|

2013-042-01-007

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 687/ - druhé čtení

Date2016-03-01
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/007
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b01700701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane poslanče. Nyní požádám tedy pana poslance Jiřího Skalického a připraví se pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím, máte slovo. Poslanec Jiří Skalický Děkuji, pane předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, teď zase trošku jiný pohled, pohled zdravotnický. bych se rád vyjádřil právě k pozměňovacímu návrhu paní kolegyně Balaštíkové, který se týká přesunu části kompetencí z Ministerstva zdravotnictví na Ministerstvo zemědělství. Vidím, že paní kolegyně se přehlásila v pořadí tak, aby si mohla vyslechnout náš příspěvek, potažmo příspěvek kolegy Kaňkovského, a mohla na něj reagovat. Bylo to dobře vymyšleno. Nyní moje krátká argumentace. To, že se přesouvá, nebo je snaha přesunout část kompetencí na Ministerstvo zemědělství, je v pořadí určitě třetí, možná čtvrtý pokus. Naposledy tato záležitost byla probírána v dubnu 2014, kdy po zejména bouřlivém jednání na výboru pro zdravotnictví, který odmítl tento přesun, bylo dosaženo určitého kompromisu, a tento kompromis trvá dodneška. Novela tohoto zákona o potravinách a tabákových výrobcích měla poměrně dlouhou dobu na přípravu, minimálně dva, možná tři roky, přesto pozměňovací návrh jako takový nešel přes vládu, čili se vyhýbá vládní agendě a v podstatě se podsouvá pozměňovacím návrhem, což je klasika. Je to samozřejmě možné, ale otázka zní, jak se tedy na to vlastně dívá vláda. Chce to, nebo to nechce? Tento pozměňovací návrh, pokud by došlo k přesunu kompetencí na Ministerstvo zemědělství, tlačí hygienickou službu do v podstatě jakési represe, přičemž je daleko důležitější, aby se hygiena ze své podstaty jako takové věnovala prevenci. Hygienická služba by neměla mít a nemá mít jiné kompetence pro hromadná stravovací zařízení a jiné pro malá zařízení. Je nutné si uvědomit, že v systému zdravotnictví je hygienická služba svázána s pracovně lékařskou službou, která je pro prevenci u personálu a zejména v oblasti potravinářství klíčová. Pokud by se kompletní hygiena potravin a výživy přesunula pod Ministerstvo zemědělství, asi by se to dalo přežít, nicméně je nutné si uvědomit, že kompaktnost hygienické služby jako takové a jako zdravotnického oboru - prosím, to podtrhuji, jako zdravotnického oboru - by se výrazně narušila a hygienu jako zdravotnickou službu by pak neměl kdo kompletně praktikovat. Navíc Ministerstvo zdravotnictví musí podporovat, nebo by mělo podporovat a podporuje zemědělství jako výrobní a podnikatelskou činnost, což je určitě správně, a pak tedy současně provádět kontrolní činnost je tak možná trochu ve střetu zájmů. V oblasti biologického výzkumu jistě posunuje zemědělství díky svému biologickému výzkumu i zdravotnictví kupředu. Zemědělský výzkum v oblasti genetiky, kmenových buněk, umělého oplodňování apod. je bezesporu na velmi dobré úrovni. Je tedy otázka, jestli ale chceme, aby i zemědělci a zemědělský výzkum v některých činnostech zasahoval i do role zdravotnictví. Jsme přesvědčeni, že nelze smíchávat dohromady zdravotní a zemědělský dohled. Jen zdravotnictví patří oblast zdravé výživy, pracovně lékařské služby a koordinace zdravotní prevence, represe a postihů a klinických činností, které souvisí s nemocnými a s pacienty. Z těchto důvodů nelze tedy z našeho pohledu příslušný pozměňovací návrh podpořit, tak jako jsme to nepodpořili v letech minulých. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name