2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Jiřímu Miholovi za jeho vystoupení . A protože nikoho nevidím , rozpravu končím . Ptám se , jestli je zájem o závěrečné slovo . Paní ministryně ? Ano . Se závěrečným slovem ministryně školství Kateřina Valachová . Ministryně školství , mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová : Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , protože jsem byla vyzvána v rámci rozpravy , tak samozřejmě cítím povinnost kolegům a kolegyním odpovědět . Děkuji za proběhlou rozpravu . Co se týká předškolního vzdělávání a spádových obvodů , možná se se všemi z vás neshodnu , ale jenom chci ubezpečit poslance a poslankyně , že spádové obvody v rámci předškolního vzdělávání mají zajistit jenom praktickou proveditelnost toho , že pokud říkáme , že děti budou mít postupně od čtyř , od tří a následně případně od dvou let nárok na přístup do předškolního vzdělávání , tak musíme říci kde . Pokud říkáme v rámci místa trvalého pobytu , respektujeme tím způsob financování mateřských škol . Víte , že v rámci rozpočtového určení daní je tam právě vazba na trvalé bydliště . Co se týká svobody volby rodičů , tak ta souvisí s kapacitami . Já vás můžu ubezpečit , že tato vláda dělá maximum pro to , aby kapacity byly dostatečné , tak aby skutečně rodiče mohli volit . Velký úkol nás čeká ne v mateřských školách , ale spíše ve školách základních , kam se nyní přesouvá demografická vlna . V letošním roce se bude jednat o jednu miliardu korun národních prostředků pro zvýšení kapacit , v příštím roce taktéž a v případě IROPu se jedná o 10 miliard na zvyšování kapacit . Jistě víte , že to je zdaleka nejvíc za posledních deset , možná i patnáct let . Co se týká možnosti odkladu takzvaného § 16 , nebo společného vzdělávání , dovolte mi říci , že odklad sám o sobě nic nevyřeší . Jediné , co můžeme vyřešit , je skutečně velmi pečlivě připravovat změny a udělat maximální přechodné období . Toto jsme již učinili . V rámci dvouletého přechodného období mají školská poradenská zařízení prostor na to , aby provedla rediagnostiku všech dětí a spojila je s novými podpůrnými potřebami , a stejně tak po tuto dobu dvou let platí , že podpůrná opatření stávající platí vedle těch nových . To znamená , ten náběh je postupný . Od 1 . září 2016 se skutečně nestane nic převratného , a to proto , že nyní školská poradenská zařízení vydávají doporučení ještě podle stávajících předpisů , nikoli podle těch nových . To znamená , ten následující školní rok nebude rokem převratných změn . (V sále je silně rušno.) Co se týká takzvaných základních škol praktických , a prosím vás , neříkám takzvané , abych kohokoli , kdo se podílí na vzdělávání v těchto školách , urážela , ale jenom se vyjadřuji k tomu právnímu základu -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Paní ministryně , já vás na chvilku přerušuji a požádám sněmovnu o klid . Ministryně školství , mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová : Ty také nerušíme . Ty také nerušíme a na tom trvám . Co se týká jejich budoucnosti , drtivá většina z nich budou školami podle § 16 odst . 9 , to znamená školami speciálními . Nicméně ty z nich , u nichž to právě organizačně bude možné , budou mít také možnost si samy zvolit , samozřejmě se zřizovatelem , se začlenit do běžných škol a využít právě těch nových podpůrných opatření . Co se týká ekonomické udržitelnosti , je pravdou to , co říká kolega Mihola , že takzvané základní školy praktické si roky , minimálně šest sedm let zpátky , stěžují právě na to , že se snižuje počet dětí v jejich školách , což vede k možným obavám o ekonomickou udržitelnost . Chci vám připomenout , že novela školského zákona z minulého roku zajišťuje těmto školám zvýšené normativní financování až do roku 2019 . Vy víte , že jsem předložila změny financování regionálního školství , kde je ambice , aby byl rozpočtován podle těchto nových změn rozpočet 2018 . To znamená , zbývá nám rok 2017 a tam bude tedy podpora v případě běžných škol speciálním rozvojovým dotačním programem a v případě základních škol praktických samozřejmě udržíme to zvýšené normativní financování . A existuje expertní tým MŠMT krajů , svazů měst a sdružení místních samospráv , kde se zabýváme těmito otázkami , a příští týden budeme informovat právě konkrétně , aby základní školy praktické neměly jakékoli obavy , jak se dále budou vyvíjet . Co se týká financování , tak jak už jsem řekla , financování je zajištěno . Od roku 2018 by mělo být systémové , tak jak říkal pan profesor Fiala , to znamená , že speciální vzdělávací potřeby dětí by měly být svázány s normativním financováním a v podstatě by měly být už centrálně zasílány ze strany MŠMT . Co se týká otázek z hlediska vybavení škol , tady se naráží velmi často na bezbariérovost škol . Tak tady bych jenom chtěla říct , že bezbariérovost škol , zase si trošku lžeme do kapsy , by správně měla být podle stavebních předpisů naplňována od roku 2001 . Národní rada pro zdravotně postižené neustále kritizuje , že toto není naplňováno . A co se týká debaty o bezbariérovosti , vzpomínám si , že právě minulý rok byla projednávána a bylo Poslaneckou sněmovnou odmítnuto jakékoli změkčení z hlediska bezbariérovosti . Co se týká financí , tak ty máme . Máme je v rámci IROPu na bezbariérovost škol z hlediska postupné přípravy škol nebo zlepšování bezbariérovosti škol , ale je samozřejmě potřeba říct , že v případě , kdy dítě , které má například tělesné postižení a mělo by směřovat na běžnou školu , tak samozřejmě toto bude zvažováno a školské poradenské zařízení nedoporučí na té škole , kde ta bezbariérovost není , právě tu přístupnost . Takže jde o to , že si nesmíme představovat , že z hlediska speciálních potřeb je to tak , že si někdo řekne " tyhle " chci a školské poradenské zařízení je poskytne . Vždycky to je otázka konkrétního doporučení a konkrétních podmínek na konkrétní škole . Co se týká počtu speciálních pedagogů , tak jenom tady chci říct , že máme speciálních pedagogů , učitelů 7 167 , speciálních pedagogů ve školách máme 656 , speciálních pedagogů v pedagogicko - psychologických poradnách 390 a speciálních pedagogů v SPC 453 . Asistentů pedagoga máme 10 382 , na přepočtené úvazky 6 709 , z toho pro sociálně znevýhodněné 850 a v domovech mládeže 254 . Tento počet je pro nadcházející dva roky přechodného období dostačující . Co se týká kritiky , že nepotřebujeme revizi vzdělávání ve speciální pedagogice , to je pravda , je to hloubková věc v rámci pedagogických fakult . Práce na změně oborů byly již zahájeny . Co se týká podpory komunikace s rodinou , tam počítáme v tomto případě s využitím evropských peněz prostřednictvím takzvaných školních asistentů , kteří budou snižovat administrativní zátěž v rámci škol v tom , že oni budou určeni ke komunikaci s různými aktéry mimo školy , to znamená s OSPOD , s úřady práce , se sociálními službami , s rodinou , a budou zajišťovat vyšší míru komfortu tak , aby na to učitelé nebyli sami . Tato výzva prostřednictvím šablon bude vyhlášena v dubnu 2016 . Co se týká organizace výuky , tak jenom bych chtěla připomenout , protože otázka směřovala na lehké mentální postižení dětí , že přílohu pro lehké mentální postižení jsme nezrušili bez náhrady , ale je upravený rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávací potřeby , tedy i pro lehké mentální postižení , a je to výsledek pětileté pracovní skupiny , to znamená za účasti všech asociací včetně Asociace speciálních pedagogů . To , že s každou čárkou není stoprocentní shoda , to už je zkrátka věc odborná . Nikdy to tak nebude . A chci jenom uzavřít , že co se týká diagnostiky , tak platí , že ji provádějí školská poradenská zařízení . Věřím , že jsem odpověděla na všechny otázky , ke kterým jste mě vyzvali . Děkuji vám . Ano , ještě se omlouvám . Z hlediska předškolního vzdělávání , jak to bude z hlediska povinnosti nebo sankcí vůči rodičům , pokud to nebudou plnit . Tak jenom chci upozornit , že povinné předškolní vzdělávání je konstruováno na čtyři hodiny denně z hlediska prováděcího předpisu . Omluvenky budou fungovat úplně stejně , jak fungují nyní , už jsem to říkala v rámci prvního čtení . Sankce v případě excesu , že by někdo neposílal děti do školky v tom ohledu , že by to mohlo mít dopad právě na jejich přípravu na povinnou školní docházku , jsou úplně stejné jako nyní , to znamená je to ten krajní případ kontaktování orgánů sociálně - právní ochrany dětí , žádným způsobem právní úpravu neměníme . Dámy a pánové , budu vám samozřejmě k dispozici z hlediska těch témat , která vás zajímají ve školství , i v rámci kuloárů či seminářů , konferencí v rámci nadcházejících měsíců . Děkuji vám za projednání školského zákona ve výborech i na plénu i za věcnou debatu napříč politickým spektrem . Děkuji vám a prosím vás o podporu vládního návrhu .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name