2013-042-06-051
51. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 725/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám také děkuji , pane poslanče . Nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Chalánkovou a připraví se pan poslanec Opálka . Prosím .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené dámy a vážení pánové , mnohé už zde zaznělo . Tato novela vznikla mimo legislativní plán prací vlády . Vznikl tento návrh na koaliční radě 7 . 12 . 2016 . Podle § 67 , který umožní měnit pravidla pro zvyšování důchodů pouze nařízením vlády , by vláda mohla rozhodnout i o vyšším zvýšení , než jaké plyne z daných pravidel . To znamená v dnešní době stoprocentního růstu cen , tedy celé jednotky inflace , a jedné třetiny růstu reálných mezd . Limit byl stanoven na 1,7 % . Tento návrh byl předložen také bez předložení dopadu regulace , tzv . RIA . Rovněž se připojuji ke svým předřečníkům , kdy nedoporučuji , aby se Parlament vzdal kontroly a této legislativní pravomoci úpravy výše důchodů . Souhlasím s tím , že se mohou změnit valorizační pravidla , na základě kterých valorizace bude vypočítávána . Proto také doporučuji postoupit tento tisk k projednání do výborů . Je možné se také podívat na spotřební koš důchodců a tato pravidla podle tohoto spotřebního koše na základě statistických údajů upravit . Co je důležité , že se bavíme o systému průběžném , nikoliv však o zásadní reformě důchodového systému , který nám zásadně chybí . Byla zrušena důchodová reforma , tzv . druhý spořicí pilíř , a nebyl ničím nahrazen . Slyšeli jsme , že vláda v minulosti využila své pravomoci zvyšovat a valorizovat důchody pouze třikrát a limit zde stanoven nebyl . Přesto chceme vládu ušetřit takovéhoto pokušení . A nechci si myslet , že by tímto způsobem mohla vláda oslovit nějakým způsobem např . voliče před volbami . Přesto Parlament má právo se podílet na takovémto stanovení valorizace důchodů ve vazbě na státní rozpočet . Protože důchodový účet je v deficitu v současné době zhruba 30 mld . korun ročně a tyto příjmy do důchodového účtu neustále chybí . Důchodový účet je vyplácen samozřejmě ve vazbě na kondici hospodářství celého státu a je důležité , aby toto hospodářství fungovalo s tvorbou vysoké přidané hodnoty . Bez toho důchody stejně nebude z čeho vyplácet . A takové chlácholení se , že tento průběžný systém bude fungovat do nekonečna . No ano . Tabulku odchodu do důchodu při zachování výše důchodu vidíte . Věk odchodu do důchodu se neustále zvyšuje , pokud chceme vůbec tuto výši důchodů zachovat . Proto je nutné přistoupit k zásadní a radikální reformě důchodového systému . Samozřejmě souhlasím s tím , že i naši důchodci mají právo se podílet na bohatnutí společnosti a sklízet plody z tohoto bohatnutí společnosti . Také klub TOP 09 schválil pozměňovací návrh , nebo hlasoval pro schválení pozměňovacího návrhu , který by stanovil mimořádnou valorizaci ve výši 1 , 2 % už od dubna roku 2016 . Mimořádnou valorizaci ale vládní poslanci odmítli . Souhlasím se svými předřečníky , aby se tento tisk posunul do projednání do výborů , aby mohla být provedena řádná debata o možné úpravě valorizačních parametrů . Děkuji za slovo .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name