70. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,panezpravodaji.OtevírámrozpravuaprosímpanaposlanceHegera.PoněmvystoupípaníposlankyněSoňaMarková.(Ve sněmovně je setrvalý hluk.)Poslanec Leoš HegerDěkujizaslovo,panepředsedo.Váženépaníposlankyně,pániposlanci,váženíčlenovévlády,paneministřeNěmečku,dovoltemitakovýurčitýnadhledovýkomentářknovelezákonaovzdělávánílékařů.Předseda PSP Jan HamáčekOmlouvámse,paneposlanče.Kolegyně,kolegové,prosímoklid!Pokudmákdokolivcokolivkvyřizování,prosímmimojednacísál.Poslanec Leoš HegerNovelamáobrovskoušancizlepšitpodmínkyprorůstnašichmladýchlékařů.TojezcelanepochybnéalzetovítatavtomtosměrubudeTOP09návrhpodporovat.Přinášířaduskvělýchprvků,jakojedefinice,comůžemladýlékařdělatvrůznýchfázíchpřípravysamostatně,jakéjsoupodmínkydohledunadrezidentem.Zavádínapříkladvzdělávacíradujakožtoinstitutprořešenímezioborovýchsporů,kterédokážoubýtvmedicíněvelmi,velmiúporné,adodneškanemámevytvořenéhojakéhosiarbitratěchtosporů.Zákondáleumožnízjednodušenouakreditacimenšíchpracovišťprovzdělávánívkmenuajsouvněmdalšípozitivnívěci.To,cojevelmipozitivní,zmíniljižpanministr.Novelavracízpátkydozákonastrukturuzákladníchoborů,takjaktamkdysi,kdyžbyltenzákonzakládán,byla.Všechnypozitivníinovace,okterýchjsemmluvil,jsouvšakohroženynavrhovanoustrukturouoborů,kterávyvolalavposledníchměsícíchvýraznéprotestydotčenýchodbornýchspolečností,kterébylyzaštítěnyČeskoulékařskouspolečnostíJanaEvangelistyPurkyně.PůvodnínávrhMinisterstvazdravotnictvíbylpřipravovánpodlouhédiskusi,kterábylaukončena,apotébylcelýnávrhvýrazněmodifikován.Veřejnétajemstvíje,žetobylodíkyintervencivedeníČeskélékařskékomory,kterázastávalastanovisko,žejeunáslékařskýchoborůpřílišmnoho,adalšístanovisko,ževzdělávánílékařůjedlouhé.To,žejeunáslékařskýchoborůpřílišmnoho,jenaprostopravdivouvěcí.Odélcevzděláváníbuduještědiskutovat.Aletomnožstvíoborůato,žejichjemnoho,platíjenpotud,pokudpočítámedohromadyzákladníspecializačníoboryspolusoborynástavbovými.Nástavbovéoboryunáspřebujely.Snažísetvářit,žejsoujakésidalší,vyššíspecializace,apřitomnarozdílodoborůzákladníchsměrniceEvropskéhoparlamentu2005/36/EStynástavbovéoboryvůbecnereguluje.Připouštíjespíšjakonástrojprovymezeníčinností,kterélékařnadrámeczákladníspecializacemůžeprovádět.Okolosystémuvzdělávánípanujevelkývzpomínkovýoptimismusnanašedřívějšípostgraduálnídvoustupňovéřízení.Totopostgraduálnívzdělávánípřežilovelmidlouhoiporevolucivroce1989,přestožejižv80.letechprotirozvinutýmzemímzaostávalo.Dneskasitonikdonepřipouští.Všichnichválítenbývalýsystém,alekdomělmožnostseseznámitslékařizezahraničí,vědělužvtehdejšídoběsocialismu,ževzdělávánívzahraničíbylomnohemintenzivnější,mnohemefektivnějšíalékařivycházeliztohotovzdělávánípodstatněurychlenější,pokudjdeojejichodbornost,nežbylilékařiunás.Časodčasujedokonceiunásvtelevizividětretrospektivalékařů,kteříemigrovalivtédoběapotvrzujíto,cojsemtadyříkal.Potomdošlokradikálnízměněaparadoxnězákonovzdělávánílékařůzroku2004bylposlednímklíčovýmzákonemvoblastizdravotnictví,kterýsenarodil,atokvůlimezioborovýmsporům,předkterýmibudemetroškustátještědnestaké.Vroce2004bylzákonvynucensměrnicíEvropskéunieapřevzetímevropskýchstandardůabylovytvořenovzákoně83základních-zdůrazňujizákladních-oborůoprotisoučasnýmaktuálně46.Došlotakkneuvěřitelnéatomizacimedicínyavznikuoborů,kteréevropskámedicínajakozákladníoboryneznádodnes.Běhemnásledujících12letsestavdíkypostupnýmnovelizacímzákonaivyhlášekustálilnaoněch46rozumněkonfigurovanýchzákladníchoborů.Zůstaloale51oborůnástavbových,kteréseodvinulyjednakzpůvodníchzákladníchoborůvtompřelomovémzákoně,adnestedymámedohromady97oborůmedicíny.VtomtopohledumáČeskálékařskákomorapravdu,žejichjepříliš.Naopakznovuříkám,žetěch46základníchoborůjerozumnýpočetajecelkemsEvropoukompatibilní.Coprotoudělat?Myslímsi,žeministerstvovtomtosměrujižpřipravilodoceladobřepůdu.Nástavbovéoboryjepotřebaradikálnězredukovatcodopočtu,alenadruhoustranujejepotřebaponížitiformálně,otomsepřílišnemluví,abybylojasné,ženejsoupostavenynaúroveňoborůmzákladním,takjaktobylozaloženovzákonězroku2004.Zdůrazňuji,ženadstavbovéoboryjepotřebaponížitformálně,nikolivodborně,ajasněodzákladníchoborůoddělit.Ponížitjenapříkladtak,žeojejichexistenciavznikubuderozhodovatjenomodbornáspolečnosttřebaspoluslékařskoukomorou,popřípaděLékařskouspolečnostíJanaEvangelistyPurkyně,atytosubjektybudoutakédoporučovatvzdělávacíprogram,příslušnávzdělávacípracoviště,zkušebnínáplně,všeautonomně,mimojurisdikciMinisterstvazdravotnictví.Samozřejměasinevšeztohosepodaříještědozákonavpozměňovacíchnávrzíchdostat,alenějakýzpůsob,jaktynástavbovéoboryučinitslabšími,bybylzcelaurčitěnamístě.JezdeještějedenklíčovýproblémvtéstruktuřeoborůatojestanoviskoČeskélékařskékomory,kteráchceadodnespřesproběhlédiskusenatomtrvá,abynebylooborů46,alejenom33.Lékařskákomorachcektomuještězkrátitdobustudia.Ktomuseještěvrátím.Tozkráceníjesamozřejměmožné,alejenomuoborůzákladních,atamtedytentopožadavekministerskýnávrhdoceladobřekopíruje.Alezkráceníunástavbovýchoborůmožnénení.Jasnětoukazujeanalýzatěchoborů,kteréjsoudneszákladníamajíbýtpřesunutydonástavbových.Jejichasi12auvšechdocházíkprodlouženíojedenaždvaroky.Navíchrozíriziko,žeoborystudovanéjakonástavbynebudouanievropskyuznatelné.Týkásetovelkýchoborů,jakojepneumologienebogastroenterologie,aletakémalýchnedostatkovýchoborů,jakonapříkladnukleárnímedicína,dětskáchirurgiečipracovnílékařství,kterémimojinévšechnyjsouzákladnímioboryvevětšinězemíunie.Dodalšíchdetailůužnebuduzacházet.Souhlasím-nebopodpořímeprodlouženídobydruhéhočtení,jaktadynavrhovalpanzpravodaj,abybylomožnonaodbornépůděvýboruprozdravotnictvíještědiskutovat.Aledovoltemi,abychukončilsvůjpříspěvekještějednou,posledníúvahou.Přirozenévnímánílékařů,cojezákladníspecializacíacojenástavbou,jeovlivněnovýraznýmformálnímrámcem,kterýzákladníoborycharakterizuje.Keklíčovýmfaktům,kteréposilujítradicivýlučnostizákladníchoborů,patřízejménadélkastudiazákladníspecializaceazejménazískáníplnélékařskéodpovědnostiasamostatnostiběhemtohotostudia.Iformazávěrečnéstátnízkoušky,takzvanéatestace,azískánídiplomujsoufaktory,kvůlikterýmúspěšnéukončenízákladníspecializaceznamenávprofesnímživotělékařepraktickystejnědůležitýpsychologickýkrokjakoabsolvovánílékařskéfakulty.Protojetaksilnálobbyzazachovánístávajícíchrozumnědistribuovaných46oborů.Aještěněco.Cestasměremkredukcizákladníchoborůjednesčastozdůvodňovánaaktuálnímnedostatkemlékařů.Přitompravděpodobnost,žesenedostateklékařůvněkterýchoborechnavrhovanoucestouredukcezákladníchoborůvyřeší,jepoměrněmizivá.Pokudkposunuvnějakémoborudojde,budetojennaúkoroborůjiných.Jinýmislovy,chce-limítzdravotnictvíkdispozicivícevšeobecnýchinternistů,kterésamozřejmězoufalepotřebuje,musířešittaképroblémy,jakojeefektivitaspecializačníhostudia,motivaceaprestižškolitelů,atraktivitapozdějšíhoreálnéhozaměstnánívpříslušnémoboruadesítkydalšíchdetailů.Beztěchtověcí,kterépatříkjakésikultuřemedicíny,bohuželanisebelepšízákonnepomůže.Děkuji.