|

2013-042-06-160

160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení

Date2016-03-09
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/160
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b18116001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   008 < Page 009 > 010

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Vystoupení paní ministryně školství vyvolalo faktické poznámky. Nejdříve paní poslankyně Marta Semelová, poté paní poslankyně Gabriela Hubáčková s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce. Poslankyně Marta Semelová Děkuji. trošku mrzí tón, který tady teď zaznívá. Myslím si, že řada věcí, které tady paní ministryně teď zmínila, jsou trošku jinak. Zmíněna tady byla kvalita. mám obavy, že právě ta kvalita půjde dolů a že se posílí soukromé školství, posílí se víceletá gymnázia, kam budou tyto děti odcházet v momentě, kdy vstoupí od 1. 9. paragraf 16 v platnost. To je jedna poznámka. Druhá věc. Ano, poradenská zařízení budou rozhodovat. Ale jsem tady říkala, jaký je stav poradenských zařízení. Že jsou tam lidé, že tam dělají opravdu nadoraz, a že jestli se jim přidá tato práce, tak tam hrozí kolaps. A druhá věc je, v základních školách běžného proudu tito speciální pedagogové chybí. Na druhém stupni úplně, protože ti dnes nezískávají v průběhu vzdělávání na pedagogických fakultách vůbec speciální pedagogiku nebo poznatky o tom, a na prvním stupni učitelé v naprosto minimální míře. To jsou základy. Tady je potřeba opravdu speciální pedagog. Takže to je další poznámka. Jinak za třetí, si myslím, že všichni, co jsme tady diskutovali, nezpochybňujeme integraci dětí tam, kde to školy umožňují, tam, kde to umožňují schopnosti jednotlivých dětí. Ale ne za každou cenu, protože potom opravdu uškodíme těm dětem, které jsou integrované, i těm dětem, které jsou běžní žáci, i učitelům. A skutečně se to všechno odrazí na kvalitě vzdělávání. Kvalita vzdělání půjde dolů. A pokud tedy se teď tady zabýváme v souvislosti s otevřením zákona... (Mpř. Filip: Paní poslankyně...)Dejme ty dva roky čas, aby se to skutečně ověřilo. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Paní poslankyně, děkuji. Upozorňuji tedy na čas na dvě minuty k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka paní poslankyně Gabriely Hubáčkové, potom faktická poznámka pana poslance Ivana Gabala. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Gabriela Hubáčková Děkuji. ještě upřesňuji. Nenapadám ani zákon, nekritizuji ani zákon. Paní ministryně si je vědoma toho, že jsme spoustu věcí podpořili, ke spoustě věcí jsme diskutovali. Pouze jsem upozornila na interpretaci některých bodů, respektive vyjádření, ke kterým potom docházelo. Proto dochází k takovým diskusím. Možná by to bylo jednodušší, kdyby některé interpretace vycházely lépe. Nevím, kde je chyba. V tuto chvíli se neodvážím. Také jsem na závěr zhodnotila, že přeji ministerstvu i nám všem, aby ten zákon úspěšně byl přijat a měl dlouhého trvání. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní k faktické poznámce pan poslanec Ivan Gabal. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ivan Gabal Pane předsedající, dámy, paní ministryně, slíbil jsem sice paní ministryni, že se ovládnu a nebudu mluvit, ale teď bych ji přece jen trošku doplnil a podpořil, protože pár věcí ještě neřekla. Za prvé neřekla, že z hlediska srovnávacích studií OECD máme školský systém s největší sociální segregační silou. To znamená shromažďující děti s chudým původem v jedněch školách a děti s bohatým původem v druhých školách. Za druhé, že to strašně silný regionální efekt. Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Ústecký kraj, Karlovarský kraj jsou regiony, kde se nejvíc kumulují děti se špatným sociálním původem. Za třetí - celý systém speciálního školství je velkoprodukce nezaměstnaných. A poslední - ona tady není paní zpravodajka. Jenom si vzpomenu, jak školský výbor zamítl můj návrh, abychom pravidelně monitorovali sociální a územní nerovnosti v jejich efektu na vzdělanostní dráhy dětí. Kdybychom to dělali od loňského roku, tak paní ministryně tady pro nás bude mít daleko větší počet faktických důkazů sociálních drah. A poslední. Základní statistické studie a analýzy speciálního školství ukazují, že počet dětí s lehkým mentálním postižením je nejvíce definovaný tím, jakou mají v jejich regionu kapacitu školy s příslušnou výukou pro lehké mentální postižení. Protože školy pro lehké mentální postižení si vytvářejí poptávku po lehkém mentálním postižení. A pomáhají v tom právě poradny. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name