2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a nyní s faktickou pan poslanec Chalupa . Prosím , vaše dvě minuty .
Poslanec Bohuslav Chalupa
Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážené kolegyně a kolegové , já jenom v návaznosti na to , že se tady hovoří v diskusi o rámcových vzdělávacích programech , tak vám chci avizovat , aby to nebylo jenom z médií , že skutečně budu mít ambici , aby se do škol zavedla příprava obyvatel na krizové situace , dříve se to jmenovalo branná příprava , a rozhodně se budeme zabývat i věcmi , jako je rozšíření počtu hodin na školách , protože při porovnání se světem máme téměř nejnižší počet výukových hodin . Tyto výuky by se daly zařadit na odpoledne v době nepovinných předmětů , takže ta diskuse ještě bude . Rozhodně tedy v této chvíli nepředkládám pozměňovací návrh , nicméně vám říkám , že tuto ambici mám , a budu rád , když se někteří z vás , kteří o tu problematiku mají zájem , připojí a prostě budeme pracovat na této věci , která si myslím , že je velmi důležitá zvláště s ohledem na bezpečnostní situaci , které jsme vystaveni v podstatě dnes a budeme jí vystaveni i v budoucnu . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Maxovou , připraví se paní poslankyně Hubáčková . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Radka Maxová
Děkuji , paní místopředsedkyně . Já bych chtěla hovořit ne ke všem pozměňovacím návrhům , ale především ke svému pozměňovacímu návrhu , který se týká spádových oblastí pro mateřské školy , které jsou v podstatě teď nově zaváděny v této novele . Musím tedy říct , že moje původní myšlenka byla , že bych rozšířila tyto spádové oblasti i o místo zaměstnání rodičů , nicméně po rozhovorech s odborníky a starosty obcí a měst jsme usoudili , že by to bylo hrozně administrativně náročné , skoro nerealizovatelné , a proto jsem od toho ustoupila a naopak jsem zpracovala pozměňovací návrh , který spádové oblasti vlastně v této novele zákona ruší . Co mě k tomu vedlo . Samozřejmě mě k tomu vedla především snaha neomezovat a zachovat úplnou svobodu volby rodičů při výběru mateřské školy pro svoje děti , protože já osobně sama mám zkušenosti s tímto . Já jsem nedávala své dítě do místa trvalého bydliště , umístila jsem si ho do mateřské školy blízko svého zaměstnání , samozřejmě z časových důvodů a s ohledem na kvalitu té mateřské školky . A je pravda , že musíme říci , že spádové obvody pro mateřské školky a základní školy není to samé , i když to ministerstvo samozřejmě nerado slyší . Rodiče předškoláků totiž volí mateřskou školu na základě zcela úplně jiných kritérií , než která zohledňují při výběru základní školy . Při výběru základní školy zohledňují zejména polohu školy , a to proto , aby se vlastně děti ve vyšších ročnících nebo i třeba ve druhé třídě mohly dopravovat do školy i ze školy samostatně . Naopak hlavní úlohu při volbě mateřské školy hraje u mnoho rodičů místo jejich zaměstnání , místo bydliště jejich prarodičů , neboť je to často důvod praktičtější , umístit dítě v mateřské škole , která se nachází v místě jejich pracoviště či prarodičů . Pro nemalou část rodičů je dále rozhodná např . velikost mateřské školy , otevírací doba , profesionalita personálu , doprovodné programy či celkové zaměření mateřské školy společně s jejím , samozřejmě , vzdělávacím programem , který nepochybně výrazně ovlivňuje rozvoj osobnosti dítěte . Musím říci , že dnes ráno jsem slyšela , že v podstatě jakoby beru přednostní právo rodičům na jejich mateřskou školu , a musím říci , že můj pozměňovací návrh samozřejmě ponechává ustanovení o přednostním přijímání čtyřletých , resp . tříletých dětí do mateřských škol , pouze z nich vypouští opravdu ty spádové oblasti pro mateřské školy . Tato předložená novela školského zákona nebere ohled na specifika sítí mateřských škol . Můj pozměňovací návrh si klade za cíl , aby byly i po zavedení povinného předškolního roku k předškolnímu vzdělávání v jakékoli mateřské škole přednostně přijímány děti , které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně čtyř , resp . tří let věku , s účinností od 1 . 9 . 