2013-047-03-144
144. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat /sněmovní tisk 731/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji , pane místopředsedo . Takže paměť mě neklamala . Jenom bych poprosil , ať zařídíte , aby příště na webu odpovídala informace o projednávání nějakého materiálu skutečnosti . Už jsem s tím vystupoval jednou . A nedá mi to , abych vás ještě jednou se nepokusil přesvědčit , abychom to nedělali . Můj dotaz , na který poprosím pana ministra , aby mi pak odpověděl , až skončím . Co se stane , když to neschválíme ? Jestli tím někomu ublížíme . To bych byl nerad . Opravdu , ne . A pokud pan ministr řekne , že jsou nějaké vážné důvody pro to , abychom tento podle mého názoru absurdní dokument podepsali , tak ten svůj návrh stáhnu . Ale já vám zkusím přečíst . . . podle mě už jenom úvodní deklarace , úvodní slova jdou vzájemně proti sobě . Kdybych se měl podepsat pod dokument , kde budu říkat " tato barva je černá " a současně říkám , že tato barva je bílá . A třetí bod je , že tam bude napsané " a uvědomuji si , že to je problém určit barvu " , tak bych se pod takový dokument nepodepsal . Nicméně my tady máme , že smluvní strany jsou si vědomy , že ekosystémy a krajina Karpat jsou zvlášť citlivé . Současně věc - smluvní strany uznávajíce , že efektivně fungující systém dopravy má zásadní význam pro kvalitu života občanů a umožňuje ekonomický růst a vytváření pracovních míst . S tím souhlasím . Ale hned pod tím je : vědomy si toho , že rozvoj dopravní infrastruktury a rostoucí intenzita dopravy mohou způsobit fragmentaci stanovišť a mohou mít vážné vliv na ekosystémy . Tak my říkáme , že doprava je důležitá , ale současně hned říkáme , že ta doprava nám vyrábí problém . Pak současně říkáme zase větu , s kterou souhlasím . Smluvní strany jsouce přesvědčeny , že místní obyvatelstvo musí mít možnost samo určovat svůj vlastní sociální , kulturní a ekonomický rozvoj a účastnit se jeho implementace ve svém stávajícím institucionálním rámci . Znamená to , že když toto podepíšeme , tak vlastně odebereme právo ekologickým organizacím , které netvoří místní obyvatelstvo , vstupovat do rozhodovacích procesů ? Pokud by to tak bylo , já jsem pro . Ale obávám se , že to tak není . Ale fakt by mě to zajímalo , protože podle mě je to správná teze , že o tom , co je na jejich území , by mělo především rozhodovat obyvatelstvo toho daného území , toho daného regionu . V podmínkách České republiky samospráva , ať už obecní , městská , nebo krajská . Že to tak není zejména v České republice , to je pravda . Pokud bychom to prosadili aspoň na území Karpat , dobře . Možná bychom se pak mohli od území Karpat něco poučit a prosadit to i doma v České republice . Já už jsem minule , pane ministře - já vím , že za to nemůžete , pravděpodobně se na tom začalo pracovat ještě před vaším příchodem na ministerstvo , protože úřední život je takový dlouhý a stále se vytváří nějaké dokumenty . Popisují se tady jednotlivé druhy dopravy . Já jsem mírně ironicky citoval , co všechno je důležitá doprava . Nebudu to číst znova , ať to tam není dvakrát . Jenom to shrnu . Důležitá je . . . musím to nalistovat . . . silniční doprava . Vždycky tam je pár článků , jak je to klíčové . Hned pod tím je železniční doprava . Také velmi důležitá . Pak je vodní doprava - velmi důležitá . Pak je letecká doprava - velmi důležitá . Pak je nemotorová doprava - také velmi důležitá , protože mimo jiné smluvní strany uznávají zásadní přínosy nemotorové dopravy . Zřejmě k tomu ekonomickému rozvoji kraje je i vytváření pracovních míst . Nevím . Tak já se chci zeptat , k čemu to vlastně je , takový dokument , kde budeme deklarovat obecné pravdy , obecné cíle , vyjmenujeme všechny druhy dopravy a řekneme si , že všechny druhy dopravy jsou velmi důležité . Já tomu skutečně nerozumím . A považuji ten dokument za úplně zbytečný . Ale říkám , nemám všechny informace , proto se ptám , co by se stalo , kdybychom to neschválili , jestli tím někomu neublížíme v jeho rozvojových plánech nebo podobně . Nebo je to jenom jedna z desítek smluv , které vznikají ve všech resortech za všech vlád , protože se to prostě dělat musí ? Každé to ministerstvo má nějaký zahraniční odbor , to vyvíjí nějakou činnost a někdo to udržuje , pak se to bude muset asi kontrolovat . Nevím , jak často budeme , pokud schválíme tento protokol , jak často a kdo se tím bude na Ministerstvu dopravy nebo na Ministerstvu životního prostředí zabývat , jestli bude dostávat jednou ročně pan ministr nebo jeho náměstek nějakou zprávu , doporučení o dalším postupu apod . Tenhle dokument má trochu smůlu , protože jsme si ho tak podrobně přečetli . Jsem si jist , že podobné protokoly , úmluvy a domluvy projednáváme a často velmi mechanicky schvalujeme skoro na každé schůzi . Takže to není tak , že by všechny ostatní body v bloku smlouvy , které tady za dva a půl roku jsme projednávali , byly smysluplné a skvělé a tento protokol je problematický a divný . To by nebylo spravedlivé k tomu textu . Ale myslím si , že čas od času stojí za to si přečíst podrobně i návrhy z bloku smlouvy a zamyslet se nad tím , k čemu nám to je , a ne jenom mechanicky schvalovat další a další dokumenty . Děkuji , pane ministře , za případnou odpověď .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name