2013-047-06-016
16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 569/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
To byl pan ministr Jiří Dienstbier a nyní s faktickou poznámkou pan kolega Koníček . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Vladimír Koníček
Vážený pane místopředsedo , chtěl bych opravit tvrzení pana poslance Dienstbiera . V předminulém volebním období kontrolní výbor vystupoval jako správní orgán . Já si to dobře pamatuji , protože jsem podepisoval rozhodnutí , kdy jsme v únoru udělili pokutu panu prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu za to , že neposkytl podklady pro provedení kontroly hospodaření , kde má v zákoně o NKÚ tuto kompetenci Poslanecká sněmovna . Takže ano , v předminulém volebním období se choval kontrolní výbor jako správní orgán . Takže pane ministře , nemluvil jste pravdu .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní řádně přihlášený pan kolega Ludvík Hovorka . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych navázal na pana ministra Dienstbiera . On tady mluvil o inspiraci z německé právní úpravy . Právě proto mě zaráží , že nepřevzal tu právní úpravu kompletní . Protože pak by věděl , že například Bundestag vykonává kontrolu hospodaření politických stran a ten jejich zákon je daleko přehlednější a srozumitelnější než zákon , který máme my . Nicméně je možné to napravit . Já se k tomu postupně dostanu . K té výhradě , která je směrem k tomu , že nemůžeme využít NKÚ pro kontrolu hospodaření politických stran , protože se jedná o Nejvyšší kontrolní úřad , který není správním úřadem , chci říct , že přece v Rakousku tento systém funguje . A pokud bychom chtěli uplatnit ten princip tady u nás , využít služby NKÚ , tak přece nic nebrání tomu , aby NKÚ udělal kontrolu a příslušnou sankci udělil určený finanční úřad v České republice . Tady přece není žádný problém . Pokud se týká nálezu GRECO , respektive doporučení stran GRECO , protikorupční skupiny Rady Evropy , která nás kritizovala opakovaně , tak tam se mluví třeba o samostatném transparentním účtu pro veškeré příjmy a výdaje spojené s předvolební kampaní a zveřejnění samostatného vyúčtování výdajů na kampaň , s tím není vůbec žádný problém . Výroční a finanční zprávy v elektronické podobě k dispozici online , s tím také není problém . Povinné označení veškeré předvolební inzerce logem , jménem zadavatele , s tím také není problém . Nezávislý kontrolní orgán , který bude aktivně prověřovat hospodaření stran a kampaní , a to na základě informací z médií či podnětů občanů , respektive i na základě těchto informací , a veškeré finanční transakce nad 20 tisíc korun bezhotovostně . Jediná výhrada je k tomu speciálnímu úřadu , který má vzniknout , protože jak říkám , byla tady poměrně zdůrazňována německá právní úprava , to , jak je kvalitní , tak bych doporučoval , když už tedy i důvodová zpráva k tomuto návrhu zákona se zmiňuje o rakouské právní úpravě a rakouské kontrole politických stran a hnutí nebo o německém systému kontroly hospodaření a financování politických stran , pak bych doporučoval možná ten zákon přeložit a transformovat celý . Já jsem neměl tolik času , ale připravil jsem si pozměňovací návrhy , které směřují k tomu , aby buď zůstaly zachovány kompetence Poslanecké sněmovně , anebo podobně jako v této německé úpravě byly předány kompetence ke kontrole na předsedu Poslanecké sněmovny , podobně jako je to v Bundestagu . Chtěl bych se nejdříve zmínit o pozměňovacích návrzích , které jsem připravil pro limity na dary . Myslím si , že by mělo být omezení dárců pro stranu , od jednoho dárce v jednom kalendářním roce maximálně 3 mil . korun . Obdobný limit by měl