2018 , a tedy nikoli aby tyto děti přednostně přijímala pouze jediná mateřská škola podle místa trvalého bydliště . Na nedokonalost úpravy zavedení školských obvodů a spádových mateřských škol lze nahlížet ze dvou úhlů pohledu , a to ze strany zákonných zástupců , především rodičů , kteří mateřskou školu pro své děti vybírají , a dále z pohledu obcí , jejichž úkolem má být zabezpečení vzniku školských obvodů , a tedy i spádových oblastí škol . V neposlední řadě bych nerada opominula i administrativní zátěž pro obce , která samozřejmě jim tímto dává mnoho dalších nových povinností s tím , že budou muset zřizovat další školské obvody . Včera jsme právě zrovna hovořili se zástupkyní Svazu měst a obcí , která se školství věnuje , a není to jen tak ledajaká paní , co se týká vlivu na Svaz měst a obcí , a ta nám v podstatě vysvětlila , že spádové oblasti a nárokovost je úplně špatně . Implementace ustanovení novely školského zákona o školských oborech a spádových mateřských školách může být v některých obcích dosti komplikovaná a nebude ji možno realizovat bez významnějších zásahů do struktury a organizace mateřských škol . Mateřské školy totiž nejsou na rozdíl od škol základních na zřízení spádových obvodů uzpůsobeny ani svou velikostí a ani polohou . Já bych jen chtěla , abychom si uvědomili , jestli chceme , aby města vytvářela fiktivně pouze jednu spádovou oblast , což samozřejmě jsou signály z těch větších měst , chceme , aby rodiče měnili trvalé bydliště svých dětí jen proto , že díky spádovosti budou mít nárok na místo právě pouze v místě trvalého bydliště , i když nechtějí dát dítě práv do té mateřské školy , kde oni mají trvalé bydliště , a proto nahlásí své dítě do jiného trvalého bydliště . Já si myslím , že nechceme . Už i praxe z ostatních měst , jako jsou Budějovice , Pardubice a tak dále ukazují , že spádové oblasti pro základní školy neplní svou funkci . Rodiče opravdu fiktivně přehlašují své děti do jiného obvodu jenom proto , aby měli nárok na školu , kterou si vybrali . A někteří zastupitelé na ně samozřejmě podávají trestní oznámení , což jsem ale ráda , že paní ministryně s touto praktikou samozřejmě nesouhlasí , a za to jí děkuji . Nicméně musím říci , že je zde i nemalý vliv patnácti statutárních měst , která se připojila k výzvě , aby spádovost pro mateřské školy nebyla v této novele zakotvena . Myslím si , že jejich argumenty vyplývají z čistě praktického hlediska a neměly by být opomíjeny . Můžu tady reagovat na některá tvrzení ministerstva , že Ministerstvo školství tvrdí , že zavedení spádových obvodů do mateřské školy je jen analogií spádů v základních školách , které systémově fungují , a nikdo je nerozporuje , a že spády zajistí přijetí dítěte do MŠ poblíž bydliště . To už jsem vysvětlila , že to není analogie , že kritéria pro spádovost mateřské a základní školy a pro výběr mateřské a základní školy jsou často rozdílná . MŠMT tvrdí , že reálný výkon povinného předškolního vzdělávání umožní právě jen spádové oblasti nebo obvody . A já se ptám , když paní ministryně na úvod svého slova řekla , že zavádíme sice předškolní vzdělávání povinné v posledním roku mateřské školy , ale vlastně je to na volbě rodičů , jestli budou chtít , nebo nebudou chtít . A když nebudu chtít , tak stejně mám individuální vzdělání . Tak se ptám , proč tedy zavádíme spádové oblasti a zavádíme ten předškolní rok , protože v podstatě jenom ty spádové oblasti nám umožní reálně děti v předškolním roce vzdělávat . To si nemyslím . A je taky potřeba říct , že pokud obec nebude mít dostatečnou kapacitu míst ve svých mateřských školkách , tak v podstatě obec nic nepřiměje k tomu , aby navýšila systém spádových obvodů . MŠMT tvrdí , že rodič není spádovostí svázán a může zvolit MŠ dle své úvahy . Já si myslím , že tomu tak není . Svoboda volby mateřské školy a povinnost vymezovat spádové oblasti pro obce jsou vzájemně neslučitelné . Každé dítě právě bude fixováno pouze jen ve spádové školce a možnost jeho umístění do školy nespádové se vlastně limitně blíží nule , anebo přehlásím - li dítě někam jinam do trvalého bydliště , kde bude vymezena spádová oblast . A v neposlední řadě tady máme spádovou turistiku , o které jsem se zmínila již před chvilkou , to znamená , že zřejmě všichni víme , že někteří rodiče , a já se jim nedivím , neváhají přepsat své děti na fiktivní adresy , jen aby dosáhli jejich přijetí právě v základní škole , pro kterou jsou vymezeny spádové oblasti , jenom proto , že nechtějí navštěvovat základní školu v místě trvalého bydliště . Bohužel jde v této situaci o podvod . Troufám si říct , že jde i o pošlapání práva těch dětí , které ve spádovém obvodu přirozeně žijí a mohou reálně čelit faktu , že se do školy , na niž vidí z okna svého domu či bytu , nedostanou . Je to také jeden z hlavních negativních důsledků desetileté praxe spádových obvodů základních škol , jež ani obce ani školy nedokážou účinně řešit , a Ministerstvo školství to zatím odmítá řešit . Pokud novelou přikážeme vymezovat spádové obvody i pro mateřské školy , myslím si , že přeneseme spádovou turistiku i do mateřských škol a nejenom do základních škol . Dámy a pánové , ráda bych vás poprosila o podporu pozměňovacího návrhu , který ruší spádové oblasti , ale samozřejmě zdůrazňuji , že neomezuje ustanovení o přednostním přijímání čtyřletých , respektive tříletých dětí , tak jak je psáno samozřejmě v novele zákona . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name