2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , paní poslankyně . Prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova . Připraví se paní poslankyně Maxová . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Simeon Karamazov
Vážené kolegyně , vážení kolegové , budeme rozhodovat o novele , která má ambici výrazně ovlivnit podobu českého školství na desítky let . Ze zkušenosti totiž víme , že jakmile se nějaká povinnost zavede , tak přetrvá . A tato novela školského zákona přináší rovnou tři zásadní povinnosti : povinné předškolní vzdělávání , povinnou část přijímacích zkoušek na střední školy a povinnou maturitní zkoušku ze tří předmětů . Tyto části včetně podaných pozměňovacích návrhů musíme posuzovat věcně a samostatně . Jen tak můžeme získat místo nesourodé exhibice nových povinností smysluplnou reformu pro naše školství . Začnu u povinného roku předškolního vzdělávání , který fakticky rozšiřuje povinnou školní docházku na deset let . Výsledkem prodloužení školní docházky bude jedno velké , výrazné a nezpochybnitelné nic . Osnovy se nerozšíří , děti se navíc nic nenaučí a rozhodně nebudou opouštět školní lavice najednou připravené soupeřit s dětmi z Finska nebo z Jižní Korey . Oceňuji Ministerstvo školství , že se nám alespoň nesnaží tvrdit opak . Cílem povinného vzdělávání je mít 100 % pětiletých dětí ve školkách . Dosavadních více než 90 % je zřejmě málo a stále hrozí , že se některým dětem dostane plnohodnotného domácího vzdělávání bez všudypřítomného státního dohledu . Pro socialisty je to jistě hrozná představa . Ano , návrh míří na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí , ale zoufale je míjí . Pokud rodiny k řádnému vzdělávání těchto dětí nedokážou přimět orgány k tomu speciálně určené a vybavené příslušnými pravomocemi , tak pochybuji , že ředitelé školek svedou více . Co však návrh skutečně přinese , jsou nesmyslné povinnosti pro ty zodpovědné rodiče , kteří z různých důvodů vychovávají nebo chtějí vychovávat své předškoláky doma . I když přehlédneme zvláštní povinnosti typu tři měsíce dopředu nahlásit domácí výchovu nebo přezkoušení dítěte školkou , tak státu není absolutně nic do toho , proč rodiče své děti vychovávají doma . Přesto novela obsahuje i povinnost zdůvodňovat domácí výchovu předškoláka . Pro rodiče i ředitele školek jde o další a další administrativu , která nepřinese nic kromě toho , že stát bude nepřijatelně strkat nos do výchovy ve spořádaných rodinách . V pozměňovacím návrhu proto navrhuji vypuštění povinného roku předškolního roku bez náhrady , protože jednoduše taková povinnost není třeba . Vážené kolegyně , vážení kolegové , druhou navrženou povinností jsou jednotné přijímací zkoušky na střední školy . Uvítal bych , abychom měli jasné srovnání , co skutečně umějí čeští žáci po absolvování povinné školní docházky , a takové srovnání by jistě mohlo mít formu přijímacích zkoušek na střední školy . Pokud však nemáme zůstat pouze u statistiky , musí mít takové srovnání skutečně závaznou podobu se stanovenou spodní hranicí potřebnou pro úspěšné přijetí na střední školu . To novela nepřináší . České střední školství se bohužel potýká se značnou nivelizací , která se následně přelévá na vysoké školy . Pokud mají mít maturitní vysvědčení a vysokoškolské tituly opravdu odpovídající hodnotu , tak nějaký standard potřebujeme . Jsem si samozřejmě vědom závažných konsekvencí takového nastavení . V případě jednotných přijímacích zkoušek na střední školy jde o promarněnou příležitost právě takové minimum nastavit . Pro střední školy , které se potýkají s nedostatkem žáků , se nic nezmění . Pouze upraví školní část přijímacích zkoušek tak , aby žáky získaly . Úspěšné střední školy , které naopak mají přebytek přihlášených , si již dnes umějí vybrat své žáky , a proto jednotné přijímací zkoušky nepotřebují . Jakkoliv si nemyslím , že by jednotné přijímací zkoušky nějak ublížily našemu českému školství , tak zároveň nevidím jakýkoliv přínos vyjma další administrativní zátěže . A věřte mi , že zrovna tu naše střední školy opravdu nepotřebují . Vážené kolegyně , vážení kolegové , třetí navrhovanou změnou je povinná maturitní zkouška z matematiky . Na rozdíl od ostatních nově zaváděných povinností se zde jedná o potřebnou nápravu současného stavu , protože neexistuje jediný opravdu rozumný důvod , proč nebyla povinná maturita z matematiky zavedena společně již se státními maturitami , pokud tedy jako důvod nepočítáme nedostatek politické odvahy přijmout nepopulární , ale nepochybně nutné opatření . Povinná maturita z matematiky je něčím , co v českém školství velmi chybí . Nemyslím si , že současný trend , kdy je moderní a atraktivní studovat humanitní obory , je dlouhodobě udržitelný . Stalo se dokonce módním ukazovat svoji neschopnost v matematice na odiv . Není bohužel žádnou výjimkou , že kdejaká známá osobnost či přihlouplá mediální hvězdička národu z obrazovky sděluje , jak propadala z matematiky a jak to bylo vlastně dobře . Takové jednání by snad mělo být trestné . Situace na trhu práce mi dává za pravdu . Zatímco studenti technických oborů nemají problém najít zaměstnání , o humanitně vzdělaných studentech toto zdaleka neplatí . Přitom je to právě matematika , díky které můžeme vnímat okolí , technicky nesmírně vyspělý svět . Je to právě matematika , při níž se žáci učí logicky myslet , uvažovat a řešit problémy . A zdaleka nejde jen o techniku . Matematika zasahuje do všech oblastí našeho života , i když si to ani mnohdy neuvědomujeme . Jako taková má proto naprosto nezastupitelné místo ve vzdělání jedince i v celé společnosti . Koneckonců stejně jako český jazyk nebo cizí jazyk , které již maturitními předměty jsou , je matematika také jazyk , mnohem obecnější a navíc jediný , kterým se můžeme domluvit s okolním světem . V současné době stojí žáci maturitních oborů před absurdní volbou mezi cizím jazykem a matematikou . Říkáme jim : vyberte si , na co se zaměříte - i když dobře víme , že budou potřebovat obojí . Zvládnutí matematiky , českého a cizího jazyka vytvoří potřebný základ pro uplatnění jak v pracovním životě , tak při dalším studiu . Bez výhrad , a dokonce s nadšením bych podpořil tuto část novely , kdyby opravdu přinesla to , co veřejně slibuje . Místo zavedení potřebné povinné maturity z matematiky však novela pouze říká , že teprve nařízení vlády stanoví obory , pro které bude matematika povinná až od školního roku 2020 - 21 . Můžeme tedy věřit , nebo také nemusíme , že vláda opravdu zavede povinnost pro všechny obory , tak jak byly navrženy . Příští vláda se tím však nemusí cítit nijak zavázána a může určit třeba jen jediný obor , nebo dokonce žádný . Pro druhou vlnu oborů není zákonem stanoven žádný termín a bude již na uvážení vlády , kdy a zda vůbec rozšíří tuto povinnost i pro ně . Vládní formulaci v důvodové zprávě hovořící o školním roce 2023 - 2024 rozhodně nelze brát za dostačující v takto zásadní otázce . Ministerstvo navíc počítá s trvalou výjimkou pro některé obory . Bohužel si uvažované obory nechává pro sebe a nám musí stačit , že tam mj . mají být obory vzdělání skupiny umění a užité umění . Znovu opakuji , naprosto nedostatečné , polovičaté řešení . Vážené kolegyně a kolegové , ve svém pozměňovacím návrhu vycházím ze stanovení jasného pravidla : Matematika je povinným maturitním předmětem . Jak dokládá samotná důvodová zpráva , většina žáků maturitních oborů je již dnes dostatečně připravována , aby mohli úspěšně maturovat z matematiky . Přesto by zavedení nové podoby maturitní zkoušky již od příštího roku bylo příliš přísné . Proto navrhuji jarní zkouškové období 2018 , které poskytuje dva celé školní roky na přípravu . Neexistuje jediný rozumný důvod , proč by gymnazisté a studenti dalších tradičních maturitních oborů neměli zvládnout zkoušku ze tří předmětů , na které jsou již dnes plnohodnotně připravováni . Žákům oborů , které ještě potřebují upravit rámcové vzdělávací programy a školní osnovy , by vláda svým nařízením poskytla čas do jarního zkouškového období 2021 . Na rozdíl od vládního návrhu tak bude stanoven konkrétní časový plán , který účelně skloubí rychlé zavedení povinné maturity z matematiky s poskytnutím dostatečného času školám a samotným žákům na přípravu . Velmi jsem přitom zvažoval možnost trvalé výjimky pro určité obory . Důvodová zpráva uvádí jako příklad skupinu oborů umění a užité umění kvůli jejich specifičnosti . Jakkoli s jejich odlišností mohu souhlasit , tak nejde přehlížet , že stejnou výjimku by mohl z obdobných důvodů své jedinečnosti požadovat v podstatě každý další netechnický obor . Nebo myslíte , že argumenty např . pro zdravotní sestřičky na sociální služby budou méně platné ? V sázce je příliš mnoho , hrozí lavina výjimek , která může systém tří maturitních předmětů zničit . Dámy a pánové , žádám vás proto o podporu svého pozměňovacího návrhu , který jasně stanoví maturitu ze tří předmětů - českého jazyka , cizího jazyka a matematiky . Je to minimální základ , který české školství tolik potřebuje . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name