2013-044-02-114
114. Návrh poslanců Jaroslava Zavadila, Romana Sklenáka, Bohuslava Sobotky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) /sněmovní tisk 592/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Jaroslavu Borkovi . Nyní s přednostním právem pan poslanec Faltýnek jako předseda klubu hnutí ANO , poté pan poslanec Pilný , pan poslanec Karamazov a z místa se hlásí . . . Pak faktická poznámka pan kolega Šincl , ale až po panu předsedovi . Dobře . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Jaroslav Faltýnek
Děkuji , pane předsedající , za slovo . Hezké odpoledne , kolegyně a kolegové . Abych se přiznal , já jsem pozorně poslouchal jak vystoupení pana předkladatele , nebo zástupce předkladatelů Jardy Zavadila , tak pana zpravodaje . U vystoupení pana předsedy Zavadila jsem to pochopil jasně , ten řekl , že prostě potom , co novela obchodního zákoníku zrušila povinné zastoupení zaměstnanců v dozorčích radách od 1 . ledna 2014 , je ambicí tohoto zákona vrátit tu povinnost i pro soukromé společnosti , aby musely mít v dozorčích radách jednu třetinu zaměstnanců , resp . zástupců odborů , buď těch , nebo těch . Tak to jsem pochopil správně . Ale ze zprávy pana zpravodaje jsem moc nepochopil , co vlastně navrhuje , až na ten závěr , který se mi velmi líbil , tzn . ten přesně vystihl názor našeho klubu - vrátit k dopracování předkladateli tento návrh . Těch důvodů , které tam zazněly , nebylo moc , nicméně já bych řekl ten hlavní , z našeho pohledu principiální . Je sice pravda , že dneska ve státních firmách je ze zákona zakotvena povinnost , aby jedna třetina v dozorčích radách byla zaměstnanců , ale nám připadá trošku podivné , abychom zákonem nařizovali soukromým společnostem , aby povinně ze zákona obsadily jednu třetinu dozorčí rady zaměstnanci . Pan zpravodaj tedy citoval ze stanoviska vlády . Je pravda , že vláda zaujala k tomuto návrhu neutrální stanovisko , nicméně já bych tady použil dvě konkrétní citace ze stanoviska vlády . Přečtu : Za prvé . " Vláda zároveň upozorňuje , že nová právní úprava obsažená v zákoně o obchodních korporacích je účinná teprve po krátkou dobu a případné změně této úpravy by měla předcházet podrobnější analýza , zda a popřípadě jak tato platná úprava , která upustila od povinné účasti zaměstnanců v dozorčích radách akciových společností , ovlivnila postavení jejich zaměstnanců . " V této souvislosti jsem tady zaslechl argumentaci právo zaměstnanců na informace . To je naprosto v pořádku . Já bych dokonce řekl , že v současné době je tady v naší zemi mnoho společností , neumím v tuto chvilku říct procento , ale dá se to určitě zjistit , mnoho soukromých společností , které mají , aniž by měly povinnost ze zákona , zástupce zaměstnanců v dozorčích radách . Čili to je z mého pohledu jeden z dalších argumentů , proč to nenařizovat zákonem . Nicméně právo na informace je trošku jiná kapitola než podíl na řízení společnosti . Když se podíváte na obchodní zákoník , tak ten jasně definuje dozorčí radu . Já bych opět zacitoval : Dozorčí rada dohlíží na činnost představenstva a na činnost společnosti obecně . Její členové jsou oprávněni nahlížet do veškerých dokladů a záznamů týkajících se činnosti společnosti , kontrolovat účetnictví a rozvahu . Pokud to vyžadují zájmy společnosti , je dozorčí rada oprávněna svolat valnou hromadu a předkládat jí opatření , která navrhuje . Souhlas dozorčí rady je požadován při nabývání nebo převádění majetku překračujícího jednu třetinu jmění společnosti . Pravomoci dozorčí rady mohou dále rozšiřovat stanovy , např . mohou stanovit , že dozorčí rada volí , odvolává členy představenstva , ale to je otázka filozofie , jestli je ve společnosti uplatněn německý , nebo anglosaský model řízení . Já bych se s dovolením , kolegové , vrátil ještě ke stanovisku vlády . Vláda dále také upozorňuje na to , že předpokladem pro fungování povinné participace zaměstnanců v podobě , jak je navrhována , je existence minimálně tříčlenných dozorčích rad , a to s počtem dělitelným třemi . Není jisté , zda i společnostem , které využily možnost konstruovat dozorčí radu jako jednočlenný orgán , má být uloženo mít alespoň tříčlennou dozorčí radu . Takovýto požadavek , podotýkám uložený zákonem , by s sebou přinesl nezbytnost konání valných hromad za účelem přijetí změny stanov a volby členů dozorčích , případně správních rad , uložením stanov do sbírky listin , obchodního rejstříku a změnou zápisu do obchodního rejstříku , přičemž vláda upozorňuje , že s těmito změnami by byly spojeny zvýšené náklady pro akciové společnosti . Takže tolik jenom velmi stručně stanovisko za náš klub . Kolegové mě určitě doplní . Mě zaujal ten návrh , který zazněl na konci od pana zpravodaje , vrátit tento materiál k přepracování . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name