené pozemky. U těch zbývajících staveb je situace úplně jiná a pan kolega Stanjura to dobře . To může potvrdit i pan ministr dopravy. Tam je celá řada akcí, které možná někdy ani nemají, nebo v mnohých případech nemají vůbec územní rozhodnutí, nejsou vykoupené pozemky a jejich příprava bude trvat ještě řadu let a trvala by řadu let. U těchto akcí je plně možné jet paralelně ty procesy, tzn. dělat i přípravu EIA, protože my se nevracíme k bodu nula u těch staveb. V žádném případě. U těch staveb, které mají územní rozhodnutí, se očekávat, že se doplní EIA a na základě doplněné EIA - jsem vyvolal minimálně jednu reakci - takže nevracíme se k bodu nula. Jasně jsme deklarovali, že Ministerstvo životního prostředí bude schopno zkrátit lhůty na samotné minimum, a pokud dostaneme dokumentaci k těm stavbám, vydáme stanovisko do půl roku nebo v průběhu půl roku, takže u těch staveb by nemělo reálně dojít k nějakému zdržení. Samozřejmě je možné, že dojde k odvolání v rámci územního rozhodnutí nebo stavebního povolení, ale to by došlo vždycky. To prostě nikdy není možno tomuto zamezit, k tomu by mohlo dojít vždycky a víme, že některé ty akce jsou latentně problematické. Ke kolegovi Luzarovi vaším prostřednictvím, pane předsedající. Mně neschází ani sebereflexe ani pokora. Věřte tomu. Také si vyčítám - ne to, že jsme nejednali. My jsme jednali na desítkách jednání a minimálně na deseti z nich osobně. A v tom byli zainteresováni lidé nejenom lidé z MŽP, ale z Ministerstva dopravy, Úřadu vlády, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva pro místní rozvoj. Začali jsme jednat okamžitě potom, co se nám podařilo vlastně zachránit těch 100 miliard korun, které byly ohroženy tím, pokud bychom nepřijali tu třicetdevítku. Ale je pravda, že jsme několik měsíců, řekněme čtyři pět měsíců, jednali s Evropskou komisí s tím, že oni deklarovali připravenost bavit se o těch dvěstěčtyřicetčtyřkách. To je pravda. Ovšem potom se na těch konkrétních případech ukázalo, že ty projekty se tak strašně změnily v čase a v projektu a v území, že prostě když oni potom měli ty projekty na stole, tak nám řekli, že o těch dvěstěčtyřicetčtyřkách nejsou ochotni debatovat. Takže to byla ta jediná věc, kterou si vyčítám, a tam určitě je to záležitost, kde jsme mohli být razantnější. Ale upřímně řečeno, v chvíli nemělo ani smysl, aby tam jezdil premiér, protože všechno šlo podle dohody s Evropskou komisí a oni deklarovali, že budou ochotni o těch starých projektech jednat a schvalovat je ad hoc podle tzv. slovinského modelu, což je model, který se nám osvědčil v tom minulém roce, a díky němu jsme profinancovali 23 velkých projektů za celkem téměř 50 miliard korun, které také měly starou EIA. Takže není to o tom, že bychom nepracovali. Je to prostě o tom, že jsme skutečně měli za to, že budeme schopni se s Evropskou komisí domluvit i na těch starých projektech, jako se nám to dařilo v tom minulém kole. Ohledně těch verifikačních jednání, chtěl bych pana kolegu Luzara vaším prostřednictvím, pane předsedající, ujistit, že ta ověřovací stanoviska, dnes bychom jich vydali 150 pro projekty podle zákona 100, ale nemůžeme vydat ani jedno. A to není o rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, ale je to o rozhodnutí Evropské komise, protože jakmile bychom podle zákona 244 vydali byť jedno ověřující stanovisko, tak nám padá financování i z dalších operačních programů. Proto řešíme tento problém. K panu kolegovi Zahradníkovi. Také si nemyslím, že to je vždycky záležitost, řekněme, stížností těch skupin nevládních organizací. Mnohdy ty stavby prostě v tom minulém období byly připravovány hekticky, s chybami, takže potom kvůli tomu byly napadány u soudů a padaly. Podobnou legislativu i Německo, Rakousko a pravděpodobně, nevím, jestli mají méně ekologických organizací, ale my nemáme složitější legislativu EIA, než Německo nebo Rakousko. A i v Německu ta EIA třeba trvá sedm let na silnici, ale je sloučená do jednoho řízení, takže tam se potom samozřejmě daleko rychleji postupovat. Závěrem bych vám všem chtěl poděkovat za vstřícnost, pokud tento zákon bude přijat podle devadesátky, a chtěl bych znovu zopakovat, že byť se vám zdá ta novela 39/2015, která byla přijata, jako něco, co situaci naprosto zablokovalo, tak říkám právě z pohledu krizového manažera, kdy jsme byli postaveni do role nebo do pozice, že se musíme velmi rychle rozhodnout, abychom neohrozili dočerpání 100 miliard korun z minulého operačního období, a jenom z operačního programu Životní prostředí se nám podařilo zachránit 18 miliard, o které bychom přišli, tak chci deklarovat, že i tento krok jasně svědčí o tom, že my nepřijdeme ani o euro, kolegyně a kolegové. Ani o euro nebo o ani jednu korunu českou, podle toho, co bude v chvíli platit v České republice, nepřijdeme z evropského operačního programu Doprava díky této legislativě. Buď ty peníze budeme investovat do silnic a dálnic, do všech těchto akcí, které máme připravené nebo které ještě připravíme. A jsem přesvědčen, a my jsme na tom takhle i s panem ministrem dopravy domluveni, že v tom krizovém režimu postupu u těch zbývajících staveb, u těch zbývajících 86 staveb, nevím, jestli je to přesně tolik, které mají ještě mnoho věcí, které je potřeba předtím, než by vůbec mohli požádat o stavební povolení, tak jsme přesvědčeni, že je můžeme stihnout, že je můžeme stihnout třeba i s opakovanou EIA, na které se zahájily práce na úrovni Ministerstva dopravy, aniž by byly prostě teď ohroženy. To znamená, že těchto deset akcí za 50 miliard korun odblokuje to, co by brzdilo stavební sezonu. A troufám si říct, že díky tomu, co se nám povedlo - a nezlobte se, že to opakuji, ale ono to tak je, není to tak, že stokrát opakovaná lež by se stávala pravdou. My jsme pomohli stavební sezoně 2014/2015 zásadně právě tím, že jsme přijali tu 39/2015, protože jinak by ty stavební firmy neměly ty peníze a by se tolik nestavělo. se omlouvám, jsem dlouhý. Takže ještě jednou. Chci vám všem poděkovat, pokud vstřícně přijmete devadesátku, a chci říct, že v září by měla být ve Sněmovně transpoziční novela EIA, ke které bude určitě velká debata a která přinese další zjednodušení a zrychlení celého procesu EIA. A bavme se prosím o těch dalších věcech v rámci transpoziční novely, kterou do srpna chceme dát do vlády, nebo do konce srpna do vlády, a v průběhu podzimu by se měla objevit ve Sněmovně. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name