2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Gabalovi za dodržení času k faktické poznámce . Pokračujeme dále v diskusi panem poslancem Zdeňkem Soukupem , který je řádně přihlášen . Připraví se paní poslankyně Golasowská . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Zdeněk Soukup
Vážené kolegyně , vážení kolegové , mé řádné vystoupení bude , řekl bych , co do délky totožné s faktickou poznámkou . Patřím k těm poslancům , kteří nejsou pedagogové , na něž se obrací ovšem odborná veřejnost v regionu s několika otázkami . Potřebuji si vyjasnit , než budu hlasovat , a chci hlasovat zodpovědně , pár otázek , co se týče možného odsunutí účinnosti § 16 . Co vyžaduje v podstatě to , čemu se říká inkluze nebo integrace ? Nazval bych to spíše integrací . Dlouhodobou přípravu v několika základních směrech . Za prvé organizaci výuky . Zavádění nových modelů výuky . Paní ministryně , dokážete na to zareagovat ? Dále je to financování . Tady jsem přesvědčený o tom , že není třeba odpovědi , protože paní ministryně několikrát zdůraznila , že v podstatě finančně to pokryto je . Dále úpravu prostorového vybavení škol . Bezbariérovost . Dále se k tomu dostanu . Odbornou přípravu učitelů . Změny by měly nastat už na pedagogických fakultách . Máme dostatečný tým poradců , učitelů , kteří v podstatě budou tento rozsáhlý projekt realizovat ? V neposlední řadě také změnu modelu spolupráce mezi pečující rodinou a školou . V rámci integrace vedoucí k inkluzi je nutné zvládnout koexistenci několika základních cílových skupin , kterých se tyto procesy týkají . Za prvé jsou to osoby s tělesným postižením . Dále jsou to osoby se smyslovým postižením , jako je hluchota , slepota nebo hluchoslepota . Osoby s mentálním a kombinovaným postižením . Tady má zákon na mysli patrně lehké mentální postižení , jak jsme o tom několikrát mluvili . A osoby se sníženou sociální adaptabilitou , nebo bych to nazval také nízkou úrovní sociální inteligence . V rámci integrace jsou nejméně problematičtí žáci s tělesným postižením , kteří potřebují především fyzickou pomoc , asistenci a ono vhodné bezbariérové prostředí . Žáci se smyslovým postižením vyžadují určitý specifický nácvik některých dovedností , které jsou dány typem postižení . Tzn . slepecké písmo , znaková řeč apod . Škola bude muset zvládat tento proces vlastními učiteli . To je otázka . Žáci s mentálním postižením nejsou převážně schopni zvládat předměty vyžadující logické a abstraktní myšlení . To je poznatek , který jsem si nevymyslel já , ale který mám v podstatě od odborníků ze svého regionu . Nejsou schopni se učit tzv . analyticko - syntetickou metodou a potřebují jiné , vhodnější výuky nebo způsoby výuky . Organizace výuky musí tuto skutečnost respektovat . Jsme na to připraveni ? V některých předmětech , např . v počtech , čtení , psaní , by se třída musela dělit . V jiných předmětech by musela výuka probíhat dohromady . Jako je kreslení , hudební výchova , pracovní výchova apod . Jsou tady ale i další , řekl bych , vztahové problémy . Například odborníci tvrdí , že žáci se sníženou sociální adaptabilitou nemohou být pohromadě se žáky s mentálním postižením apod . Takových vztahů ve skupinách bude mnohem více . Inkluze podle mého přesvědčení nesmí nikoho poškozovat . Vzdělávání musí probíhat ve prospěch všech zúčastněných žáků . Inkluze - to si myslím opravdu - je správná cesta a každá civilizovaná společnost by se po ní měla vydat . Vyvážit všechny individuální požadavky žáků a nastavit vhodný model jejich podpory je velmi nesnadný úkol , na který opět podle praktiků není naše školství připraveno . Paní ministryně , dokážete tyto otázky vyvrátit a vysvětlit ?
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name