2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji paní ministryni . Otevírám rozpravu , do které mám zatím sedm přihlášených . První v pořadí je paní poslankyně Nováková , připraví se paní poslankyně Semelová . Omlouvám se , dámy , s přednostním právem pan poslanec Fiala .
Poslanec Petr Fiala
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , chtěl bych jenom krátce reagovat na vystoupení paní ministryně a říct svoje stanovisko k této novele školského zákona . Mimo jiné i proto , že se v poslední době tak trochu rozmohl ze strany Ministerstva školství - vy jste to , paní ministryně , neudělala , ale od některých jejích spolupracovníků takový zvyk , že cokoliv se předkládá , tak za to v nějaké formě mohu já , ať už to je , nebo nakonec není schváleno . Tak tady bych chtěl jasně říct , že tato změna školského zákona nemá moji podporu . Věci , jako je povinná školka , povinné předškolní vzdělávání i v té podobě , ve které to tady teď paní ministryně představila , nebo sjednocené přijímačky na střední školy , to jsou všechno věci , které považuji za chybné . Opakovaně jsem se k tomu vyjadřoval a myslím , že to naší vzdělávací soustavě v žádném případě nepomůže . Pokud jde o maturitu z matematiky , povinnou , to je podle mne věc naprosto legitimní a je možné se tímto způsobem rozhodnout . Termín , který v tomto případě ministerstvo stanovilo , je , pokud všechno půjde dobře , tak bych řekl krajní , protože je to první okamžik , ve kterém by to vůbec mohlo začít fungovat . Doufám , že rámcové vzdělávací programy jsou upraveny tak , aby skutečně nejenom dostatečná dotace , ale i odpovídající výuka matematiky byla taková , aby to žáci mohli zvládnout , abychom neprohlubovali frustraci žáků , rodičů , učitelů a společnosti z toho , že už v této chvíli tu nepovinnou maturitu z matematiky nezvládá obrovské množství žáků . Je to ambiciózní plán , stihnout to čtyři roky poté , co vstoupí v platnost nebo co se začnou realizovat jednotné přijímačky . Byl bych pro konzervativnější nebo opatrnější postup . Ale když tuto ambici Ministerstvo školství má , tak věřím , že udělá všechno pro to , abychom tady nedošli k další kritické situaci . Za naprosto špatné ale naopak pokládám jiné rozhodnutí týkající se maturity a to je centrální opravování češtiny , slohových prací . Já jsem to zrušil , když jsem byl ministrem školství , na základě zkušeností , na základě reakcí odborné veřejnosti , prostě proto , že to nefungovalo , bylo to špatné a vystavovalo to žáky situaci , na kterou nemohli být připraveni . Nic z toho z hlediska kvality nepřineslo . A to říkám jako člověk , který je kvalifikován jako učitel češtiny . Prostě tento typ výstupu nemá být hodnocen centrálně , má být hodnocen tím učitelem v rámci jedné školy , který žáky v oblasti slohu po dobu jejich studia vzdělával . Myslím si , že tady důvod pro centrální kontrolu není . Je to tlak některých lidí zevnitř ministerstva nebo z organizací kolem ministerstva , kteří si myslí , že čím víc věcí budou mít pod kontrolou , tím to bude lepší . Není to lepší a z hlediska kvality vzdělávacího systému je to naopak horší . Nechci mluvit příliš o inkluzi - moje poslední poznámka . Tady vedeme jakousi veřejnou debatu a povedeme ji i nadále . Jsem přesvědčen o tom , že jsme v oblasti integrace žáků s různým typem postižení v České republice udělali hodně , že jsme nemuseli přikročit k dalším krokům . Že ta debata je trochu zmatená , protože sice se nezasahuje do oblasti speciálních škol , a tady má paní ministryně samozřejmě pravdu , ale už tady nezaznívá dostatečně jasně , že se zasahuje do oblasti výuky nebo vzdělávání , které dnes poskytují základní školy praktické . A že tak jak je to teď nastaveno , i ty kroky , které dělá Ministerstvo školství , i když teď říká že ne , nezvratně povedou k tomu , že základní školy praktické dříve či později z našeho vzdělávacího systému zmizí . Nechci teď vést s paní ministryní právní debatu , že vlastně žádné základní školy praktické neexistují , protože samozřejmě existují v praxi , fungují dobře a řada lidí , která se tím zabývá , speciálních pedagogů , vám řekne , že to je dobrá cesta . Myslím si , že myšlenka , že je do budoucna zrušíme - já znovu říkám a garantuji vám to a vzpomenete si na moje slova , i když vám teď někdo z ministerstva říkat , že se to nestane , tak všechny kroky , které dělá ministerstvo , vedou k tomu , že se to stane . A stane se to do několika let , že tento typ vzdělávacího zařízení v České republice nebudeme mít . To si myslím , že není dobré . A není to dobré především pro ty děti . A vůbec není pravda , že ti , kteří jsou pro inkluzi v té podobě , ve které ji prezentuje Ministerstvo školství , myslí na postižené děti , a ti , kteří jsou proti této formě inkluze , nemyslí na postižené děti . To je naprosto falešný argument . Moje argumentace