2013-042-01-007
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 687/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji vám . Nyní požádám o vystoupení pana poslance Víta Kaňkovského , připraví se paní poslankyně Balaštíková .
Poslanec Vít Kaňkovský
Dobré odpoledne , milé dámy , vážení pánové , vážení členové vlády , vážený pane předsedající . Navážu na pana kolegu Skalického . Také zdůrazním , že budu mluvit hlavně jako zdravotník . Myslím si , že pohled zdravotníků napříč politickým spektrem je poměrně podobný . Ve velmi krátké době je zde opakovaně předkládaná rozsáhlá novela zákona o potravinách a tabákových výrobcích . Cíl novelizace je pochopitelný a také nutný v případě ustanovení týkajících se tabáku , tabákových výrobků a elektronických cigaret , jelikož v tomto případě je nutné naplnit závazek související s transpozicí předpisů Evropské unie do našeho právního řádu . Nicméně i nyní se opakuje situace , kterou jsme tady už všichni zažili , kdy je snaha prostřednictvím pozměňovacího návrhu změnit státní správu v oblasti potravinového práva a zprostředkovaně i ochrany veřejného zdraví . Mluvil tady o tom už kolega Skalický . V tomto případě jde o pozměňovací návrh paní kolegyně Balaštíkové , který byl přijat zemědělským výborem . Současná podoba zákona v této oblasti vznikla velmi lopotně jako kompromis všech zainteresovaných stran . Myslím si , že si všichni pamatujeme na ty poměrně velké diskuse v nedávném období . Já jsem tehdy velmi oceňoval zástupce Ministerstva zemědělství , ale i Ministerstva zdravotnictví , že nakonec došli z mého pohledu k velmi slušnému kompromisu . Tento kompromisní závěr potvrzuje i současný vládní návrh novely zákona , přičemž dává šanci resortům zdravotnictví i zemědělství vykonávat své pravomoci v souladu se svými prioritami i reálnou potřebou zvýšení dozoru v této oblasti a v souladu s evropským právem . Jsem přesvědčen , že přijetím pozměňovacího návrhu paní poslankyně Balaštíkové , který vymezuje dozor orgánu ochrany veřejného zdraví jen na školská a zdravotnická zařízení , by došlo k výraznému okleštění pravomocí hygienické služby v oblasti výkonu státního dozoru ve stravovacích službách a v tomto případě jako nejvíce rizikové oblasti z hlediska vzniku a šíření alimentárních nákaz , tedy onemocnění , která souvisí s konzumací potravin . Hygienická služba by v takovém případě v budoucnu pouze šetřila následky těchto nákaz , ale byla by vyloučena z prevence . Opět to tady zmínil již přede mnou kolega Skalický . Tedy byla by vyloučena z provádění běžného státního dozoru v podstatné části stravovacího sektoru . Hrozí tedy , že by například nebyla vůbec kontrolována zdravotní způsobilost osob , která je dominantním předmětem zájmu hygienické služby . Jenom pro vaši představu , možná to někteří víte , někteří nevíte , ročně hygienická služba vyloučí z provozu pro zdravotní nezpůsobilost zjišťovanou v průběhu právě preventivního dozoru kolem dvou tisíc osob , a to vzhledem k nálezům různých infekčních chorob , které znemožňují jejich další působení , většinou dočasně , v oblasti stravovacího provozu . Jde tedy o případy , kdy konkrétní osoba je přímým zdravotním rizikem v rámci své činnosti ve stravovacím provozu . Kromě toho tento návrh vytváří uměle dvě skupiny strávníků , o jejichž výživu lze pečovat různě , což je ze zdravotního pohledu - a já tady zdůrazním i z etického hlediska - nepřijatelné . Hranice mezi jednotlivými typy stravování nejsou , protože strávníci i služby se prolínají . Byl by zde však i dopad na provozovatele stravovacích služeb , neboť by byly vytvořeny dvě skupiny provozovatelů , kdy provozovatelé , kteří by byli dozorovaní hygienickou službou , by museli naplňovat přísnější požadavky než skupiny provozovatelů , která by spadla pod dozor orgánů Státní zemědělské a potravinové inspekce . Pozměňovací návrh také nijak nereflektuje , že dominantní problém v této oblasti , který by měla Státní zemědělská a potravinová inspekce řešit , je nutnost zvýšení efektivity kontrol jeho dozorových orgánů v prvovýrobě a ve výrobě potravin tak , aby se závadné potraviny nedostávaly vůbec na trh , a tedy ani do provozoven společného stravování . Nelze opomenout ani skutečnost , že se zmíněným pozměňovacím návrhem rozbíjí systém dozoru nad trhem s potravinami , který je předmětem dohledu ze strany Evropské komise , kdy proti nastavenému systému nebyly v současné době vzneseny námitky , právě ale ještě s výjimkou kontroly prvovýroby . Systém je hodnocen jako funkční a patřil v hodnocení mezi nejlepší systémy v Evropské unii . Ze všech těchto důvodů považuji za nutné tento pozměňovací návrh paní kolegyně Balaštíkové odmítnout . Zároveň si troufám tvrdit , že v oblasti dozoru nad kvalitou potravin a nad stravovacími provozy je co zlepšovat , avšak ne tímto způsobem . Kolegyně a kolegové , děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name