být zaveden i na dary politickým institutům a obchodním korporacím . Zákonem je třeba omezit spektrum možných dárců politického institutu , podobně jako v případě dárců povolených politickým stranám . Tímto opatřením je možno zabránit , aby zakázaní dárci namísto stranám neposílali své dary na účty institutů . Status veřejné společnosti , jak je v současné době navržen , nevylučuje politickým institutům získávat příjmy od dárců , kteří nesmí darovat prostředky politickým stranám a hnutím , např . svěřenecké fondy , zahraniční dárci , subjekty s veřejnou účastí . Tento stav nevylučuje , aby případně konkrétní firma mohla splatit či předem zajistit protislužbu politické straně zasláním daru politickému institutu místo politické straně . Čili to jsou dva pozměňovací návrhy , které směřují k těm omezením dárců jak v případě politických stran , tak v případě politických hnutí . A nyní tedy k pozměňovacímu návrhu , který jsem připravil po vzoru německé právní úpravy k převedení kompetencí na předsedu Poslanecké sněmovny . Krátké odůvodnění . Důvodová zpráva k vládnímu návrhu , který jsme dostali k dispozici , jako jednu z variant řešení dohledu zvažuje i variantu , v níž je ponechána funkce Poslanecké sněmovny jako dohledového orgánu . Lze souhlasit i se závěry důvodové zprávy , že nelze opodstatněně požadovat , aby byla zároveň nadána veškerými oprávněními , která klasickému správnímu orgánu náleží . Přesto však je možné , aby Poslanecká sněmovna vykonávala plnohodnotný dohled nad hospodařením politických stran a hnutí . Předložený pozměňovací návrh , který potom přednesu , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě , chce odstranit nadbytečnou tvorbu nového ústředního správního orgánu , který by dohlížel na činnost politických stran . Stávající předloha počítá se zřízením dalšího úřadu , který rozšíří administrativní aparát , byť je z dobré politické praxe okolních států patrné , že podobné opatření k účinnému dohledu nad politickými stranami vůbec není potřeba . Pozměňovací návrh vychází z praxe německého modelu kontroly financování politických stran . Německý model dává prezidentu Bundestagu jasné vymezení pravomocí na kontrolu politických stran a hnutí a jejich hospodaření jako jakémusi kvazisprávnímu orgánu . Německý model přímo počítá ve svém znění zákona o politických stranách s tím , že prezident Bundestagu vydává správní rozhodnutí a ukládá finanční sankce . Jelikož lze Německo považovat za jednu z nejrozvinutějších demokracií , nelze považovat navrhovaný postup za postup , který by odporoval principům právního řádu . Navržený pozměňovací návrh počítá s tím , že bude předseda Poslanecké sněmovny nadán pravomocí , která doposud náležela Poslanecké sněmovně jako celku , a zároveň bude moci ukládat sankce za porušení zákona o sdružování v politických stranách . Jelikož se jedná o velmi specifický zákon sám o sobě , jelikož je na něm postaven politický život , je zároveň ospravedlnitelné , pokud bude nastaven specifický model kontroly a trestání politických stran . Navrhovaná úprava nadto podle německého vzoru počítá také s tím , že předseda Poslanecké sněmovny bude pravidelně Sněmovnu o své činnosti informovat a ta bude jeho činnost řádně sledovat . Z této provázanosti pak lze dovodit i odpovědnost předsedy Poslanecké sněmovny za řádný výkon svěřených pravomocí . Pokud budeme sledovat zahraniční praxi , zjistíme , že navrhovaná zpráva o činnosti , s kterou počítá pozměňovací návrh , je v německých podmínkách velmi důkladně a odpovědně zpracovaným dokumentem o několika desítkách stran . Podobně by tedy měla vypadat i navrhovaná změna naší právní úpravy . Současně je třeba připomenout , že navrhovaná změna