2013-039-05-143
143. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Bohuslavu Svobodovi . Ještě jedna faktická poznámka paní poslankyně Anny Putnové a potom pan poslanec František Vácha v řádné přihlášce . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce .
Poslankyně Anna Putnová
Já jsem byla dotázána , kde se vzala tak vysoká částka , kterou jsem vlastně připsala přípravě jednak vysokoškolského zákona a jednak změně kvality na vysokých školách . Týká se to všech programů , nikoliv jenom kvalita . Ať do toho započítáváme Q - Ram , EFIN , kvalita , metodika . Můžeme do toho samozřejmě v tom hrubším součtu vzít také v úvahu audit Technopolis či reformu terciárního vzdělávání . Potom se dostaneme skutečně na půlmiliardovou sumu .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Putnové . Nyní pan poslanec František Vácha , v tuto chvíli poslední písemně přihlášený do rozpravy ve třetím čtení . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec František Vácha
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážená vládo , paní ministryně . Já tedy musím říct , že ten zákon původně měl řešit nebo řeší závažné věci kolem akreditací . Bohužel je smutné , že se scvrknul v poslední době na debatu kolem § 24 Práva fakult , případně otázky létajících profesorů . Jsou tam mnohem důležitější témata , kterým bychom se měli věnovat . To , že to sklouzlo tady k té jedné nebo dvěma věcem , je způsobeno nějakými zájmy určitých mocenských skupin , které , je mi líto , ale musím to říct , jsou schopny upírat občanům ústavní právo být volen do Poslanecké sněmovny . Dokladem toho , té nesmyslnosti , to , že to vlastně není návrh ministerstva , je i to , že v důvodové zprávě o těch právech fakult není ani slovo . Já rozumím rektorům , proč tady s tím návrhem přicházejí , ale myslím si , že by o tom měla být vedena mnohem širší debata . Já dám jenom jeden příklad , který si myslím , že by vás měl přesvědčit . On už to tu zmiňoval kolega Svoboda . Děkani jsou voleni fakultními senáty a odpovídají se fakultním senátům . Můžou být odvoláni rektorem , ale pouze pokud s tím souhlasí fakultní senát . A představte si , že jste zvoleni fakultním senátem , ale vnitřní organizaci fakulty vám určuje rektor . Nakládání s finančními prostředky vám určuje rektor . Tvorbu a uskutečňování studijních programů vám určuje rektor . Strategické zaměření a tvůrčí činnost , pracovněprávní vztahy a další věci . Dokonce ty peníze , které si jako fakulta vyděláte , o nich bude rozhodovat rektor . Já si myslím , že tohleto je opravdu na širší debatu , a mrzí mě , že se to neobjevilo v důvodové zprávě . To je , myslím si , jeden ze zásadních argumentů , proč bychom měli podpořit buď pozměňovací návrh C 5 , nebo pozměňovací návrh K 1 kolegy Svobody . Mluvilo se tady o těch návrzích G 1 a G 3 , o létajících profesorech . Paní poslankyně prostřednictvím pana předsedajícího , já nejsem právník , takže naštěstí můžu nebo budu hlasovat tak , jak si myslím , že by to mělo být správně . Já rozumím tomu návrhu pana poslance Zlatušky , považuji ho za správný . Nejsem právník , asi máte nějaké argumenty . Nicméně funkce létajících profesorů je dneska zneužívána . Já jako děkan fakulty , my máme plno lidí , kteří učí na jiných univerzitách . Ale učí tam buď zadarmo , anebo ve formě DPP nebo DPČ . To nikomu nebrání , aby učil na jiné univerzitě . Dokonce jsou samozřejmě univerzity , které nemají ty odborníky , a já jim ty naše odborníky rád poskytnu , pokud tedy oni s tím souhlasí . Tady se jedná o úplně jiný institut , který chce řešit pan profesor Zlatuška . Takže to je otázka těch létajících profesorů . A jak jsem na začátku říkal , že jsme sklouzli k § 24 a létajícím profesorům , ale ten zákon původně měl být o něčem úplně jiném . Ten měl být o kvalitě na vysokých školách , to znamená o změně akreditačního procesu , a tam si myslím , že jsme možná nějak na půl cesty . Obávám se , že asi nás neminou nějaké novelizace tohoto zákona , protože ten proces akreditace , modelování procesu akreditace , který je teď nějakým způsobem nastaven , tam zase v tom přípravném procesu chybí . Já znám akreditační proces třeba v Rakousku , kde stejně jako u nás se plánuje institucionální akreditace . Oni to tam také tak mají . O studijních oborech v rámci té institucionální akreditace si rozhodují oni sami , nebo samy ty univerzity . Takže já si myslím , že jdeme pravděpodobně správným směrem , nicméně trošku mi tam chybí namodelování těch důsledků nebo vazeb během akreditačního procesu . A určitě bych podpořil ty pozměňovací návrhy , které se týkají podpory větší nezávislosti akreditačního úřadu . My víme , a už to tu bylo zmíněno , že akreditační komise dnes má 21 členů . Proč tedy snižovat počet členů akreditačního úřadu ? Je pravda , že pokud budeme dělat institucionální akreditace , které budou zastřešovat nějaký obor , nějaké širší obory , tak bychom měli mít v akreditační komisi odborníky , kteří budou zaštiťovat třeba dva příbuzné institucionálně akreditované obory . Takže tady bych se opravdu přimlouval za podporu té větší nezávislosti akreditační komise . Nakonec bych chtěl popřát paní ministryni , aby nepodlehla lobbistickým tlakům a abychom získali zákon , který vysokým školám přinese stabilitu , ale přinese i kvalitu do budoucna . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name