proti této formě inkluze je vedena právě snahou vytvořit co nejlepší podmínky pro integraci , integraci dětí , které mají ať už tělesné , nebo duševní postižení , nebo mentální postižení . A integrace - a to je důležité - neznamená , že ty děti se za každou cenu integrují ve škole , ale integrace znamená , že jsou schopny potom mít co nejkvalitnější život . K tomu je musí i prostřednictvím vzdělání bohatá společnost , jako je naše , skutečně připravit . Ty cesty ale mohou být různé . I u dětí s lehčím mentálním postižením , a poslechněme si názory odborníků , může být v některých případech lepší cesta základní škola praktická v kolektivu podobně postižených dětí . Pro některé děti s lehkým mentálním postižením může být naopak lepší cesta v rámci té integrace . Ale zkušenosti , dlouhodobé zkušenosti úspěšných českých speciálních pedagogů , a my můžeme být hrdi na to , jakou tu máme kvalitu speciální pedagogiky a jakých dosahujeme výsledků , vám řeknou , že jsou dvě skupiny dětí , které se nejhůře integrují v rámci běžných tříd , a to jsou lidé , kteří mají sluchové postižení , a to jsou děti , které mají mentální postižení , právě proto , že v obou těch případech je ztížena komunikace . Ten , kdo má sluchové postižení , neslyší ty svoje kamarády a další , které slyšet má , a ten , který má mentální postižení , jim často nerozumí . Z tohoto důvodu tento typ - nebo u těchto postižení je integrace nejtěžší . Když říkám , že základní školy praktické zaniknou , tak to říkám proto , že pokud jsme se rozhodli zrušit přílohu a pracujeme jenom na základě výjimek nebo speciálních ustanovení v rámcovém vzdělávacím programu , tak to k tomuto výsledku dříve či později dojde . Nakonec v původních vyjádřeních paní ministryně ministerstva tento cíl byl deklarován , teď je trochu oslaben , což mě těší , a doufám , že to oslabení bude trvalé . Nicméně předvídám na základě všeho , co o tom vím , že to k omezení a posléze zrušení základních škol praktických povede . Proto vážně zvažuji i to , že bychom podpořili myšlenku , aby se inkluze odložila , aby se - ne inkluze , to prosím vás v žádném případě , inkluze běží , probíhá , bude probíhat a je to dobře . Ale aby se odložily některé důsledky , které vyplývají ze změny § 16 . Přispělo by to mnohem více k tomu , aby školy měly čas se na ty změny připravit . Ale hlavně aby Ministerstvo školství mohlo udělat to , co tady deklarovala paní ministryně , a to je vytvořit podmínky , finanční podmínky pro to , aby inkluze skutečně mohla úspěšně probíhat . Ty finanční podmínky zatím vytvořeny nejsou . A finanční podmínky , si myslím , že ani nemohou být vytvořeny do září a nemohou být vytvořeny v krátkém čase . Kdyby na to byl delší čas , tak by se skutečně finanční podmínky daly dobře nachystat . Kdybych si vzpomněl na tu dobu , kdy jsem působil ve funkci ministra školství , tak náš úmysl tehdy byl nejprve provést reformu financování regionálního školství , nutnou reformu financování regionálního školství , která by obsahovala i pravidla pro financování žáků s nějakou formou hendikepu , a pak teprve případně přistupovat k úpravě toho systému . Udělat to opačně je z mnoha důvodů velmi riskantní . Takže z tohoto hlediska - nebo i z tohoto hlediska si myslím , že odklad nebo posunutí účinnosti § 16 , tak jak byl Poslaneckou sněmovnou přijat , by bylo rozumné opatření v zájmu dětí . Takže já bych to shrnul . Změny , které obsahuje tento návrh na úpravu školského zákona , jsou změny , které nemají podporu Občanské demokratické strany částečně z těch důvodů , že jsou to změny podle nás ideové , které jdou špatným směrem , částečně proto , že jsou to změny , které vracejí stav , který tu třeba v jedné chvíli byl a ukázal se jako naprosto špatný . A také z toho důvodu , že řada těch věcí není podle nás dobře připravena , aby mohla v daném termínu opravdu fungovat tak , aby zlepšila kvalitu naší vzdělávací soustavy . Já vás , dámy a pánové , všechny žádám , prosím , abyste tyto moje argumenty zvažovali , když budete hlasovat o návrhu Ministerstva školství , když budete hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích . Protože ve školství není nic horšího , než když se dělají překotné změny . Když se dělají změny , které jsou vedeny dobrými úmysly , ale bez znalosti konkrétní situace , bez znalosti toho , co to s těmi školami , dětmi , rodiči , učiteli udělá . Změny , které nakonec té vzdělávací soustavě vůbec nepomohou . Já jsem přesvědčen , že naprostá většina změn , které obsahuje tato novela školského zákona , jsou změny právě tohoto typu . Změny , které našemu vzdělávacímu systému nepomohou , a změny , které nezlepší kvalitu školské soustavy , a změny , které neřeší žádný z podstatných problémů , které naše školství má . A že jich má hodně , tomu opravdu věřte .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name