158. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 614/ - třetí čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.ProsímpanaposlanceHovorku.Poslanec Ludvík HovorkaDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedo,váženávládo,váženékolegyně,váženíkolegové,jájsemtadypoměrněobsáhlezdůvodňoval,pročjetennávrhpřipravenšpatně,jakéjsouhlavnídůvody,pročnenímožnétentozákonpřijmout,resp.pročjenutnohozamítnout.Jásenynípokusímstručnětyhlavnídůvodyshrnout.Novelazákonaozdravotníchslužbách,kterámázprovoznitnárodnízdravotnickýinformačnísystém,jevezřejmémrozporusÚstavouČeskérepubliky,sEvropskousměrnicíč.95/46/ESisezákonem365/2000Sb.,oinformačníchsystémechveveřejnésprávě.Konečnápodobavytvářenédatabázeneníznáma,anenítedymožnoposouditochranujednotlivýchcitlivýchúdajů.NelzeschválitprázdnouslupkuaponechatnaministerstvuanaÚstavuprozdravotnickéinformaceastatistiku,abysilibovolnédatabázestavělyavyužívalypodlesvéhouváženíabezdodrženípravidelproinformačnísystémyveřejnésprávy.Protojsempředložilnávrhnazamítnutítohotozákona.ZaprvésezmínímotestuústavnostiaodkazujinastanoviskoParlamentníhoinstitutu,kteréjsemzdecitovalvrámcidruhéhočtení.Novelazákonaozdravotníchslužbách,tentosněmovnítisk614,mápropojitvšechnystávajícízdravotnickéregistrysdalšími,novězaváděnýmiregistry,aumožnittaksběrcitlivýchdatzezdravotnídokumentace.VšechnyinformaceovšechobčanechČeskérepublikybudoushromážděnyvjednomjedinémmístěvÚstavuprozdravotnickéinformaceastatistikuamajíbýtpropojenysrodnýmičísly,sociálníanamnézouapracovnímzařazenímkaždéhoobčana.Zákonmusíjasněstanovit,projakéúčelyjemožnosbíratinformaceapoužítinformaceasoučasněmusíobsahovatdostatečnézárukyprotizneužití.Zezákonaalenenízřejmé,jaksebudeposuzovatpřiměřenostshromažďovanýchdatpodleEvropskésměrniceč.95/46/ESoochraněfyzickýchosobkestanovenémuúčelu.Nenízřejmákonečnápodobadatabáze,anenímožnoprotoposoudit,jakbudoudatachráněna.Českéievropsképrávovyžadujeprojakékolizpracovánídatdodrženíprincipu,žeúčelkaždévytvářenéanabázemusíbýtpřesněstanoven.KvytvořenídatabázeNZISvsouladusústavnímprávemjetřebapřijmoutparametrytechnickékonkretizaceochranydat.Jinaknemůžezákonodárcenijakposoudit,zdajezabezpečenídostatečné.Totéžplatíproposouzenípřiměřenostiúčelu.ZákontakumožňujevytvořeníjakéhokolivNárodníhozdravotnickéhoinformačníhosystému,jehojakékolivpodoby,aztohodůvodujejehozněníurčitýmobcházenímpravomocízákonodárce,tedynásposlancůasenátorů,zákonodárců,kteříjsoupovinniochranuosobníchúdajůjakozákladnílidsképrávozaručitaupravit.Důvoddruhý.Návrhzákona,kterýmáspustitNárodnízdravotnickýinformačnísystém,nenípřipravenvsouladusezákonemč.365/2000Sb.,oinformačníchsystémechveřejnésprávy.Ministerstvozdravotnictvíjepodle§5tohotozákonaoinformačníchsystémechveřejnésprávyjakoorgánveřejnésprávypovinnozajistit,abyvazbyjimispravovanéhoinformačníhosystémunainformačnísystémyjinéhosprávcebylyuskutečňoványprostřednictvímreferenčníhorozhranísvyužitímdatovýchprvkůvyhlášenýchministerstvemvedenýchvinformačnímsystémuodatovýchprvcích.Způsobilostinformačníhosystémukrealizacitěchtovazebjepovinnoprokázatatestem.Zákontedypředbíhákroky,kterémělybýtučiněnyjiždříve.CelápřípravadatovéstrukturyvčetněpřipravovanýchúřednickýchagendmělaamusíbýtposouzenaMinisterstvemvnitra.DoNZISmusíbýtdataofyzickýchosobáchukládánazásadněsanonymnímibezvýznamovýmiidentifikátory,tzv.AIFO,kterédovolujídostatečnoumíruanonymityprozpracovánístatistickýchdatasoučasněvoprávněnýchpřípadechdovolujísepřeszákladníregistrydoptatnakonkrétníosobníúdajeosoby,okterépříslušnýzáznamjeveden.Současněmusíbýtobčanůmumožněnosedozvědět,kdosiinformaceonichzjišťovalaztitulujakéagendy,cožjezákladníprincipeGovernmentuuplatňovanýMinisterstvemvnitraČR.Zákonč.365/2000Sb.,oinformačníchsystémechveřejnésprávy,zaručuje,žeseobčandozví,kdoazajakýmúčelempotřebovaljehoúdaje.Ministerstvozdravotnictvívšaknepostupovalovpřipomínkovémřízenípodlezmíněnéhozákonaoinformačníchsystémechveřejnésprávy,aprotonovelaobsahujerodnáčísla.Systémsběrudatvtomtorozsahuavtétostruktuřebypřiřádnémřízenívesmysludodrženípravidelzákonaoinformačníchsystémechnikdynemohlprojítpřipomínkovýmřízením.Prosrovnáníuvádímpříklad.AgendovýsystémVZPČRbylnainformačnísystémzákladníchregistrů-dálejeninformačnísystémzákladníchregistrů-napojenvlistopadu2013nazákladězákonač.111/2009Sb.,ozákladníchregistrech,adobřezna2014proběhlopostupnéztotožněníaaktualizacedatvětšinypojištěncůVZPČR.Dnesje6milionůpojištěncůVšeobecnézdravotnípojišťovnyanonymněpropojenopřesreferenčnírozhranízákladníchregistrů.VZPjepřipravenatatodatasdíletpodlepravidelvagendáchstátnísprávy.VtomtorežimualeÚZISnepostupuje.MinisterstvozdravotnictvívargumentaciprotikriticepoukazujenaprověřenouadlouhodobouexistencizdravotnickýchregistrůajiždřívějšízakotveníNZISuvlegislativě.Jednotlivésamostatnézdravotnickéregistryskutečněexistujíjiždelšídobu.SamotnýpojemNZISbyldolegislativyvnesenformálněvroce2001jakoreakcenaexistujícíregistryveřejnésprávy.Kpropojenívšechregistrůmělodojítteprveporoce2011,aletehdyzasáhlÚstavnísoudajedenznověnavrhovanýchregistrůzrušil.FaktickyvšakmákezprovozněnídatabázeNZIS,jejížvýslednápodobanenízřejmá,akpropojenívšechregistrůsrodnýmičíslyazdravotnickoudokumentacívšechobčanůdojítteprveposchválenínovelyzákona.Tentřetídůvodjsounezodpovězenédotazy.Jájsempanuministroviopakovaněvedruhémčtenípoložilněkolikotázek,stejnětaknainterpelacích.Dostaljsemsiceobsáhlouodpověď,aletaneobsahovalakonkrétníodpovědinamojeotázky:Pročjenutnovšechnycitlivéúdajeopsychických,urologických,sexuálníchproblémech,potratech,zkrátkaovšemvezdravotnickédokumentaciposílatdojednohomístaajaktytoúdajepomohouřešitkvalitu,dostupnost,bezpečnost,optimalizacipéčeasítěposkytovatelů?Kdejestanoveno,jakébudepostavenítechnickéhoprovozovatelesystému,jehozaměstnancůastímspojenáochranacitlivýchdat?Jakbudoujednotlivácitlivádatazvlášťlegislativněochráněnapředzneužitím?Jakbudoumítosobypovolujícípřístupdoregistrůstanovenupovinnostposuzovatproporcionalituposkytovanýchosobníchúdajů?Jakbudemítkaždýpacientzajištěnpřístupkevšemúdajům,kterémajíbýtoněmzpracovávány?Pročsezdravotnickýinformačnísystémneřídístejnýmipřísnýmipravidlyjakojinézákladníregistry?Pročseprořízeníekonomikynevyužívajíexistujícídatazezdravotníchpojišťoven?Pročjenutnoveškeréinformaceozdravotnímstavu,sociálníapracovníanamnézespojovatvýhradněsrodnýmičísly?Pročjenynínutnorychleapřekotněschválitvadnýsystémnavrhovanývtisku614,propojitvšechnydatabáze,ateprvepotompřipravitkvalitnízákonoNZIS?Nemyslíte,ževpřípaděNZISmusíbýtúplněstejnýrežimjakoujinýchregistrůpodlezákonaoinformačnímsystémuveřejnésprávyažemusíbýtoddělenaagendaasprávadat?Žádaljsemopakovaněopřímouodpověďnavšechnypoloženéotázkyasoučasněosdělení,jakábudekonečnápodobavytvářenédatabázeakdokonkrétnězlidípracujícíchnaÚZISneboproÚZISpracujesoučasněprokomerčnífarmaceutickýprůzkum.Atenčtvrtýdůvodjsoupochybnostiomožnémstřetuzájmů.DnesjevelkáčástzaměstnancůÚZISzaměstnanástáleinainstitutuIBAMasarykovauniverzita.ZaměstnanciIBA,s.r.o.,tojekomerčníspolečnost,kterásezabývávytěžovánímdatazpracovánímdatprofarmaceutickýprůmysl,jsousoučasnězaměstnanciIBAMasarykovyuniverzity.NěkteřípracovalineboipracujíproÚZIS.ExistujespolečnépracovištěÚZISaIBAMasarykovyuniverzityvBrně.Lidéztěchtříorganizacísedívespolečnýchprostorách,navzájemspolupracují,používajíspolečnoupočítačovousíť,stejnátelefonníčíslaipočítače.Jenaprostonejasné,jakjsouodměňováni.Jenomprosrovnání,pracovištěÚZIS,Netroufalky,Kamenice,pracovištěIBAMU,Netroufalky,Kamenice,Poštovská,pracovištěIBA,s.r.o.,Kamenice,Poštovská.ZaměstnanciÚZISzpracovávajídataproÚZIS,IBAMU,IBA,s.r.o.adalší.Tojsouhlavnídůvody,kteréjsemuvedlproto,abychvásinformovalaabystemělidostatekpodkladůproto,jakserozhodnete.Vkaždémpřípaděvámdoporučujitentonávrhzákonazamítnoutzvýšeuvedenýchdůvodů.Děkujizapozornost.