2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . S přednostním právem se hlásí ministryně školství Kateřina Valachová . Prosím , paní ministryně , máte slovo . Ministryně školství , mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová : Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , já se přiznám , že se velmi snažím být maximálně otevřená všem námětům , připomínkám , otázkám . Snažím se , aby Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy pracovalo jinak , než tomu bylo zvykem mnoho , mnoho , mnoho let a dekády možná přede mnou , to znamená abychom skutečně reálně diskutovali s učiteli , speciálními pedagogy , rodiči , poslanci , poslankyněmi , senátorkami , senátory a konkrétně reagovali na jejich otázky . Za dobu půlročního působení na Ministerstvu školství rozhodně nikdo nemůže říct , že by Ministerstvo školství nekomunikovalo , že by ministryně nejezdila do krajů , že by vedení ministerstva nekomunikovalo se všemi aktéry , tak jak jsem popsala . Bohužel smutným důsledkem toho , že máme elektronickou dotazovnu na implementaci společného vzdělávání , na změny financování regionálního školství , na kariérní řád , že máme telefonní linku s proškolenými pracovníky , aby všichni dostávali stejné odpovědi , že jezdíme do regionů , kde se nebojíme tři čtyři hodiny komunikovat se stovkami učitelů v sále , nebojíme se toho se konfrontovat s tím , že je nikdo deset let neposlouchal , a odpovídat na otázky , které nijak nesouvisí s novelou školského zákona , ale souvisí s tím , jak vypadá naše školství , tak výsledkem je to , co nyní diskutovala v rámci pléna Sněmovny paní poslankyně Hubáčková . Já si myslím , že mě všichni znáte dlouhou dobu , takže asi mě nepodezříváte vy konkrétně v tomto sále , že bych byla bláznivá čarodějnice nebo nekompetentní osoba . Na druhou stranu jsme svědky toho , že v rámci mediálního prostoru se vede absolutně lživá kampaň . Já kdybych byla takzvaně politik , což mně je tedy vyčítáno , že nějak nejsem , tak bych dávno řekla : fajn , odložíme novelu školského zákona . Všichni mě budou milovat . 2100 - to je ten den , kdy začne školství fungovat . Proč jsem řekla , že to nikdy neudělám ? Ne že bych nenaslouchala tomu , co musíme vyřešit ve školství , ale proto , že novela školského zákona , kterou jste vy tady schválili minulý rok , je splacením dluhu . Deset let nefunguje systém tak , jak má . Řada z nás u toho nebyla . Novela školského zákona , kterou jste schválili , narovnává to , na co mají děti nárok . Nejsme banánová republika . Také nám nepotřebuje radit Brusel . To jsem také slyšela . Ne , Brusel nám neradí . My chceme kvalitní vzdělávání , a teď pozor - jsem nerada , že tady není paní poslankyně Maxová - na každé škole . Na každé škole ! Na každé veřejné a soukromé škole chceme kvalitní vzdělávání jako rodiče . Možná potom se nebude dít to , že budou slídit po školách rodiče , kde je vzdělání kvalitní , a přehlašovat účelově své děti . Kde je problém ? V tom , že každá škola není kvalitní , anebo v tom , že rodiče účelově přehlašují děti ? Nebo v těch statutárních městech , která tak zmiňovala paní poslankyně Maxová , která iniciovala protest proti spádům . Ale jsou to ta stejná města , která chtějí rodiče pokutovat , vyšetřovat , trestně stíhat ! A ještě něco . My máme centralizovaný systém Ministerstva školství ? Ministryně školství může rušit školy ? No to snad ne ! Ministryně školství , upřímně , a vy to moc dobře víte , nemá příliš možností , jak skutečně školství řídit . Jsou tady zřizovatelé - obce , kraje , je tady normativní a zcela přežitý systém financování . A teď tedy k otázkám , co zmínila paní poslankyně Hubáčková . Co se týká základních škol praktických a jak to je . Co se týká toho , že jsem reagovala na to , že zvláštní školy nerušíme , protože byly zrušeny . Ano , v roce 2005 se tak stalo . Také všichni víme , a ti , co jsou odborně vzděláni , tak vědí , jaký byl osud následně tzv . základních škol praktických . To , že nemají základ v tuto chvíli v platném stavu , základní školy praktické , ve školském zákoně , to je pravda . Proto také je taková nálada v tzv . základních školách praktických , protože ony nevědí deset let , kde jsou . A vy jste schválili , že § 16 odst . 9 je konečně umožňuje do systému začlenit . Takže to odložme , ať dál nevědí , jak to je ! Základní školy praktické na rozdíl od běžných škol , protože učí podle přílohy pro lehké mentální postižení a je to šedá zóna z hlediska speciálního školství , stejně jako ostatní speciální školy , které mají zakotvení v novele školského zákona i nyní , využívají zvýšené normativní financování . To také víte , že není zrušeno do roku 2019 . Nic se neděje ! Naopak jejich podmínky zůstávají ! Ale které podmínky zlepšujeme ? Budete se divit , je ještě mnohem víc dětí v základních školách než těch , co jsou lehce mentálně postižené . Je to dalších nepatrných 850 tisíc dětí , které mají také speciální potřeby . Jsou nadané , mimořádně nadané , čím dál tím víc mají problémy s logopedickými vadami , s dyslexií , s dysgrafií . Těm všem přinášíme podporu a finance . Podporu učitelům , podporu dětem . Ale ne , my se budeme bavit o základních školách praktických , které mají zvýšené normativní financování , v tuto chvíli jsou financovány nejlépe , od 1 . září budou dál financovány nejlépe , ale budeme , jak je to tady v Česku zvykem , ať tomu sousedovi chcípne také koza , závidět učitelům , kterým konečně budeme dávat podporu , že oni ji mají také ! A kde je ta hranice ? To jsou ty výroky odlišné - lehké mentální postižení . Kde je ta hranice ? Vy jste si ji sami odhlasovali a projednali ! Lehké mentální postižení s kombinacemi poruch chování , poruch učení , s poruchami autistického spektra , speciální školství . Všechno ostatní - běžné školy . A kdo to bude určovat ? No já ne , vážené dámy a vážení pánové ! Školská poradenská zařízení . A kdo tam je ? Tam jsou ti odborníci , ti speciální pedagogové , které tady zvoláváte ! Je to otázka odborná , ne politická ! To , že si z toho někdo dělá politikum a hraje si se vzděláváním a kvalitním vzděláváním každého dítěte , prosím . Já populista nebudu ! (Potlesk poslanců ČSSD.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name