2013-048-02-044
44. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Martě Semelové a pokračujeme v diskusi poslancem Michalem Kučerou . Připraví se Leo Luzar . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Michal Kučera
Dobrý den , vážené dámy , vážení pánové , vážený pane předsedající . Dovolte také mně , abych se krátce vyjádřil k projednávanému bodu , k novele zákona o posuzování vlivu na životní prostředí . Myslím si , že vše podstatné už tady řekl můj předřečník a kolega pan poslanec František Laudát . Já bych možná doplnil pár některých postřehů , které jsou myslím nezbytné k tomu , abychom si uvědomili celý rozsah a dopad novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí . Dnes jsme byli svědky toho , že pan premiér Sobotka na své tiskové konferenci celkem pompézně oznamoval , že zachránil miliardy a významné dopravní stavby v ČR . Ano , to je skutečně pravda . Chtěl bych upozornit , že se jedná pouze o deset dopravních staveb z téměř stovky dopravních staveb a že premiér Sobotka dnes hasí požár , který způsobil pan ministr Brabec . Samozřejmě nechci vyloženě komentovat to , že nejdříve víceméně neschopností ve vyjednávání se zastaví stovka dopravních staveb a potom se celkem pompézně oznamuje to , že ty stavby , že deset z nich jsme zachránili . Myslím si , že bychom k tomu měli , zejména ze strany vlády bychom k tomu měli přistupovat s větší pokorou . Já bych se tady chtěl odvolat na důvodovou zprávu k tomuto tisku , a zmíním tady některá čísla , která jsou myslím důležitá pro to , abychom si uvědomili , v jakém rozsahu jsou dopravní stavby zastaveny a co to znamená pro ČR . Důvodová zpráva , teď z ní budu citovat , říká : Pokud se nenalezne řešení pro tyto vybrané stavby se stanoviskem EIA vydaným dle zákona č . 244 / 1992 Sb . , jejichž připravenost je v nejpokročilejším stadiu , vznikne v letech 2016 - 2018 proluka v zahajovaných dopravních stavbách , tzn . oddálení již téměř připravených staveb , se kterými bylo pro toto období počítáno . A dále říká : Obecně se jedná o více jak 100 staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld . korun , avšak v různém stadiu přípravy . Já chci říct , že dnes tímto zákonem z těch sto staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld . zachraňujeme deset . Ze sta staveb za 230 mld . zachraňujeme deset dnes . Už tady zaznělo , že existuje seznam těch deseti prioritních staveb , které byly podle nějakého klíče vybírány . Zaznělo tady , a myslím , že celkem jednoznačně správně , že z toho vypadly stavby , jako je Pražský okruh , které jsou naprosto důležité a naprosto klíčové . Proto mě překvapují některé tiskové zprávy , které vydávali poslanci hnutí ANO . Ty tiskové zprávy zní například : Nedokončený obchvat byl díky poslancům z hnutí ANO zařazen mezi prioritní stavby v České republice . Poslancům Martinu Kolovratníkovi a Davidu Kasalovi , oba hnutí ANO , se podařilo prosadit zařazení atd . Tak já samozřejmě nechci zpochybňovat , jakým způsobem bylo oněch deset staveb vybíráno . Ale prosím pěkně , samo hnutí ANO potom zpochybňuje , jakým způsobem ty stavby byly vybírány , jestli to skutečně bylo na základě lobbingu jednotlivých poslanců , anebo na základě těch kritérií , která tady říkal pan ministr Brabec . Já věřím , že převážila ta kritéria a jedná se pouze o nějaký promotion ze strany pana poslance Kolovratníka . Samozřejmě ta pochybení byla i u předchozí vlády , já se tomu samozřejmě nebráním a rozhodně neříkám , že vše padá pouze na tuto vládu . Ale pokud se budeme bavit o našem volebním období , tzn . o tom , za které jsme odpovědní , tak jednání pana premiéra Sobotky mělo proběhnout v době , kdy do Poslanecké sněmovny byla předložena novela zákona o životním prostředí . To znamená v tu dobu , když jsme to projednávali tady v Poslanecké sněmovně , a v době , kdy nám pan ministr Brabec tvrdil , že nedojde k zastavení žádné stavby , měl vyrazit premiér Sobotka do Bruselu a měl skutečně vyjednávat o těch výjimkách , o kterých vyjednává dnes . To znamená , kde vznikla chyba . První chyba dle mého vznikla v době , že měl ministr Brabec jednoznačně identifikovat v době projednávání a upozornit na to , že schválením tohoto zákona dojde k zastavení dopravních staveb . Tohleto měl říct skutečně ministr Brabec před těmi dvěma lety . Pokud by tohle zaznělo , tak na základě toho mohl pan premiér Sobotka vyrazit do Bruselu před dvěma lety a mohl vyjednávat . Možná že by vyjednal podstatně více než dnes . Dnes zachránil deset staveb ze sta . Bohužel k tomu nedošlo . Bohužel k tomu nedošlo . Říkám znovu , bavím se o tomto volebním období . Ta další mně přísluší hodnotit pouze z venku . Jak už říkal pan poslanec Laudát , TOP 09 tento zákon se skřípěním zubů podpoří . Víme , že se pohybujeme na hraně . Víme , že jsou tam rizika , o kterých tady už mluvil pan kolega , já je dál nebudu zmiňovat , a věřím , že vláda je připravena tato rizika maximálně eliminovat . Věřím , že se nám podaří oněch deset dopravních staveb z toho sta dopravních staveb , které jsou dnes zastaveny , tak aspoň těch deset se nám podaří zachránit a začít stavět . Chci upozornit , že mezi těch dalších zhruba 90 staveb , které se nebudou stavět , patří např . naprosto kriticky ohrožená dálnice D 7 , dálnice Chomutov - Louny - Praha , která má jednu z největších nehodovostí v České republice , kde je téměř nejvíce smrtelných nehod v České republice . Tato nepatří mezi prioritní stavby a její zpoždění bude zhruba v několika letech . Já vám děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name