|

2013-042-06-160

160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení

Date2016-03-09
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/160
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b18116001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   016 < Page 017 > 018

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jiřímu Miholovi za jeho vystoupení. A protože nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Paní ministryně? Ano. Se závěrečným slovem ministryně školství Kateřina Valachová. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, protože jsem byla vyzvána v rámci rozpravy, tak samozřejmě cítím povinnost kolegům a kolegyním odpovědět. Děkuji za proběhlou rozpravu. Co se týká předškolního vzdělávání a spádových obvodů, možná se se všemi z vás neshodnu, ale jenom chci ubezpečit poslance a poslankyně, že spádové obvody v rámci předškolního vzdělávání mají zajistit jenom praktickou proveditelnost toho, že pokud říkáme, že děti budou mít postupně od čtyř, od tří a následně případně od dvou let nárok na přístup do předškolního vzdělávání, tak musíme říci kde. Pokud říkáme v rámci místa trvalého pobytu, respektujeme tím způsob financování mateřských škol. Víte, že v rámci rozpočtového určení daní je tam právě vazba na trvalé bydliště. Co se týká svobody volby rodičů, tak ta souvisí s kapacitami. vás můžu ubezpečit, že tato vláda dělá maximum pro to, aby kapacity byly dostatečné, tak aby skutečně rodiče mohli volit. Velký úkol nás čeká ne v mateřských školách, ale spíše ve školách základních, kam se nyní přesouvá demografická vlna. V letošním roce se bude jednat o jednu miliardu korun národních prostředků pro zvýšení kapacit, v příštím roce taktéž a v případě IROPu se jedná o 10 miliard na zvyšování kapacit. Jistě víte, že to je zdaleka nejvíc za posledních deset, možná i patnáct let. Co se týká možnosti odkladu takzvaného § 16, nebo společného vzdělávání, dovolte mi říci, že odklad sám o sobě nic nevyřeší. Jediné, co můžeme vyřešit, je skutečně velmi pečlivě připravovat změny a udělat maximální přechodné období. Toto jsme již učinili. V rámci dvouletého přechodného období mají školská poradenská zařízení prostor na to, aby provedla rediagnostiku všech dětí a spojila je s novými podpůrnými potřebami, a stejně tak po tuto dobu dvou let platí, že podpůrná opatření stávající platí vedle těch nových. To znamená, ten náběh je postupný. Od 1. září 2016 se skutečně nestane nic převratného, a to proto, že nyní školská poradenská zařízení vydávají doporučení ještě podle stávajících předpisů, nikoli podle těch nových. To znamená, ten následující školní rok nebude rokem převratných změn. (V sále je silně rušno.)Co se týká takzvaných základních škol praktických, a prosím vás, neříkám takzvané, abych kohokoli, kdo se podílí na vzdělávání v těchto školách, urážela, ale jenom se vyjadřuji k tomu právnímu základu - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Paní ministryně, vás na chvilku přerušuji a požádám sněmovnu o klid. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Ty také nerušíme. Ty také nerušíme a na tom trvám. Co se týká jejich budoucnosti, drtivá většina z nich budou školami podle § 16 odst. 9, to znamená školami speciálními. Nicméně ty z nich, u nichž to právě organizačně bude možné, budou mít také možnost si samy zvolit, samozřejmě se zřizovatelem, se začlenit do běžných škol a využít právě těch nových podpůrných opatření. Co se týká ekonomické udržitelnosti, je pravdou to, co říká kolega Mihola, že takzvané základní školy praktické si roky, minimálně šest sedm let zpátky, stěžují právě na to, že se snižuje počet dětí v jejich školách, což vede k možným obavám o ekonomickou udržitelnost. Chci vám připomenout, že novela školského zákona z minulého roku zajišťuje těmto školám zvýšené normativní financování do roku 2019. Vy víte, že jsem předložila změny financování regionálního školství, kde je ambice, aby byl rozpočtován podle těchto nových změn rozpočet 2018. To znamená, zbývá nám rok 2017 a tam bude tedy podpora v případě běžných škol speciálním rozvojovým dotačním programem a v případě základních škol praktických samozřejmě udržíme to zvýšené normativní financování. A existuje expertní tým MŠMT krajů, svazů měst a sdružení místních samospráv, kde se zabýváme těmito otázkami, a příští týden budeme informovat právě konkrétně, aby základní školy praktické neměly jakékoli