|

2013-042-02-061

61. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - prvé čtení

Date2016-03-02
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/061
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b05706101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Petr Gazdík děkuji panu poslanci Junkovi. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Václav Zemek. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Václav Zemek Děkuji za slovo. jen upřesním, že v tuto chvíli nemluvím jako zpravodaj k tisku, ale jako řadový poslanec. Jak již se dalo očekávat, tak debata se smrskla pouze na § 17, kontroly v domácnostech, domácích topenišť. mám možná v tomto směru trochu výhodu, protože moje poslední práce před nástupem do Poslanecké sněmovny byla profesionální ochrana ovzduší, protože jsem pracoval na krajském úřadě právě na oddělení ochrany ovzduší jako vedoucí. Kromě toho jsem samozřejmě prošel i obcí s rozšířenou působností, kde řada kolegů právě řešila ochranu ovzduší, takže mohu nebo znám ty přímé dopady, tu praxi, jak to chodí, a s tím vás teď chci tak nějak seznámit a chci vám poskytnout své znalosti. V prvé řadě je třeba říct, že ten problém se netýká běžného spalování. Kolega Zahradník tady uvedl, že někdo si může koupit dobrý kotel a dostane špatnou várku uhlí a najednou mu to tam vylítne. Samozřejmě, může tam být různá kvalita spalování, různá kvalita vstupů, ale u toho běžného topení to myslím není ten problém, kterého se týká toto opatření. Byli tady zmíněni starostové. Mohu vás ubezpečit, že první, kdo na tom úřadě v obci s rozšířenou působností, na tom orgánu ochrany ovzduší, kdo tam brečel, kdo tam spílal, byli právě ti starostové, kteří nás tam zapřísahali, abychom s tím něco udělali, abychom konečně ty notorické paliče nějakým způsobem postihli, že si s nimi prostě nevědí rady. Takže ti jsou první kdo přijdou a žádají o pomoc na orgánu ochrany ovzduší. Co se týče toho rozsahu, jak tady bylo řečeno, a řekl to i můj předřečník pan kolega Junek, on to není nějaký hromadný nebo velký problém. mohu říct, že v takovém tom běžném obvodu obcí s rozšířenou působností, řekněme třeba o rozsahu 50 obcí, se to týká dvou tří případů. Takže není to tak, že by to byly desítky nebo stovky lidí. Spíš jsou to výjimky. Také je mýtus, že jsou to jenom sociálně slabí občané. Naopak, jsem zaznamenal případy, kdy to byli podnikatelé, kteří se tím zbavovali různého odpadu z podnikání a otravovali tím sousedy. Takže to je asi mýtus. Co znamená ta kontrola v domácnosti? Je to narušení svobody, nebo není? Tak si řekněme, co se dneska může. Když k vám přijde třeba kontrola plynoměru nebo kontrola elektrospotřebičů, taky je pustíte na to místo, kde to potřebují. Nebo když máte plynový spotřebič s nějakým problémem. si myslím, že ta možnost vstupu se týká pouze místa, kde je to topeniště, to znamená, že úředník vám nebude procházet celý byt, nebude tam slídit nebo něco hledat. Prostě přijde a zkontroluje, čím tam dotyčný, nechci říct pachatel, ale topič nebo ten palič topí. Navíc to není tak, že by někdo přišel a vykopl vám náhle dveře. Tam je samozřejmě určitý proces. Jak jsem se podíval na ten návrh, tak tam nejprve bude zaznamenán ten podnět, dotyčný úředník to musí prošetřit. To znamená musí k tomu být nějaké důkazy, např. fotografie, svědectví, a v případě, že se to potvrdí, tak teprve vyzve toho dotyčného porušovače zákona, aby zjednal nápravu, a teprve při opakovaném porušení zákona si může vyžádat vstup k tomu topeništi. Takže není to