|

2013-047-03-144

144. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat /sněmovní tisk 731/ - prvé čtení

Date2016-05-26
Meeting2013/047
Agenda Item2013/047/144
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/bqbs/b10114402.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji, pane místopředsedo. Takže paměť neklamala. Jenom bych poprosil, zařídíte, aby příště na webu odpovídala informace o projednávání nějakého materiálu skutečnosti. jsem s tím vystupoval jednou. A nedá mi to, abych vás ještě jednou se nepokusil přesvědčit, abychom to nedělali. Můj dotaz, na který poprosím pana ministra, aby mi pak odpověděl, skončím. Co se stane, když to neschválíme? Jestli tím někomu ublížíme. To bych byl nerad. Opravdu, ne. A pokud pan ministr řekne, že jsou nějaké vážné důvody pro to, abychom tento podle mého názoru absurdní dokument podepsali, tak ten svůj návrh stáhnu. Ale vám zkusím přečíst... podle jenom úvodní deklarace, úvodní slova jdou vzájemně proti sobě. Kdybych se měl podepsat pod dokument, kde budu říkat "tato barva je černá" a současně říkám, že tato barva je bílá. A třetí bod je, že tam bude napsané "a uvědomuji si, že to je problém určit barvu", tak bych se pod takový dokument nepodepsal. Nicméně my tady máme, že smluvní strany jsou si vědomy, že ekosystémy a krajina Karpat jsou zvlášť citlivé. Současně věc - smluvní strany uznávajíce, že efektivně fungující systém dopravy zásadní význam pro kvalitu života občanů a umožňuje ekonomický růst a vytváření pracovních míst. S tím souhlasím. Ale hned pod tím je: vědomy si toho, že rozvoj dopravní infrastruktury a rostoucí intenzita dopravy mohou způsobit fragmentaci stanovišť a mohou mít vážné vliv na ekosystémy. Tak my říkáme, že doprava je důležitá, ale současně hned říkáme, že ta doprava nám vyrábí problém. Pak současně říkáme zase větu, s kterou souhlasím. Smluvní strany jsouce přesvědčeny, že místní obyvatelstvo musí mít možnost samo určovat svůj vlastní sociální, kulturní a ekonomický rozvoj a účastnit se jeho implementace ve svém stávajícím institucionálním rámci. Znamená to, že když toto podepíšeme, tak vlastně odebereme právo ekologickým organizacím, které netvoří místní obyvatelstvo, vstupovat do rozhodovacích procesů? Pokud by to tak bylo, jsem pro. Ale obávám se, že to tak není. Ale fakt by to zajímalo, protože podle je to správná teze, že o tom, co je na jejich území, by mělo především rozhodovat obyvatelstvo toho daného území, toho daného regionu. V podmínkách České republiky samospráva, obecní, městská, nebo krajská. Že to tak není zejména v České republice, to je pravda. Pokud bychom to prosadili aspoň na území Karpat, dobře. Možná bychom se pak mohli od území Karpat něco poučit a prosadit to i doma v České republice. jsem minule, pane ministře - vím, že za to nemůžete, pravděpodobně se na tom začalo pracovat ještě před vaším příchodem na ministerstvo, protože úřední život je takový dlouhý a stále se vytváří nějaké dokumenty. Popisují se tady jednotlivé druhy dopravy. jsem mírně ironicky citoval, co všechno je důležitá doprava. Nebudu to číst znova, to tam není dvakrát. Jenom to shrnu. Důležitá je... musím to nalistovat... silniční doprava. Vždycky tam je pár článků, jak je to klíčové. Hned pod tím je železniční doprava. Také velmi důležitá. Pak je vodní doprava - velmi důležitá. Pak je letecká doprava - velmi důležitá. Pak je nemotorová doprava - také velmi důležitá, protože mimo jiné smluvní strany uznávají zásadní přínosy nemotorové dopravy. Zřejmě k tomu ekonomickému rozvoji kraje je i vytváření pracovních míst. Nevím. Tak se chci zeptat, k čemu to vlastně je, takový dokument, kde budeme deklarovat obecné pravdy, obecné cíle, vyjmenujeme všechny druhy dopravy a řekneme si, že všechny druhy dopravy jsou velmi důležité. tomu skutečně nerozumím. A považuji ten dokument za úplně zbytečný. Ale říkám, nemám všechny informace, proto se ptám, co by se stalo, kdybychom to neschválili, jestli tím někomu neublížíme v jeho rozvojových plánech nebo podobně. Nebo je to jenom jedna z desítek smluv, které vznikají ve všech resortech za všech vlád, protože se to prostě dělat musí? Každé to ministerstvo nějaký zahraniční odbor, to vyvíjí nějakou činnost a někdo to udržuje, pak se to bude muset asi kontrolovat. Nevím, jak často budeme, pokud schválíme tento protokol, jak často a kdo se tím bude na Ministerstvu dopravy nebo na Ministerstvu životního prostředí zabývat, jestli bude dostávat jednou ročně pan ministr nebo jeho náměstek nějakou zprávu, doporučení o dalším postupu apod. Tenhle dokument trochu smůlu, protože jsme si ho tak podrobně přečetli. Jsem si jist, že podobné protokoly, úmluvy a domluvy projednáváme a často velmi mechanicky schvalujeme skoro na každé schůzi. Takže to není tak, že by všechny ostatní body v bloku smlouvy, které tady za dva a půl roku jsme projednávali, byly smysluplné a skvělé a tento protokol je problematický a divný. To by nebylo spravedlivé k tomu textu. Ale myslím si, že čas od času stojí za to si přečíst podrobně i návrhy z bloku smlouvy a zamyslet se nad tím, k čemu nám to je, a ne jenom mechanicky schvalovat další a další dokumenty. Děkuji, pane ministře, za případnou odpověď.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name