obavy, jak se dále budou vyvíjet. Co se týká financování, tak jak jsem řekla, financování je zajištěno. Od roku 2018 by mělo být systémové, tak jak říkal pan profesor Fiala, to znamená, že speciální vzdělávací potřeby dětí by měly být svázány s normativním financováním a v podstatě by měly být centrálně zasílány ze strany MŠMT. Co se týká otázek z hlediska vybavení škol, tady se naráží velmi často na bezbariérovost škol. Tak tady bych jenom chtěla říct, že bezbariérovost škol, zase si trošku lžeme do kapsy, by správně měla být podle stavebních předpisů naplňována od roku 2001. Národní rada pro zdravotně postižené neustále kritizuje, že toto není naplňováno. A co se týká debaty o bezbariérovosti, vzpomínám si, že právě minulý rok byla projednávána a bylo Poslaneckou sněmovnou odmítnuto jakékoli změkčení z hlediska bezbariérovosti. Co se týká financí, tak ty máme. Máme je v rámci IROPu na bezbariérovost škol z hlediska postupné přípravy škol nebo zlepšování bezbariérovosti škol, ale je samozřejmě potřeba říct, že v případě, kdy dítě, které například tělesné postižení a mělo by směřovat na běžnou školu, tak samozřejmě toto bude zvažováno a školské poradenské zařízení nedoporučí na škole, kde ta bezbariérovost není, právě tu přístupnost. Takže jde o to, že si nesmíme představovat, že z hlediska speciálních potřeb je to tak, že si někdo řekne "tyhle" chci a školské poradenské zařízení je poskytne. Vždycky to je otázka konkrétního doporučení a konkrétních podmínek na konkrétní škole. Co se týká počtu speciálních pedagogů, tak jenom tady chci říct, že máme speciálních pedagogů, učitelů 7 167, speciálních pedagogů ve školách máme 656, speciálních pedagogů v pedagogicko-psychologických poradnách 390 a speciálních pedagogů v SPC 453. Asistentů pedagoga máme 10 382, na přepočtené úvazky 6 709, z toho pro sociálně znevýhodněné 850 a v domovech mládeže 254. Tento počet je pro nadcházející dva roky přechodného období dostačující. Co se týká kritiky, že nepotřebujeme revizi vzdělávání ve speciální pedagogice, to je pravda, je to hloubková věc v rámci pedagogických fakult. Práce na změně oborů byly již zahájeny. Co se týká podpory komunikace s rodinou, tam počítáme v tomto případě s využitím evropských peněz prostřednictvím takzvaných školních asistentů, kteří budou snižovat administrativní zátěž v rámci škol v tom, že oni budou určeni ke komunikaci s různými aktéry mimo školy, to znamená s OSPOD, s úřady práce, se sociálními službami, s rodinou, a budou zajišťovat vyšší míru komfortu tak, aby na to učitelé nebyli sami. Tato výzva prostřednictvím šablon bude vyhlášena v dubnu 2016. Co se týká organizace výuky, tak jenom bych chtěla připomenout, protože otázka směřovala na lehké mentální postižení dětí, že přílohu pro lehké mentální postižení jsme nezrušili bez náhrady, ale je upravený rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávací potřeby, tedy i pro lehké mentální postižení, a je to výsledek pětileté pracovní skupiny, to znamená za účasti všech asociací včetně Asociace speciálních pedagogů. To, že s každou čárkou není stoprocentní shoda, to je zkrátka věc odborná. Nikdy to tak nebude. A chci jenom uzavřít, že co se týká diagnostiky, tak platí, že ji provádějí školská poradenská zařízení. Věřím, že jsem odpověděla na všechny otázky, ke kterým jste vyzvali. Děkuji vám. Ano, ještě se omlouvám. Z hlediska předškolního vzdělávání, jak to bude z hlediska povinnosti nebo sankcí vůči rodičům, pokud to nebudou plnit. Tak jenom chci upozornit, že povinné předškolní vzdělávání je konstruováno na čtyři hodiny denně z hlediska prováděcího předpisu. Omluvenky budou fungovat úplně stejně, jak fungují nyní, jsem to říkala v rámci prvního čtení. Sankce v případě excesu, že by někdo neposílal děti do školky v tom ohledu, že by to mohlo mít dopad právě na jejich přípravu na povinnou školní docházku, jsou úplně stejné jako nyní, to znamená je to ten krajní případ kontaktování orgánů sociálně-právní ochrany dětí, žádným způsobem právní úpravu neměníme. Dámy a pánové, budu vám samozřejmě k dispozici z hlediska těch témat, která vás zajímají ve školství, i v rámci kuloárů či seminářů, konferencí v rámci nadcházejících měsíců. Děkuji vám za projednání školského zákona ve výborech i na plénu i za věcnou debatu napříč politickým spektrem. Děkuji vám a prosím vás o podporu vládního návrhu.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name