|

2013-048-02-044

44. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-06-29
Meeting2013/048
Agenda Item2013/048/044
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/bqbs/b06404401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Kučerovi. Nyní pan poslanec Leo Luzar, připraví se pan poslanec Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Leo Luzar Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře... (Po chvilce vzhledem k nepozornosti ministra:)Vážený pane ministře, první slova povedou k vám. Poslouchal jsem velice pozorně vaše úvodní slovo... Poslouchal jsem velice pozorně vaše úvodní slovo a musím říct, že to byl velice dobrý projev krizového manažera, který přesně , co to způsobilo, přesně , jaké kroky učinit, a přesně , kdy ty kroky učinit a jak je realizovat. Bohužel tento proslov postrádal tu sebereflexi, že je činil člověk, jehož ministerstvo z větší části to máslo na hlavě. Nejenom v této sněmovně zaznívala dlouhou dobu slova o problémech s dopravními stavbami v rámci projednávání EIA. Zaznívala tak tato slova i na krajích, kterých se to markantně týká. Můj Moravskoslezský kraj patří mezi postižené regiony. Tady si dovolím politicky nekorektní vsuvku. Díky panu ministrovi Bártovi, předchůdci, xx předchůdci pana ministra Ťoka coby šéfa Dopravních staveb Moravskoslezský kraj přišel o desítky miliard korun v rámci zastavených staveb. Tyto peníze již se v životě v našem rozpočtu neobjeví. by tedy zajímalo, zda pana Bártu bude někdy - tady se vyjádřím - skupina plukovníků stíhat za tyto škody, které jsou jasně zmapované a jasně zdokumentovatelné na českém hospodářství. Toto neumětelské rozhodnutí od zeleného stolu bez jakýchkoli argumentů nás stálo miliardy a stálo taky při zahájení těchto problémů s EIA. Protože většina těch staveb, o kterých se dnes bavíme, jsou stavby, které již dávno mohly být dokončeny a nespadly by pod tento režim Evropské unie. Abych nenatahoval tuto záležitost, již od prosince minulého roku Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje vyslalo oficiální stanovisko svým usnesením vůči vládě o žádosti o činnost ministerstva vůči i panu ministru Ťokovi i panu ministru životního prostředí, aby činili kroky, aby Moravskoslezský kraj nebyl postižen. Opakovaně tuto žádost poslali za dva měsíce nato, v únoru. Zase nebylo činěno ze strany obou ministerstev nic. na březnovou žádost, již zoufalou, bylo reagováno ze strany Ministerstva životního prostředí. Přesto dodnes Ministerstvo životního prostředí nezačalo systematicky, řekl bych systémově, řešit tuto záležitost v rámci obecných pravidel pro vydávání verifikačních stanovisek. Tato pravidla ministerstvo dle mého názoru dluží krajům a mělo by je velice urychleně začít dávat ve známost, protože toto jsou pravidla, která jsou schopna posunout tuto problematiku plošně dále. Dále by mělo ministerstvo deklarovat - nazvu to v uvozovkách - polehčující okolnosti pro vydávání verifikačních stanovisek u staveb podle zákona z roku 1992. To jsou ty zákony předtím, než jsme vstoupili do Evropské unie. Ty stavby jsou mnohdy již rozestavěné, těsně před dokončením, popř. jsou z různých majetkoprávních důvodů většinou ve stadiu nedokončenosti. Verifikační stanovisko na základě těchto dvou dokladů, tzn. jak těch v uvozovkách polehčujících okolností, tak těch obecných pravidel, by mělo ministerstvo vydávat - možná že je vydává. Byl bych velice mile překvapen, kdyby mně pan ministr řekl, že již jsou vydávána. Ale bojím se, že stanovisko kraje je přece jen přesnější a že momentálně na ministerstvu jsou v úvahách. A čtvrtá věc, která míří do budoucna - a pane ministře, vím, že připravujete novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí -, aby třeba v rámci stavebního zákona - teď nemyslím, že by to ta novela musela přímo řešit - byl dotčeným orgánům a občanům, nebo osobám, abych byl konkrétní, dán jasný statut, aby tyto osoby byly účastníky řízení oficiálně a vztahovaly se na všechny podmínky jak stavebního zákona, tak popř. správního řádu. Jejich nejistá zákonná pozice jim právě dneska umožňuje svými dalšími a opakujícími se, nechci-li použít výraz stížnostmi, prodlužovat stávající řízení, blokovat stavby, a to jenom proto, že jejich statut tady v těchto zákonech není přesně upraven, a tudíž se vymykají normám a časovým normám, které tyto zákony stanoví. Tolik můj příspěvek. Pane ministře, doufám, že se aspoň těch deset staveb podaří realizovat a že ten příslib, který tady z vašich úst zazněl, bude realizovaný. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name