|

2013-047-02-017

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - druhé čtení

Date2016-05-25
Meeting2013/047
Agenda Item2013/047/017
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/bqbs/b06601701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   010 < Page 011 > 012

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji. Nyní s přednostním právem pan ministr, poté s faktickou poznámkou pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, pane ministře. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, vás dlouho nezdržím. Za prvé kolega Böhnisch řekl spoustu věcí, které jsem chtěl říct i , a tak mi dovolte opravdu jenom několik poznámek k tomu, co zaznělo. se vůbec nezlobím a neberu ani osobně to, že kolegové ze Šumavy se cítí, za prvé, zavázáni usnesením zastupitelstva kraje a že tady říkají i věci, kterým myslím opravdu věří. ale z vlastní zkušenosti, kterou jsem učinil za více jak dva roky v této pozici a především směrem na Šumavu, tak si troufám říct, že není pravda, a se vší vážností opravdu mohu říct, že není pravda, že by se s těmi obcemi nehovořilo. S těmi obcemi se hovoří strašně moc. Otázka je, kolik je to lidí reálně a jestli oni jsou schopni říct, co vlastně chtějí. Oni jsou schopni relativně velmi dobře říct, co nechtějí, i když ani tam to není úplně jednoznačné, ale to, co chtějí, je složité. A ono to opravdu vytváří dojem, a si myslím, že buďme upřímní, vy Šumaváci, kteří tam žijete, věřím, že se se mnou nebudete přít v tom, že ty obce nejsou ani zaostalé, nejsou nějakým způsobem řekněme ekonomicky podtržené, bych řekl, že spíš naopak, a opravdu tam funguje řada věcí, které byly slíbeny při vzniku parku, že budou samostatné nebo že budou mít přístup ke speciálním dotacím, což mají i z Evropské unie, že tam bude podpora podnikání, což je, protože znovu říkám a věřím, že mi to můžete potvrdit, ty obce jsou krásné, jsou opravené. A jestliže tady pan kolega Vilímec říká, že je chyba, že součástí národního parku je i zastavěné území obcí, tak mu říkám: máte pravdu, pane kolego, vaším prostřednictvím, pane předsedající. Je to opravdu chyba. A stalo se to historicky a teď jde pouze o to, co s tím můžeme udělat. A jsem tady opakovaně řekl věc, ke které se hlásím, a slibuji ji, že pokud zájem ze strany obcí bude, tak určitě jsme připraveni naprosto seriózně jednat o možnosti vystoupení obcí z národního parku z hlediska jejich zastavěného území. Protože si opravdu myslím, že ten konflikt tady vzniká právě proto, že tam obce jsou svým zastavěným územím. Ale na druhou stranu to neznamená, že by to řešilo ty problémy, že někdo prostě chce postavit vlek, resp. nějaký přibližovací vlek v první zóně nebo v části první zóny národního parku, protože to není součást zastavěného území obce. A bych opravdu chtěl vědět, jestli když ta možnost tady je - a obce to dobře vědí, že ta možnost tady je -, kolik obcí využije tu možnost vystoupit z národního parku svým zastavěným územím, protože si troufám říct, že ten národní park, a nejenom Šumava, ale všechny národní parky, je skvělá marketingová značka a obce velmi rády tu marketingovou značku při svém marketingu ubytování, stravování atd., prostě pobytu pro turisty, využívají. Na Šumavu jezdí miliony turistů ročně, troufám si říct, že letos jich tam přijede ještě víc v souvislosti s tím, co se děje ve světě a jaká jsou rizika pro turismus, takže si myslím, že Šumava bude úplně narvaná turisty letos, si myslím, že se to obcím možná přestává líbit. Rozhodně ty ubytovací kapacity, troufám si říct, nejsem Sibyla, budou vyprodány minimálně po tu letní sezónu a myslím si, že minimálně do podzimu. Takže není pravda, že by ty obce významně trpěly, a se opravdu s těmi obcemi a s těmi starosty bavím. Problémem je spíš to, chtít od nich slyšet od nich konkrétně, s čím vlastně nesouhlasí, protože to, s čím nesouhlasí a to, co chtěli, tak jsem přesvědčen, že v tom návrhu zákona je, že tam je ta stabilita, minimálně to patnáctileté moratorium na zonaci, že tam není - a naopak vím, že kolega Junek a další by si přáli, aby tam prostě bylo to cílené zvyšování divočiny, a my to tam nedáváme, protože si opravdu myslíme, že přírodním procesům by se nemělo rozkazovat, a jsme pokorní vůči přírodě, protože si opravdu uvědomuji, že to, co se stalo po Kirillu, je něco, co zásadní negativní vliv, resp. spíš z toho psychologického pohledu, ani ne tak přírodního, a že ti lidé opravdu asi ve chvíli, kdy by nebylo Kirilla a následné kůrovcové kalamity, tak bychom tady možná tenhle problém neřešili. Takže milé kolegyně a kolegové, si myslím, že ten zákon si zaslouží, aby byl projednáván dál, návrh novely. Byla na něm odvedena strašná spousta práce, vyjadřovaly se k němu stovky lidí. Není tolik zákonů, které by byly diskutovány s tolika lidmi, stakeholdery, jak se hezky česky říká, tedy těmi zájmovými subjekty, od obcí, krajů, odborníků, akademiků, nevládních organizací atd., a je jasné, že nemá všechny, resp. nedošlo ke konsenzu ve všech případech. Myslím si, že ani nemohlo, protože - jak to myslím říkal kolega Vilímec - konsenzus se všemi nebo všech se všemi je velmi složitý. Ale myslím si, že si ten zákon zaslouží, nebo jsem přesvědčen, aby šel dál a bylo o něm hlasováno. A jsem přesvědčen a jsem si jist, že ten zákon oproti verzi, která je dneska, je zlepšení i pro Šumavu, samozřejmě i pro ostatní oblasti, pro ostatní národní parky, protože tam dává nějaká pravidla, která tam doteď nejsou. A troufám si říct, že pokud by tento zákon neprošel, tak stávající stav nejenom ochrany národního parku, ale i vzhledem k tomu, co je směrem k obcím a možnosti obcí a kompetence obcí, je prostě horší než to, co se v tom zákonu navrhuji. Děkuji vám.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name