tak, že by tam někdo náhodou přišel, hned vás tam u vchodu inzultoval, vlezl dovnitř a kontroloval vám tam něco bez vašeho vědomí. Takže prosím vás, nedémonizujme ten problém, nebude to tak zásadní změna. A skutečně těch problematických osob, které takto otravují své okolí, je několik, nejsou to nějaké velké zástupy. Co se týče technického řešení, samozřejmě jsem zaznamenal různé návrhy jako drony apod. Problém je, že když ten palič provádí tu svoji činnost, tak většinou to dělá tak, když je podezření, že o něm vědí, tak třeba pálí v noci. Jak vy zjistíte, že zrovna pálí? Vy potřebujete prostě odebrat vzorek z toho topeniště, abyste zjistili, co tam on konkrétně spaloval. Pak existují optické metody, vyfocení. Dobře, vyfotíte, on vám řekne - zrovna mi to vylítlo, proroštoval jsem topeniště, zrovna mi vyletěl černý kouř, to není obvyklé. Pak tady samozřejmě existuje ta tzv. zmiňovaná Ringelmannova tabulka tmavosti kouře. Je to optická metoda minimálně účinná. Zeptejte se kteréhokoli referenta na úřadu, který se zabývá ochranou ovzduší, tak vám řekne - to je v podstatě k ničemu. Navrhovaná změna je vlastně možnost, taková poslední záchranná brzda, jak skutečně postihnout ty notorické paliče, kteří se v podstatě všem vysmívají. Vysmívají se sousedům, vysmívají se úřadům a v podstatě jsou nepostižitelní. Pálí odpadky. osobně asi nevidím žádnou jinou možnost. Samozřejmě nemělo by to být pravidlo. Nemělo by to být pravidlo, že prostě budou chodit kontroly. Ale jak jsem řekl ten postup, tam musí být nějaké odůvodnění, musí tam být nějaká příčina, nějaký následek, nějaké porušení zákona, což samozřejmě potom spadá na ten úřad. Bylo tady zmiňováno zatížení byrokracií nebo nějakým nárůstem byrokracie. Ano, určitě tam trochu k navýšení nějaké činnosti dojde. Ale jak jsem řekl, není to velké množství případů, jsou to řádově jednotlivci. To znamená, si myslím, že každý úřad tam najde určité okénko nebo určitý prostor pro to, aby tuto činnost mohl provést. Nevím, kolik zabere zpracování nějakého podnětu. si myslím, že to není tak velká zátěž, která by vedla k nějakému velkému zatížení úřadů. Myslím si, že naopak řada úředníků a řada úřadů to uvítá, že bude mít tu možnost, aby mohli ty takzvané notorické paliče postihnout. Takže jsem tady řekl svůj pohled z pozice člověka, který pracoval v této oblasti. Doufám, že to vezmete v potaz, a doufám, že tady nebudeme šířit nějaké zbytečné mýty. Do určité míry chápu obavy například kolegy Zahradníka, pro je také nepřípustné, aby se zbytečně narušovala svoboda. A samozřejmě pokud nebude příčina, tak ta svoboda, ta domovní svoboda narušovaná nebude. Skutečně tam musí dojít k nějakému opakovanému porušování. Když vám někdo spáchá zločin, taky se nebudeme ptát na osobní svobodu a taky bude postižen. Určitě by se z toho nemělo stát pravidlo a určitě by to neměl být bič nebo neměl by to být následek nějaké osobní pomsty. A zopakuji znovu, je tam ten stanovený postup, který by měl tyto případy, kdy se jedná třeba o nějakou osobní mstu, o nějaké sousedské pře, který by měl tyto případy prostě vyloučit. Samozřejmě záleží na subjektivním posuzování toho konkrétního úředníka. Ale pevně věřím, že většina těch takzvaných sousedských sporů bude vytříděna, a pokud tato novela projde, budou postihováni jen ti pachatelé, ti, kteří pálí ty odpadky, ti, kteří otravují ovzduší všem okolo, a že to nebude zneužíváno. Děkuji, že jste vyslechli. Toto je můj osobní pohled a vezměte ho v potaz. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name