17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.Jestližepaníministryněnebudereagovat,dámslovopaníposlankyniČernochové.Prosím,máteslovo.Poslankyně Jana ČernochováDobrývečer,panemístopředsedo,takjsmetadyzasevestejnésestavě.Dámyapánové,jásimyslím,žetakjakbylořečenovefilmuForrestGump,kdyžserozhodlkoupit,resp.převéstnarodinuBubbaGumpatensvůjpodnik,takřekl:Tak,aokrevetáchužvímúplněvšechno.Jásimyslím,žebytomohloplatitovás,žeoškolstvínaPraze2užtohovítedoceladost.Ajábychvámtadychtělapoděkovatzatuvčerejšítrpělivost,zato,žejsteměvyslechli,amyslímsi,žeztoho,cotadyvčerazaznělo,bychnaváschtělaapelovatještějednouvjednévěci,kterouzopakujiztohovčerejška.Jeďteseopravdumezidruhýmatřetímčtenímvrámcinávštěvyvašichregionůpodívatdotěchmateřskýchškolek,sejdětesestěmiředitelkami,sejdětesestímpedagogickýmsborem,zeptejtesejichnanázor,cosiotommyslí.Neříkámto,žebychvámchtěladávatdomácíúkol,aleskutečnějetoobrovskýzásahdotoho,cosedosoučasnéchvílevnašemškolstvíodehrávalo,amyslímsi,žetonenízměnaklepšímu.Nechcitadyopakovattyvěci,kteréjsemtadyříkalavčera,aninechcizdržovat,alebuďteprosímtakhodníavyužijtetoho,žejakoposlancitumožnostmáte,žetenpříštítýdenjevlastněvýborový,nebudeteurčitězasedatkaždýdenvPraze,alenajdětesituchvíli,kdyžnebudoujarníprázdniny,ajeďte,jeďtevrámcisvýchregionůdomateřskýchškolekapromluvtesistěmilidmi.Ajednaprosbanapaníministryniškolství.Skutečněsimyslím,žebybylovhodnéještětovrátitkpřepracování,takabyskutečněněkterétyvěci,kteréjsouobsaženyvpozměňovacíchnávrzích,bylypřímovtomzákoně,protožejetoivizitkaMinisterstvaškolství.AtadypoodchodupanaChládkasespoustaředitelůaředitelekopravduradovalaztoho,žetampřišlanovápaníministryněValachová,amyjimteďtímtozákonemberemetunaději.Jájakoopozičnípolitičkabychmohlabýtvlastněrádaamohlabychsiříkatjo,takjedobře,žepaníValachovánemápodporupedagogickýchpracovníků.Alemětonetěšíztohodůvodu,žejájsemtakystarostka,kteráprostěvrolizřizovatelebudemusettoneumětelství,kterévtomzákoněje,řešitvpraxi.Takžeještěprosímvšechnyoto,abypřemýšleli,jestliskutečnětouhleformouchcememěnitnašeškolství.Jásimyslím,žetoješpatně.Astejnětak,zmiňovaltotadyužkolegaBrázdil,nenítovtomtozákoně,alesouvisítosamozřejměstěminovýminormami,protožejetovtépreambuli.MělabysepřehodnotitinkluzeamělibyúředníciMinisterstvaškolstvínenavrhovatpaníministrynidalšíadalšíexperimenty,kteréseprojevínegativněvtomsystému.Ajásimyslím,ženejlepšířešeníbybylo,pokudbyseskutečnězvedlyfinančníprostředkysamotnýmškolám,atyškolymocdobřevědí,mocdobřevědí,nacotypenízebudoupotřebovat.JájsemtohleudělalanaPraze2,žejsemnabídlaředitelům,jestlichtějínazákladníchškoláchmítspeciálníhopedagoganebojestlichtějímítpsychologa.KaždáškolanaPraze2,ajejichdesetzákladních,mátuhlemožnost,každýředitel.Někdotokombinovalidvěmaúvazky.Tímjsemsiověřila,žejsoutomanažeři,jsoutolidé,kteříznajísituacivtésvébudověavědí,cojeproděti,kterétamprocházejívýchovnýmprocesem,tonejlepší.Nejlíptosamozřejměvědírodiče,aletěmvtomtonávrhukrademejejichděti.Takžeprosímještějednouaapelujinavásvšechny-vyražtedosvýchregionů,mluvtestěmiprofesionály,apaníministryně,zastavtetyexperimenty,nenechtesiodsvýchkolegůnakukávatvěci,kteréjsounesmyslné.Jezděteivyčastějimeziodborníkyapedagogy,protožejsoutolidé,kteřívámstáleještědůvěřují.