|

2013-044-09-040

40. Návrh poslanců Soni Markové, Stanislava Grospiče, Stanislava Mackovíka, Miroslava Opálky a Josefa Šenfelda na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 393/ - druhé čtení

Date2016-05-03
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/040
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b31004001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zavadilovi. A nyní s faktickou poznámkou ještě pan poslanec Pilný. A potom řádnou. Ano. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. Jenom bych připomněl základní ekonomická pravidla. Zaměstnanost a veškeré benefity, které vyplývají pro zaměstnance, jsou na základě fungující ekonomiky. Ta vytváří udržitelnou zaměstnanost, a ne obráceně. To, že ekonomika funguje, je samozřejmě zásluhou možná jistého úsilí vlády. Jistě je to i zásluhou všeobecného pohybu ekonomiky směrem vzhůru, ale je to především zásluha podnikatelů. Podnikatelé, kteří tady, jak bylo zmíněno, mají benefit řádově několik miliard, protože byla zavedena karenční doba, tak jenom bych chtěl říct, že tito podnikatelé vytvářejí to, co státní rozpočet rozděluje, a umožňují tedy především levé straně spektra, aby dávala velmi neuvážené volební sliby a ty peníze spotřebovávala takovým způsobem, že samozřejmě je to na hraně nebo za hranou populismu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. To byla faktická poznámka pana poslance Pilného. Nyní faktická poznámka pana poslance Opálky. Řádně přihlášený je pan poslanec Vilímec. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Miroslav Opálka Děkuji, pane místopředsedo. Chtěl bych reagovat na pana předsedu hospodářského výboru. Ano, to je pravda. To, co se vytvoří v prvním a druhém odvětví, to je základ, co se přerozděluje i ve třetím odvětví a s čím může počítat státní rozpočet. Ale zaměstnavatel bez zdravých zaměstnanců by toho moc nevyprodukoval. Rozumím tomu, když někdo hájí svůj zisk a nerad se toho zisku aspoň z části vzdává, ale není tak dávno, co platili zaměstnavatelé ne dva, ale tři týdny nemocenské. bych to dal na měsíc, protože do toho měsíce by se vyřešily aspoň ty krátkodobé. My jsme to vrátili zpátky na dva, ale při těch třech měsících nikdo nezkrachoval. A jestli ekonomika funguje na tomto principu, tak se potom ptám, jak je možné, že to funguje v Německu, kde platí zaměstnavatel rok 90 %, ne 60 %, a v případě uzavření kolektivních smluv 100 % náhrady ušlého výdělku. To je vše. (Potlesk z lavic KSČM.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Opálkovi. A nyní pan poslanec Vilímec, řádně přihlášený do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, jsem vystupoval již v prvním čtení k tomuto návrhu zákona. A také jsem dával návrh na zamítnutí. Teď předešel pan poslanec Pilný, takže mohu pouze se připojit pak k tomuto návrhu na zamítnutí v podrobné rozpravě. Tady se používají určitá data. Ono se vždycky většinou vzpomíná to, co se tomu řečníkovi hodí. A to, co se nehodí, tak se většinou neuvádí. Ta karenční doba byla vlastně definitivně zavedena, nebudu se vracet do historie s těmi ústavními soudy, byla definitivně zavedena od 1. ledna 2009. A v této souvislosti je třeba ještě zmínit, že od 1. ledna 2009 došlo zároveň také ke snížení sazeb nemocenského pojištění. Je pravda, že zaměstnavatelé platili o jedno procento méně. Ale také se zrušila povinnost pro zaměstnance, ti platili 1,1 procenta, takže od 1. ledna 2009 přímo zaměstnanci neplatí nemocenské. Od 1. ledna 2009 neplatí nemocenské pojištění. Takže je potřeba to vnímat, řekněme, v komplexní podobě. Myslím, že je běžnou zásadou v těch pojistných systémech, to se netýká jen nemocenského pojištění, aby si prostě drobné újmy nesl pojištěnec sám. A (nesrozumitelné)systémy pojišťuje pouze od škody nějakého většího nebo určitého rozsahu. Takto to bylo nastaveno. Když jsem návrh zákona pročítal, tak je v odůvodnění neuvěřitelně stručný. Tam vlastně celkem nic není. Myslím, že to neodpovídá významu změny, pokud by byla provedena. To, co se stalo v sociálním výboru, tam byl načten komplexní pozměňovací návrh, který vlastně je úplně shodný s tím původním návrhem, pouze původní návrh neřešil otázky navazujících zákonů, takže komplexní návrh jaksi řeší teď i novely příslušných zákonů, jinak je to úplně totožné. Chtěl bych také upozornit na to, že v zásadě před rokem 2009 platilo, že za první tři dny nemoci příslušelo nemocenské ve výši 25 % vyměřovacího základu. V zásadě pokud by byl schválen tento návrh zákona v podobě, jak byl předložen, a žádné asi jiné pozměňovací návrhy se nechystají, tak by zaměstnavatelé i za ty první tři dny museli platit 60 % vyměřovacího základu po redukci. Takže to by bylo samozřejmě obrovské zatížení zaměstnavatelů. Paní navrhovatelka zde mluvila o tom, kolik nedoléčených pacientů si musí brát dovolenou. Nechci polemizovat s těmi údaji, s těmi statistikami. Mohl bych nabídnout také další statistiky. Protože jenom v těch prvních pěti letech počet ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti v zásadě se snížil téměř o polovinu. To je také potřeba říci. Je také potřeba říci, že klesl i výrazně počet prostonaných kalendářních dnů. Teď tady nechci debatovat o tom, jestli se to zneužívalo, využívalo a podobně. V každém případě ten efekt, který byl spojen se zavedením karenční doby, je podle mého soudu nezpochybnitelný a jakákoli snaha o zrušení karenční lhůty je samozřejmě věc populární ve vztahu k zaměstnancům, ale výrazným způsobem by poškodila zaměstnance (zaměstnavatele?). To myslím nikdo, nebo aspoň z těch pravicových politiků nikdo nechce, protože ti zaměstnavatelé vytvářejí samozřejmě ten produkt, který se pak rozděluje. Nebudu opakovat to, co tady zaznělo z úst i pana předsedy Pilného. Důvodová zpráva vlastně vůbec neuvádí, jaký by to mělo dopad do státního rozpočtu a podobně. To myslím, že je také vada tohoto návrhu zákona. A nepodařilo se to změnit ani v průběhu jednání na výborech. Tam v zásadě hlasovali sociální demokraté se zástupci Komunistické strany Čech a Moravy, proto neprošlo to zamítnutí a proto byl návrh v komplexní úpravě doporučen z výboru. Ale mám takový pocit, že kdyby tam bylo trochu jiné složení, protože na pravé straně chyběli poslanci, tak že by tomu bylo přesně naopak. Za Občanskou demokratickou stranu, za pravicovou opozici, jsem jednoznačně proti tomu, aby se ta karenční lhůta rušila, a připojuji se k panu poslanci Pilnému v podrobné rozpravě k jeho návrhu na zamítnutí. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name