2013-044-01-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 677/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministru vnitra Milanu Chovancovi . Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru a výboru pro obranu . Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 677 / 1 až 4 . Požádám prvého zpravodaje , pana poslance Romana Váňu za výbor pro bezpečnost , aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Roman Váňa
Dobré odpoledne , vážené dámy , vážení pánové , vážený pane předsedající . Výbor pro bezpečnost projednal na své 27 . schůzi dne 24 . března návrh tohoto zákona a přijal k němu usnesení , kdy doporučuje návrh zákona přijmout ve znění pozměňovacích návrhů přijatých výborem pro bezpečnost . S tím , že je třeba říci , že základním kamenem tohoto zákona je skutečně nová pravomoc pro Policii České republiky zajistit zbraně v případě , kdy je důvodné podezření o ztrátě zdravotní způsobilosti držitele zbrojního průkazu . Byl předložen návrh na zrušení této pravomoci , ale tento návrh v rámci výboru pro bezpečnost nebyl podpořen . Ty věci , které prošly , byly v kontextu toho , co říkal na počátku pan ministr . Je třeba si uvědomit , že přesto u tohoto zákona , který už samotný je velmi přísný k držitelům zbrojních průkazů , ale zároveň vyvážený v rámci jejich práv a povinností , byla nalezena legislativní mezera , že v případě , že člověk ztratí , a to zjevně , zdravotní způsobilost , lidově řečeno zblázní se , policie neměla zákonné oprávnění mu okamžitě odebrat zbraň v době , kdy ten člověk ještě nic nespáchal ani nevyhrožoval , pouze bylo zjevné , že ztratil zdravotní způsobilost . V takovém případě bylo nutné zahájit správní řízení , v rámci něhož mohl dotyčný člověk různými průtahy oddalovat okamžik , kdy své zbraně musel odevzdat . A samozřejmě v takové době se mohlo stát cokoli . Ten zákon zásadním způsobem tento problém řeší , kdy dává Policii České republiky pravomoc zbraň okamžitě zajistit , a to nejprve dát výzvu občanovi , aby ji odevzdal , a pokud ji nesplní , pak ji zajistit , ať už se nachází kdekoliv , tedy i v případě , že se nachází v jeho obydlí . Je to základní kámen bezpečnosti tohoto zákona . Další opatření , která v návrhu zákona byla uvedena , a to např . zkrácení platnosti zbrojního průkazu , možnost praktických lékařů přímo vstupovat do centrálního registru zbraní apod . , vyhodnotil výbor pro bezpečnost v kontextu toho , že je zaváděno toto nové oprávnění pro Policii České republiky , které danou situaci může řešit , již jako nadbytečná . Proto výbor pro bezpečnost schválil pozměňovací návrhy , ve kterých se tedy ponechává platnost zbrojních průkazů na stávajících deset let , kde se již nedává přímý přístup lékařů do centrálního registru zbraní . Budou mít pouze možnost se dotázat Policie České republiky , zda je dotyčná osoba držitelem zbrojního průkazu , či není . Výbor pro bezpečnost také akceptoval pozměňovací návrhy poslanců , které neměly ve stávajícím zákoně již technické opodstatnění . Jedná se tedy o povolení využívání laserových zaměřovačů . Dále i když prakticky nikdy nevyužitá , ale myslím , že symbolicky velmi významná změna . Výbor pro bezpečnost schválil , aby ze stávajícího zákona byla vypuštěna pravomoc vlády České republiky v případě válečného ohrožení nařídit občanům , aby odevzdali své legálně držené zbraně . Po konzultaci s ministrem vnitra i s premiérem vlády České republiky bylo konstatováno , že demokratická vláda takovéto oprávnění skutečně nepotřebuje , že se jedná o relikt z minulých dob . Vzhledem k tomu , že oprávnění Policie České republiky na místě zajistit zbraň je skutečně mimořádným prostředkem , doporučil výbor pro bezpečnost ve svém pozměňovacím návrhu , aby při takovémto opatření byl přítomen vždy příslušník služby odboru zbraní a bezpečnostního materiálu jakožto specialista , který je znalý jak držitelů zbrojních průkazů , tak i nakládání se zbraněmi apod . , bude mít také k dispozici přesné informace o typu , počtu zbraní apod . To se týká těch mimořádných případů zajišťování zbraní v rámci ztráty zdravotní způsobilosti . Netýká se to případu , kdy by člověk , držitel zbrojního průkazu , porušil zákon o zbraních a střelivu . V takovém případě je oprávněn odebrat zbraň kterýkoli policista na místě . Dále výbor pro bezpečnost upravil podmínky pro výkon státního požárního dozoru a pravomoci Hasičského záchranného sboru České republiky v souvislosti s prováděním účinných kontrol , které jsou zaváděny v rámci kontrol skladování a nakládání s municí . Dalším z pozměňovacích návrhů je změna lhůty , ve které museli podnikatelé v oboru zbraní a střeliva hlásit přepravu zbraní a střeliva , která byla doposud 24 hodin před uváděnou přepravou . Tuto lhůtu navrhujeme zkrátit na jednu hodinu . Vychází to z praxe , kdy skutečně se takto stanovují trasy a vozidla pro přepravu aktuálně před jízdou . Vzhledem k tomu , že se to zadává do centrálního registru zbraní a je ta informace pro Policii České republiky k dispozici on - line , tak je dostatečná . Tolik tedy stručně k pozměňovacím návrhům výboru pro bezpečnost , které jsou uvedeny ve sněmovním tisku 677 / 4 . Takže prosím , abyste případně doslovné znění těchto pozměňovacích návrhů nastudovali v rámci tohoto sněmovního tisku . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name