2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . Připraví se paní poslankyně Semelová . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Nina Nováková
Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové , já jsem se nepřihlásila do debaty proto , že bych chtěla známkovat novelu školského zákona , a nechci ani známkovat jednotlivé pozměňovací návrhy . Prostě proto , že právě na těch pozměňovacích návrzích se projevují postoje , které logicky jednotlivé politické subjekty mají . Takže někteří chtějí dávat větší právo rodičům , někteří chtějí více centralizovat to , že my jsme proti povinnému předškolnímu vzdělávání . Je logické , že jiné politické strany jsou pro . Já bych si teď dovolila jen poprosit vás , abyste znovu zvážili možnost podpořit pozměňovací návrh , který jsem sice zformulovala já , je tam ovšem pod jménem pana poslance Laudáta . A já bych si dokonce troufala říct , že to není můj pozměňovací návrh , je to návrh mnoha z nás ze Sněmovny , kteří bereme velmi vážně historické výzvy , které v současné době jsou . Asi málokdo z vás pochybuje , že teď prožíváme určité klíčové okamžiky pro naši zemi a většinou se soustředíme na to , abychom zabezpečili - soustředíme se na naši bezpečnost , víme , že musíme uchovat zdraví a náš systém zdravotnictví . Ale dámy a pánové , z dlouhodobého hlediska je stejně tak a možná prioritou , je stejně tak - možná je to i priorita . Stejně tak je důležité určitým způsobem ochránit a správně identifikovat celý vzdělávací systém . Proto jsem si dovolila sáhnout do obecných vzdělávacích cílů , kde my teď , dámy a pánové , máme , že naše školy informují o různých světových kulturách . To je cíl . Já se domnívám , že informovat o různých světových kulturách máme . Ale že máme mít jeden hodnotový systém a to je systém evropské kultury , který budeme předávat dalším generacím . Věřím , že to je neútočný způsob , jak ochránit náš vzdělávací systém před multikulturalismem , který přinesl určitou ztrátu kulturní identity Evropě . To my prostě - my to můžeme udělat lépe . My víme , že multikulturalismus jako krásná idea se nepodařil , že se vlastně stalo to , že dnes Evropa žádnou tvář , žádnou identifikovatelnou kulturu nemá . Ale my víme , jaké jsou kořeny té evropské kultury , a to bez ohledu na to , jestli jsme nějak nábožensky zaměřeni , jak jsme filozoficky - a tak dále . My víme , že základem je humanismus . A humanismus zkrátka stojí na nějakých historických kořenech a to je antika a křesťanství . Ale podstatné je , dámy a pánové , že to je nějaká kulturní identita . Výchova a vzdělávání ve škole prostě nejde dělat tak , že je hodnotově neutrální : Vyber si . A my si teď ale vybíráme . My si teď vybíráme , jestli pro budoucnost náš vzdělávací systém určitým způsobem ochráníme před bezbřehým multikulturalismem a řekneme : na našich školách se předávají hodnoty a tradice evropské kultury , která má prastaré kořeny . Pokud byste schválili , podpořili tenhle pozměňovací návrh I 20 , tak by na našem území mohly do budoucna působit pouze takové školy , které se svým školním vzdělávacím programem přihlásí k tomu , že povedou žáky k tomu , že jejich kulturní identita je evropská . Dámy a pánové , my žijeme sice v tzv . postkomunistické zemi , ale my jsme tím zpožděním získali některé vlastně výhody . A já věřím , že jestli se postavíme dobře k těm historickým výzvám , které teď jsou , tak můžeme být jednou dokonce příkladem i pro ostatní Evropu . Ostatní Evropa se prostě bojí tohleto říct , na jakých kořenech její kultura stojí . A vím to z řady mezinárodních konferencí , na kterých jsem mluvila , a tam mi říkali : no my bychom si to nemohli dovolit říct . Já si to tedy dovoluji říct . Prožíváme klíčové okamžiky . Musíme zajistit bezpečnost , musíme zajistit zdraví a do budoucna musíme zajistit náš vzdělávací systém . Proto vás velmi prosím , abyste podpořili víceméně kolektivní pozměňovací návrh , který je tam pod písmenem I číslo 20 . O ostatním si rozhodujte samozřejmě , tam říkám , to jsou rozdílné politické názory . V tomto pozměňovacím návrhu pod písmenem I číslo 20 je také ještě , že naše školy mají vést žáky , aby plnili své občanské povinnosti , to je další zdánlivě drobná změna . Moc děkuji , že to zvážíte , a prosím vás , abychom - to není tak , že podpoříte mě . Prosím , podpoříte to , že náš vzdělávací systém se bude k něčemu konkrétnímu do budoucna hlásit . Děkuji za slovo .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name