nepřinese žádné významné náklady na fungování systému . Lze předpokládat , že administrativní aparát Kanceláře předsedy Poslanecké sněmovny bude třeba v řádu jednotlivců navýšit , ale rozhodně se bude jednat o zlomek nákladů proti nákladům na zřízení nového úřadu . Je nutno poukázat na skutečnost , že česká legislativní úprava je koncipována dost komplikovaným způsobem , a mělo by být proto zvažováno její celkové zjednodušení s cílem zvýšení čitelnosti a srozumitelnosti . Pokud nahlédneme na německou právní úpravu , zjistíme , že je v textaci velmi jasná a přehledná . Nový správní úřad se jeví jako nadbytečný i s ohledem na rakouskou úpravu , v níž hraje významnou roli rakouský nejvyšší kontrolní úřad . Je zvláštní , že původní vládní návrh a jeho důvodová zpráva se k této variantě vyjadřují velmi okrajově a bez dalšího podrobnějšího rozboru ji zamítají s ohledem na nutnost novelizace Ústavy a zákona o NKÚ . Je ale třeba říct , že i taková varianta by se zdála přijatelnější než vytváření nového úřadu a zbytečného růstu administrativního aparátu . Tolik tedy k tomu jednomu pozměňovacímu návrhu . A jinak k tomu druhému , nebo dalšímu pozměňovacímu návrhu , ponechání pravomoci Sněmovně , to je možnost ponechání toho stavu , který je dnes , s tím , že by vykonával kontrolu zřejmě nadále kontrolní výbor , krátké odůvodnění . Důvodová zpráva jako jednu z variant řešení uvažuje i variantu , v níž je ponechána funkce Poslanecké sněmovny jako dohledového orgánu . Lze souhlasit se závěry důvodové zprávy , že nelze opodstatněně požadovat , aby byla zároveň nadána veškerými oprávněními , která náleží klasickému správnímu orgánu . Přesto je možné , aby Poslanecká sněmovna vykonávala dohled nad hospodařením politických stran , byť s omezeným rozsahem , do doby , než bude připraven efektivní způsob kooperace mezi Poslaneckou sněmovnou a správními orgány . Předložený pozměňovací návrh chce odstranit nadbytečnou tvorbu nového ústředního správního úřadu , který rozšíří administrativní aparát , ačkoliv je z politické praxe okolních států patrné , že podobné opatření k účinnému dohledu nad politickými stranami není vůbec potřeba . Poslanecké sněmovně zůstává zachováno právo dohledu a přezkum nad výročními zprávami . S ohledem na připomínky důvodové zprávy bylo ponecháno zatím bez řešení sankcionování při porušení zákona politickou stranou či hnutím . Tento problém lze ale v budoucnu rychle odstranit po konstruktivní debatě o tom , jak lze mechanismus nastavit . Navržená změna rozhodně nepřinese zhoršení oproti stávajícímu stavu a zároveň zabrání tvorbě nového , nadbytečného správního úřadu . V neposlední řadě je třeba podotknout , stejně jako uvádí důvodová zpráva , že navrhovaná změna nepřinese žádné významné zvýšení nákladů na fungování systému . Lze předpokládat , že administrativní aparát Sněmovny bude třeba v řádu jednotlivců navýšit . Je nutno poukázat na skutečnost , že česká legislativní úprava je koncipována dost komplikovaným způsobem a měla by být zásadně zjednodušena . To je všechno , co jsem chtěl ke svým pozměňovacím návrhům , ke kterým se potom přihlásím v rámci podrobné rozpravy . Já v podstatě výhrady , které jsem měl a mám , tady sděluji konzistentně od prvního čtení a není to žádná změna mých názorů . Myslím si , že úřad je zbytečný . A jestliže praxe říká , že v Rakousku tento systém funguje , v Německu tento systém funguje , a pan ministr Dienstbier tady sám na mikrofon řekl , že německá právní úprava je zpracována velmi dobře , pak si vezměme z této německé právní úpravy i tu část , která se týká kontroly hospodaření německým parlamentem , tedy Bundestagem . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name