|

2013-044-01-010

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 677/ - druhé čtení

Date2016-04-12
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/010
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b01701002.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru vnitra Milanu Chovancovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru a výboru pro obranu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 677/1 4. Požádám prvého zpravodaje, pana poslance Romana Váňu za výbor pro bezpečnost, aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Roman Váňa Dobré odpoledne, vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedající. Výbor pro bezpečnost projednal na své 27. schůzi dne 24. března návrh tohoto zákona a přijal k němu usnesení, kdy doporučuje návrh zákona přijmout ve znění pozměňovacích návrhů přijatých výborem pro bezpečnost. S tím, že je třeba říci, že základním kamenem tohoto zákona je skutečně nová pravomoc pro Policii České republiky zajistit zbraně v případě, kdy je důvodné podezření o ztrátě zdravotní způsobilosti držitele zbrojního průkazu. Byl předložen návrh na zrušení této pravomoci, ale tento návrh v rámci výboru pro bezpečnost nebyl podpořen. Ty věci, které prošly, byly v kontextu toho, co říkal na počátku pan ministr. Je třeba si uvědomit, že přesto u tohoto zákona, který samotný je velmi přísný k držitelům zbrojních průkazů, ale zároveň vyvážený v rámci jejich práv a povinností, byla nalezena legislativní mezera, že v případě, že člověk ztratí, a to zjevně, zdravotní způsobilost, lidově řečeno zblázní se, policie neměla zákonné oprávnění mu okamžitě odebrat zbraň v době, kdy ten člověk ještě nic nespáchal ani nevyhrožoval, pouze bylo zjevné, že ztratil zdravotní způsobilost. V takovém případě bylo nutné zahájit správní řízení, v rámci něhož mohl dotyčný člověk různými průtahy oddalovat okamžik, kdy své zbraně musel odevzdat. A samozřejmě v takové době se mohlo stát cokoli. Ten zákon zásadním způsobem tento problém řeší, kdy dává Policii České republiky pravomoc zbraň okamžitě zajistit, a to nejprve dát výzvu občanovi, aby ji odevzdal, a pokud ji nesplní, pak ji zajistit, se nachází kdekoliv, tedy i v případě, že se nachází v jeho obydlí. Je to základní kámen bezpečnosti tohoto zákona. Další opatření, která v návrhu zákona byla uvedena, a to např. zkrácení platnosti zbrojního průkazu, možnost praktických lékařů přímo vstupovat do centrálního registru zbraní apod., vyhodnotil výbor pro bezpečnost v kontextu toho, že je zaváděno toto nové oprávnění pro Policii České republiky, které danou situaci může řešit, již jako nadbytečná. Proto výbor pro bezpečnost schválil pozměňovací návrhy, ve kterých se tedy ponechává platnost zbrojních průkazů na stávajících deset let, kde se již nedává přímý přístup lékařů do centrálního registru zbraní. Budou mít pouze možnost se dotázat Policie České republiky, zda je dotyčná osoba držitelem zbrojního průkazu, či není. Výbor pro bezpečnost také akceptoval pozměňovací návrhy poslanců, které neměly ve stávajícím zákoně již technické opodstatnění. Jedná se tedy o povolení využívání laserových zaměřovačů. Dále i když prakticky nikdy nevyužitá, ale myslím, že symbolicky velmi významná změna. Výbor pro bezpečnost schválil, aby ze stávajícího zákona byla vypuštěna pravomoc vlády České republiky v případě válečného ohrožení nařídit občanům, aby odevzdali své legálně držené zbraně. Po konzultaci s ministrem vnitra i s premiérem vlády České republiky bylo konstatováno, že demokratická vláda takovéto oprávnění skutečně nepotřebuje, že se jedná o relikt z minulých dob. Vzhledem k tomu, že oprávnění Policie České republiky na místě zajistit zbraň je skutečně mimořádným prostředkem, doporučil výbor pro bezpečnost ve svém pozměňovacím návrhu, aby při takovémto opatření byl přítomen vždy příslušník služby odboru zbraní a bezpečnostního materiálu jakožto specialista, který je znalý jak držitelů zbrojních průkazů, tak i nakládání se zbraněmi apod., bude mít také k dispozici přesné informace o typu, počtu zbraní apod. To se týká těch mimořádných případů zajišťování zbraní v rámci ztráty zdravotní způsobilosti. Netýká se to případu, kdy by člověk, držitel zbrojního průkazu, porušil zákon o zbraních a střelivu. V takovém případě je oprávněn odebrat zbraň kterýkoli policista na místě. Dále výbor pro bezpečnost upravil podmínky pro výkon státního požárního dozoru a pravomoci Hasičského záchranného sboru České republiky v souvislosti s prováděním účinných kontrol, které jsou zaváděny v rámci kontrol skladování a nakládání s municí. Dalším z pozměňovacích návrhů je změna lhůty, ve které museli podnikatelé v oboru zbraní a střeliva hlásit přepravu zbraní a střeliva, která byla doposud 24 hodin před uváděnou přepravou. Tuto lhůtu navrhujeme zkrátit na jednu hodinu. Vychází to z praxe, kdy skutečně se takto stanovují trasy a vozidla pro přepravu aktuálně před jízdou. Vzhledem k tomu, že se to zadává do centrálního registru zbraní a je ta informace pro Policii České republiky k dispozici on-line, tak je dostatečná. Tolik tedy stručně k pozměňovacím návrhům výboru pro bezpečnost, které jsou uvedeny ve sněmovním tisku 677/4. Takže prosím, abyste případně doslovné znění těchto pozměňovacích návrhů nastudovali v rámci tohoto sněmovního tisku. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name