|

2013-048-02-044

44. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-06-29
Meeting2013/048
Agenda Item2013/048/044
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/bqbs/b06404401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Martě Semelové a pokračujeme v diskusi poslancem Michalem Kučerou. Připraví se Leo Luzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Michal Kučera Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedající. Dovolte také mně, abych se krátce vyjádřil k projednávanému bodu, k novele zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Myslím si, že vše podstatné tady řekl můj předřečník a kolega pan poslanec František Laudát. bych možná doplnil pár některých postřehů, které jsou myslím nezbytné k tomu, abychom si uvědomili celý rozsah a dopad novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Dnes jsme byli svědky toho, že pan premiér Sobotka na své tiskové konferenci celkem pompézně oznamoval, že zachránil miliardy a významné dopravní stavby v ČR. Ano, to je skutečně pravda. Chtěl bych upozornit, že se jedná pouze o deset dopravních staveb z téměř stovky dopravních staveb a že premiér Sobotka dnes hasí požár, který způsobil pan ministr Brabec. Samozřejmě nechci vyloženě komentovat to, že nejdříve víceméně neschopností ve vyjednávání se zastaví stovka dopravních staveb a potom se celkem pompézně oznamuje to, že ty stavby, že deset z nich jsme zachránili. Myslím si, že bychom k tomu měli, zejména ze strany vlády bychom k tomu měli přistupovat s větší pokorou. bych se tady chtěl odvolat na důvodovou zprávu k tomuto tisku, a zmíním tady některá čísla, která jsou myslím důležitá pro to, abychom si uvědomili, v jakém rozsahu jsou dopravní stavby zastaveny a co to znamená pro ČR. Důvodová zpráva, teď z budu citovat, říká: Pokud se nenalezne řešení pro tyto vybrané stavby se stanoviskem EIA vydaným dle zákona č. 244/1992 Sb., jejichž připravenost je v nejpokročilejším stadiu, vznikne v letech 2016-2018 proluka v zahajovaných dopravních stavbách, tzn. oddálení již téměř připravených staveb, se kterými bylo pro toto období počítáno. A dále říká: Obecně se jedná o více jak 100 staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld. korun, avšak v různém stadiu přípravy. chci říct, že dnes tímto zákonem z těch sto staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld. zachraňujeme deset. Ze sta staveb za 230 mld. zachraňujeme deset dnes. tady zaznělo, že existuje seznam těch deseti prioritních staveb, které byly podle nějakého klíče vybírány. Zaznělo tady, a myslím, že celkem jednoznačně správně, že z toho vypadly stavby, jako je Pražský okruh, které jsou naprosto důležité a naprosto klíčové. Proto překvapují některé tiskové zprávy, které vydávali poslanci hnutí ANO. Ty tiskové zprávy zní například: Nedokončený obchvat byl díky poslancům z hnutí ANO zařazen mezi prioritní stavby v České republice. Poslancům Martinu Kolovratníkovi a Davidu Kasalovi, oba hnutí ANO, se podařilo prosadit zařazení atd. Tak samozřejmě nechci zpochybňovat, jakým způsobem bylo oněch deset staveb vybíráno. Ale prosím pěkně, samo hnutí ANO potom zpochybňuje, jakým způsobem ty stavby byly vybírány, jestli to skutečně bylo na základě lobbingu jednotlivých poslanců, anebo na základě těch kritérií, která tady říkal pan ministr Brabec. věřím, že převážila ta kritéria a jedná se pouze o nějaký promotion ze strany pana poslance Kolovratníka. Samozřejmě ta pochybení byla i u předchozí vlády, se tomu samozřejmě nebráním a rozhodně neříkám, že vše padá pouze na tuto vládu. Ale pokud se budeme bavit o našem volebním období, tzn. o tom, za které jsme odpovědní, tak jednání pana premiéra Sobotky mělo proběhnout v době, kdy do Poslanecké sněmovny byla předložena novela zákona o životním prostředí. To znamená v tu dobu, když jsme to projednávali tady v Poslanecké sněmovně, a v době, kdy nám pan ministr Brabec tvrdil, že nedojde k zastavení žádné stavby, měl vyrazit premiér Sobotka do Bruselu a měl skutečně vyjednávat o těch výjimkách, o kterých vyjednává dnes. To znamená, kde vznikla chyba. První chyba dle mého vznikla v době, že měl ministr Brabec jednoznačně identifikovat v době projednávání a upozornit na to, že schválením tohoto zákona dojde k zastavení dopravních staveb. Tohleto měl říct skutečně ministr Brabec před těmi dvěma lety. Pokud by tohle zaznělo, tak na základě toho mohl pan premiér Sobotka vyrazit do Bruselu před dvěma lety a mohl vyjednávat. Možná že by vyjednal podstatně více než dnes. Dnes zachránil deset staveb ze sta. Bohužel k tomu nedošlo. Bohužel k tomu nedošlo. Říkám znovu, bavím se o tomto volebním období. Ta další mně přísluší hodnotit pouze z venku. Jak říkal pan poslanec Laudát, TOP 09 tento zákon se skřípěním zubů podpoří. Víme, že se pohybujeme na hraně. Víme, že jsou tam rizika, o kterých tady mluvil pan kolega, je dál nebudu zmiňovat, a věřím, že vláda je připravena tato rizika maximálně eliminovat. Věřím, že se nám podaří oněch deset dopravních staveb z toho sta dopravních staveb, které jsou dnes zastaveny, tak aspoň těch deset se nám podaří zachránit a začít stavět. Chci upozornit, že mezi těch dalších zhruba 90 staveb, které se nebudou stavět, patří např. naprosto kriticky ohrožená dálnice D7, dálnice Chomutov - Louny - Praha, která jednu z největších nehodovostí v České republice, kde je téměř nejvíce smrtelných nehod v České republice. Tato nepatří mezi prioritní stavby a její zpoždění bude zhruba v několika letech. vám děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name