|

2013-042-06-051

51. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 725/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-03-09
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/051
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b20105101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Opálka. Prosím. Poslanec Miroslav Opálka Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, co říci nového, co ještě nebylo řečeno? Jednak bych chtěl upozornit, že nejde jenom o valorizaci důchodů, ale také o valorizaci částek podle dvou odškodňovacích zákonů. Pak bych chtěl říci, že problémem valorizace se zabývá i jedna pracovní skupina v rámci odborné komise pro důchodovou reformu, která pracuje při Ministerstvu práce a sociálních věcí. Možná je škoda, že zástupci z jednotlivých politických stran nesdělili to, k čemu se ta pracovní skupina dopracovala. Možná bychom byli v diskusi trošku dál a diskutovali bychom nad věcmi, které byly z odborné stránky z různých pohledů prodiskutovány. Pokud tedy návrh zákona budeme projednávat ve výborech a v druhém a třetím čtení, tak je otázkou, v jaké podobě, ale především v kterém čase nabude účinnosti. Protože aby mohla být změna realizována v případě pro rok 2017, tak vláda podle zákona, který je zatím platný, musí o tom rozhodnout do 30. září. Aby mohla rozhodnout, tak samozřejmě potřebuje k tomu jak přijatý zákon, tak ze statistiky potřebné údaje. To, co se stalo loni pro tento rok, kdy sice Ministerstvo práce a sociálních věcí přineslo na vládu návrh mimořádné valorizace prostřednictvím zákona, tak jak to bylo v roce 2014 pro rok 2015, tak to bylo koaličními partnery shozeno ze stolu. Pak bylo pozdě něco řešit, když se přišlo na to, že podle statistiky to navýšení je 40 korun. Proto se přišlo s mimořádným příspěvkem k důchodu, k jehož výši 1 200 korun se hlásí dneska kde kdo, jenom ne. (Potlesk zleva.)A bych rád zopakoval, jak to bylo. Vláda po dohodě s koalicí přišla s šesti stovkami. Pak na výboru padly tři návrhy. Devět set korun - kolega Sklenák. Tisíc korun - kolega Zavadil. Tisíc dvě stě korun - . Prošlo výborem tisíc korun. I v druhém čtení jsem dal pozměňovací návrh k tomuto pozměňovacímu návrhu, který prošel, na 1 200 korun. A vám všem děkuji, že nikdo nehlasoval proti, a tuším 156 poslanců hlasovalo pro. Takže zákon by prošel, kdyby kterýkoliv z klubů se postavil proti, ale myslím si, že jako signál společnosti a zejména seniorům důchodcům byl kladný. Neměli bychom zneužívat svého postavení, mediálního, nebo politického, a vymýšlet si, kdo co prosadil. Podpořili jsme to všichni. A co se týká kompetencí vlády. Nechápu, o co tady tak meritorně jde, když vláda bez problému pravomoc ve zvyšování minimální mzdy. Když vláda bez problému pravomoc při zvyšování životního a existenčního minima, které se dotýká následně zvyšování dávek státní sociální podpory. To jsou daleko větší objemy než tady to, co se nabízí. Takže ta hrozba, o které se hovoří, si myslím, že je jenom politikum, protože i minulost prokázala, že tento režim zneužíván nebyl. A že by byl především využíván v situacích, které se staly pro tento rok, tak, aby se mohla valorizace stát řádnou. Stát se součástí základu pro valorizace další. jsem předpokládal, že vláda pro rok 2017 minimálně využije těch 100 korun, které jsme pro tento rok valorizovali jednorázovým příspěvkem, tak aby je zakotvila do základu pro další valorizace. No, uvidíme, jak to probereme ve výboru. Doporučuji, aby byla dohoda o zkrácení lhůty, protože bez toho bychom rok 2017, kdyby bylo třeba, nepořešili. Víte, hovoří se o deficitu ne na důchodovém fondu, protože fond žádný není, ale na důchodovém účtě, který je virtuálním účtem a v podstatě jenom sleduje celkové příjmy a celkové výdaje. Chtěl bych říci, že minimální důchod v současné době v České republice je 3 217 korun, a to zejména díky tomu, že máme 2 440 korun v pevné částce. Je otázkou, jestli by valorizace neměla pokračovat v budoucnu především zvyšováním pevné částky tak, abychom zabezpečili, že minimální důchod bude nad hranicí životního minima a nebude pak požadavek na vyplácení jiných sociálních dávek. Ovšem otázka zní: Je to rovné zvyšování a valorizace se dotkne samozřejmě nejenom důchodů valorizovaných, ale pevná částka se bude promítat i do důchodů nově přiznávaných v daném roce, tak jak to je vlastně i letos. Čili jedná se o valorizaci i pro důchodce, kteří nabudou právo pobírat důchodové dávky v daném roce. Průměrný důchod máme 11 348 korun, ale kupodivu nemálo máme důchodů v rozmezí mezi 50 100 tisíci. Není to přehršel, ale ukazuje to na to, že od 3 217 korun do 100 tisíc není žádná nivelizace. Je tam určitá zásluhovost, i když samozřejmě také velká solidarita. Jestli peníze na důchody chybějí, vás vyzývám, abychom konečně přistoupili také k projednání návrhu zákona, jehož jsem také jeden z předkladatelů za poslanecký klub KSČM, a to je zrušení stropu na odvody pro sociální zabezpečení, tak jak to bylo učiněno pro všeobecné zdravotní pojištění. Jsou různé odhady, od 9 do 18 miliard korun, že by to za rok mělo být přínosem. Takže tolik ještě k problematice, možná trošičku dál za tuto problematiku. Ale jak jsem pochopil, diskuse, která by měla být vedena ve výborech a při druhém čtení, bude zřejmě košatější než samotný návrh vlády a bude třeba fundovaně se vyznat ve všech parametrech. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM).

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name