70. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.ProsímpaníposlankyniMarkovou.PřipravísepanposlanecHoleček.Poslankyně Soňa MarkováDěkujizaslovo.Přejikrásnýden,váženédámy,váženípánové.Dovoltemi,abychřeklataképárpoznámekktomutonávrhuzákona,nakterýjsmecelkemdlouhočekaliaodkteréhojsme,neboaspoňti,kteřísedlouhodobězabývajíproblematikouzdravotnictví,hodněočekávali.Dovoltemi,abychsevyjádřilajménemposlaneckéhoklubuKSČM.Hlavnícílezákona,jakjsouvdůvodovézprávěijakbylypředstavenyjakpanemministrem,takpanemzpravodajem,jsoujasné-stabilizovatazkvalitnitstávajícísystémspecializačníhovzděláváníavzdělávánívnástavbovýchoborechlékařů,zubníchlékařůafarmaceutůvsouladusaktuálnímipotřebamivoblastizdravotnictví.Druhýhlavnídůvodjepotomredukcepočtuzákladníchoborůazkrácenídélekvzdělávánívnichtak,abysezvýšilahorizontálníprostupnostmeziobory.Jetřebapřipomenoutito,cotadyjižpadlo,ževminulostisehodněhovořilootom,žeprávěvelkýpočetoborůjejedenzhlavníchdůvodůnedostatkulékařů,adalšídůvod,okterémseteďvposlednídoběhodněhovoří,jetaképotřebnýnárůstplatůamezdvezdravotnictví.Tadysebavímeteďovzdělávání,vminulostiseotomhodněhovořilo,ževelkýpočetoborůjejedenzhlavníchdůvodů.Nyníseovšemukazuje,potécozákonspatřilsvětlosvěta,žeurčitáredukcevyvoláváobrovskédiskusepředevšímvtéotázce,kterévlastněoborybymělybýtvyřazeny,redukoványapodobně.Jájsemseminulýtýdenzúčastnilaveřejnéhoslyšenínapetičnímvýboru,kdeseprojednávalapetice,kteráhovořilaprávěoredukcijednohozoborů,kterýsetýkápéčeoděti.Jábychtadyrádavtétověcihovořila,protožesedomnívám,žejetřeba,abyargumenty,kterébylyvznesenynatomtoveřejnémslyšení,bylyskutečněprojednányaabychomsenadniminějakýmzpůsobemzamysleli.Poskytováníprimárnípéče,jakbylozavedenounás,odětiodnulado19let,dlouhodoběkontinuálněakomplexnějepraktickyvýjimečnýmsystémem.VEvropěsystémposkytovánípéčeneníjednotnýaasiu80%státůposkytujepéčidětemlékařspediatrickýmvzděláváním,takzvanýprimárnípediatr,pouzedopětiletvěku.Dálesenatétopéčipodílejívšeobecnílékaři,rodinnílékaři,zdravotnísestry,školnísestry,očkovacícentra,školníočkovacísestryatakdále.Každýstátmátedynastavensvůjvlastnísystém,kterýmuvyhovuje,atomuodpovídáisystémvzdělávání.Praktickynikdenepatřídokomplexnípéčeprimárníhopediatraposudkováslužba,sociálně-právníotázky,otázkyrodinnýchvztahůapráva,očkovánívtakovémrozsahu,jakjeposkytujeprávěnášsystém.Podleevropskésměrnicemůžemítkaždýstátobor,kterýjevuvozovkáchhodenzřetele,ajedinýpožadavekjenadélkuvzdělávání,kterouoborpraktickýlékařprodětiadorostsplňuje.Nenítedydůvod,pročbyobor,kterýjedobřezavedenývČeskérepublice,mělbýtplněkompatibilnísEvropou,kdyžtamtatopéčepraktickyvtakovémtorozsahuposkytovanánení.Amybychomasimělipreferovatpéči,kterápatřínašimdětemčeským,moravskýmaslezským.Evropskýicelosvětovýtrendjevposkytovánímaximapéčevambulancích.Nemocničnízařízeníjeurčenoprozávažnáonemocnění,kteránelzediagnostikovatčiléčitambulantně,nikolivproběžnáanikolivprodlouhodobékontinuálnísledováníchronickynemocných.Ztohotaképramenízměnaavývojambulantníchdiagnostickýchaléčebnýchmetod,kteréselékařproprimárnípéčivnemocnicinenaučí.Játadysamozřejměčerpámztoho,cojsemslyšelaodtěch,kteřísetoutoproblematikoudlouhodobězabývají.Nenízpochybňovánanutnostpobytuškolencenadětskýchlůžkovýchzařízeních,alepodstatnáčástmusíbýtvedenaprávěvambulancích,kdesekromědiagnostikyaléčbynemociučílékařidalšívýrazněodlišnénáplniprácepraktickéholékařeprodětiadorost.Hovořísetakéoprostupnosti.Dlenázorutěch,kteřísetímtooboremzabývají,prostupnostnepřineseanirušeníoborůaniposkytovánípéčečástečněvnemocniciačástečněvambulanci,cožlzepovažovatzaurčitépopřeníprincipuprimárnípéče.Prostupnostznamenáurčeníjednoduchýchpodmínekpropřechodmeziobory,abymladílékařidostaliplnévzděláníaulékařůsatestacízjednohooborubylazohledněnatačástpraxe,vekteréjižzískalierudici,abyladoplněnajentačástpraxe,kteroupotřebujíprovykonávánínovéhooboruvpřípadě,žeseprozměnurozhodnou,cožjeplatnéoboustranně.Naveřejnémslyšení,kterémujsembylapřítomna,seobjevilyotázky,kterésměřovalynazástupceMinisterstvazdravotnictví,ajásedomnívám,žeprávěnatytootázkybychommělidostatodpovědivprůběhuprojednávánítohotozákona.Jábychjenomstručněshrnulaotázky,kterébylyvzneseny.Jakéjsoudůvodyzměnyvzdělávánívoblastipéčeodítě,kdyžzavedenýsystém,prokterýjevzdělávánínastaveno,fungujeajsousnímspokojenistát,plátcizdravotníhopojištění,rodičeipacienti?Dalšíotázka.Existujekoncepcepéčeodětiadorost?Bylaprovedenaanalýzamožnýchdopadůnacelýsystémposkytovánízdravotnípéčevčetněnávaznostinazákonyavyhlášky,kdefigurujeoborpraktickýlékařprodětiadorostjakoposkytovatelprimárnípéčeodětiadorost?JakábudezestranyMinisterstvazdravotnictvímotivacestudentůlékařskéfakultykpopromočnímuvstupudoprimárnípéčeprodětiadorostmístoproněvýhodnějšíhovstupudoprimárnípéčeodospělé?Budouvůbec-apokudano,jak-organizovánarezidenčnímísta,kdyžsenebudevědět,kamlékařipoabsolvováníjednotnéhovzdělávánípůjdou?Jakvyřešízrušenívoborupraktickéholékařeprodětiadorostnedostateklékařůpečujícíchodětidlevzorcenedostateknemocničníchlékařůplusnedostatekpraktickýchlékařůprodětiadorostplusnedostatekspecialistůrovnásedostateklékařůvšude?JakseslučujeceloevropskýtrendkposíleníprimárnípéčedlepožadavkuSvětovézdravotnickéorganizaceaplněnínárodnístrategiezdraví2020,kteroupřijalajakvláda,takParlamentČeskérepubliky,srušenímzákladníhooboruprimárnípéčeprodětiadorost,kterýzpodstatnéčástizajišťujeprávěprimárníprevenci?JakbudezajištěnoprávodítětenanejvyššímožnouúroveňzdravotnípéčedleÚmluvyoprávechdítěte,kterouČeskárepublikapřijala,kdyžbudezrušenaprávětatospecializace,kterájevzákonězakotvenajakozákladníoborprimárnípéče,atudížnatutopéčimánárokkaždédítěaadolescentvČeskérepublice?JakobstojíargumentMinisterstvazdravotnictví,žerušenyjsoujenmaléobory,kterémajímalýpočetlékařů,zájemcůooboraatestantů,kdyžvoborupraktickýlékařprodětiadorostpracujevícenež2000lékařů,každoročněsedooboruhlásí60novýchlékařůavposledníchtřechletechdošlokvýznamnémuvzestupuzájmuooboraatestovánípřibližně50lékařů-mělibychomspíšříkatlékařek,možná-ročně?JakMinisterstvozdravotnictvívysvětlíargument,žeobordětskáadorostovápsychiatriezůstanezachován,protožejedětskýchpsychiatrůnedostatek,aoborpraktickýlékařprodětiadorostmábýtzrušen,protožejedětskýchlékařůnedostatek?JakvysvětlíMinisterstvozdravotnictvínutnostzrušeníoboruprávěpraktickéholékařeprodětiadorostpronutnostvuvozovkáchkompatibilityoborusEvropou,kdyžvsoučasnostimámevýraznýnedostatekdětskýchsester,jejichžvzdělávacíoborbylpředletyzrušenznaprostostejnéhodůvodu?JakvysvětlíMinisterstvozdravotnictvíočekávanývzestuppočtupraktickýchlékařůprodětiadorostpřijednotnémvzdělávání,kdyžvEvropě,jakserádoargumentuje,jejednotnévzdělávánípediatrů,apřestojetamnedostatekambulantníchlékařůvprimárnípediatricképéči,anavícjetatopéčevevětšinustátůnaprostonedostatečná?Aposledníotázka:JakvysvětlíMinisterstvozdravotnictvírušeníoborupraktickéholékařeprodětiadorostaočekávanézkráceníprakticképřípravymladýmlékařům,kdyžnyníchtějívstoupitdooborupraktickýlékařprodětiadorostavmotivačnímdopisetozdůvodňujítím,ževidívoboruprávěbudoucnost?Přestytootázkyanesouhlasnéargumentysestávajícípodoboučástitohotozákonadoporučujitentozákonpropustitdodruhéhočteníavprodlouženémčase,takjaktotadynavrhlzpravodajzákona,řádněprojednatvšechnyspornéotázkyvezdravotnímvýboruaodpovědětnavšechnyotázky,nejenty,kteréjsemtadypředneslajá.Myslímsi,žetoseodnásočekává,ajenašímúkolem,abychomtotovezdravotnímvýboruučinili.Děkujivámzapozornost.(Potlesk z levé strany sálu.)