|

2013-048-02-044

44. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-06-29
Meeting2013/048
Agenda Item2013/048/044
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/bqbs/b06404401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Jan Bartošek Také vám děkuji, pane poslanče. Přečtu omluvu. Dnes od 20 hodin do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Havíř a také od 16 hodin ruší svoji omluvu paní poslankyně Hnyková. Požádám vás, pane poslanče Laudáte, abyste mi návrh doprovodného usnesení dodal v písemné podobě, protože jsem si ho nestačil poznamenat, a budeme pokračovat v obecné rozpravě. Jako další řádnou přihlášenou je paní poslankyně Semelová. Předávám řízení schůze. Poslankyně Marta Semelová Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, navázala bych ve svém vystoupení na pana kolegu Laudáta. Také bych se chtěla vyjádřit k výběru prioritních staveb, resp. k jedné stavbě, která ze seznamu vypadla, a to je Pražský okruh. jsem 4. prosince v roce 2014 interpelovala předsedu vlády Bohuslava Sobotku ve věci dostavby vnějšího silničního okruhu, který odvést tranzitní automobilovou dopravu z vnitřní Prahy. Nemá cenu se tady přesvědčovat o tom, že jde o naléhavou potřebu hlavního města, kam denně přijíždí či jím projíždí desetitisíce osobních aut a kamionů nejen z ČR, ale také ze zahraničí. Tyto automobily a kamiony přijíždějí z nejvytíženější dálnice D1 se záměrem pokračovat ve směru na sever nebo zpět na východ. Z důvodu neexistence obchvatu musí vjíždět přímo do Prahy a využít Spořilovskou, Jižní a Štěrboholskou spojku. To samozřejmě komplikuje dopravu v metropoli a výrazně zatěžuje životní prostředí. Občané především dotčených městských částí si dlouhodobě stěžují na hluk, emisemi znečištěné ovzduší a další problémy, které způsobují zdravotní problémy obyvatel města. V současné době podepisují další petici, v níž požadují, a oprávněně požadují, urychlené řešení. Nemyslím si, že by bylo potřeba problémy, které zmiňuji, široce rozebírat. Osobně se s nimi seznámil dokonce i předseda vlády, když hovořil v rámci své tehdejší předvolební kampaně s občany Spořilova. Ve své předvolební řeči i na následné tiskové konferenci také ochotně slíbil konkrétní pomoc při řešení tohoto problému včetně zafinancování. Svůj předvolební slib potvrdil i tady ve Sněmovně v odpovědi na moji interpelaci. V květnu letošního roku zařadila vláda Pražský okruh mezi prioritní stavby i do dopravní části vládního memoranda. To znamená, že u těchto prioritních staveb se bude při procesu EIA vycházet z již připravené aktuální projektové dokumentace, a nebude se tedy začínat od nuly. To, že do seznamu prioritních staveb byla zařazena i stavba 511 D1 - Běchovice, tedy stavba, která ještě před Prahou napojí vnější Pražský okruh na D1 a kamiony s auty tak nebudou muset do Prahy vůbec zajíždět, uvítali nejen občané Spořilova. Následovala však studená sprcha. Ministr životního prostředí tuto stavbu z prioritních staveb vyřadil, což znamená, že se musí celý proces EIA zopakovat. Tím dojde ke zdržení začátku stavby o dva čtyři roky, navíc se může prohloubit i problém s jejím financováním. Dopady si jistě umí každý představit. Postihnou obyvatele Prahy, návštěvníky metropole i projíždějící řidiče. Nutnost dostavby chybějící části Pražského okruhu byla tento týden podpořena starosty jihovýchodních pražských městských částí. Cílem setkání bylo dohodnutí dalšího postupu pro dostavbu komunikace 511 ve zkráceném řízení. Znovu zdůrazňuji, že dostavba této chybějící části Pražského okruhu význam pro ulehčení dopravy nejenom v jihovýchodní části Prahy, ale doslova v celé metropoli. Na dostavbu Pražského okruhu navazují další komunikace, jako Hostivařská spojka, a ta se zase dotýká Dolních Měcholup, Štěrbohol, Dubče, Prahy 15, Prahy 22 a Petrovic. Celkově jde o 16 obcí s více než 80 tisíci obyvateli. Současně pokud Praha zakáže vjezd kamionů do města, se výrazně zhorší v části Středočeského kraje. Z důvodů, které jsem uvedla, proto navrhuji stavbu Pražského okruhu 511, tedy úsek D1 - Běchovice, znovu mezi prioritní stavby zařadit. Pokud k tomu nebude vůle, podpoříme všechny kroky, které povedou k urychlené dostavbě, tzn. včetně usnesení, s nímž jsme tady byli před chvílí seznámeni. Děkuji za pozornost. (Potlesk několika poslanců KSČM.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name