2013-039-05-143
143. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Prosím k mikrofonu paní poslankyni Putnovou , připraví se pan poslanec Zahradník . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Anna Putnová
Dobré dopoledne . Vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , doklopýtali jsme k třetímu čtení vysokoškolského zákona . Když v květnu 2015 představoval tuto novelu pan ministr Chládek , navrhovala jsem , abychom ji vrátili k přepracování , protože jsem kritizovala nejenom to , co v novele je , ale také to , co v novele chybí . Od té doby se vyměnili ministři a spolupráce , komunikace dostala mnohem přívětivější a hezčí tvář , ale obsah novely se příliš nezměnil . Tehdy jsem si stěžovala a říkala jsem , že je mi líto , že je to promarněná šance . Promarněná šance proto , že jsme se nevyslovili k zásadním klíčovým otázkám , které jsou spojené s vysokým školstvím , s financováním , s podporou studentů z hlediska grantů a stipendií , aby nebyli podle zákona do 26 let dětmi závislými na rodičích . Tato novela zcela ignoruje celoživotní vzdělání . V roce 1998 , když vstoupil v platnost současný vysokoškolský zákon , bylo celoživotní vzdělávání vlastně novým pojmem . My jsme se s tím naprosto nevypořádali . A to , co mělo být původním zákonem , se stalo novelou , ze které jsme vlastně ukrojili jenom část , která se týká akreditací . Já bych se v této souvislosti chtěla vyjádřit k některým pozměňovacím návrhům , které se týkají akreditačního úřadu , které jsem podala . Snažila jsem se v pozměňovacích návrzích , které jsou pod písmenem L 6 až L 11 , zdůraznit nezávislost akreditačního úřadu , zvýšit počet členů z 15 na 21 , aby byly pokryty výzkumné a vzdělávací oblasti , aby tlak na akreditační úřad , na členy , který bude nepochybně velký , byl do určité míry i rozložený . Žádala jsem , aby členové akreditační komise měli definovanou nezávislost nejenom formálně , ale aby byla také stanovena její finanční odměna a prostředky , které povedou k tomu , že předseda a místopředsedové se tomu budou skutečně věnovat na plný úvazek a jejich působení bude dále neslučitelné s prací v akademické sféře . To jsou pozměňovací návrhy , které se týkají akreditačního úřadu . Nezávislost a svobodné rozhodování považuji za naprosto zásadní pro budoucnost této novely . Já s potěšením poslouchám všechny projevy , které slibují , že tato novela přinese zlepšení kvality vysokého školství , a těším se , že si v nastávajících letech budeme tato slova moci připomenout , jestli se to opravdu povedlo . Další pozměňovací návrh , který je pod písmenem L 3 až L 5 , se týká složení akademických senátů . Navrhuji v něm , aby jednotřetinové zastoupení měli docenti a profesoři . Vysoké školství je velmi hierarchické a velmi strukturované , je tudíž neobvyklé a zcela se vymyká všem ostatním formám řízení školy , aby v akademických senátech zasedali asistenti a odborní asistenti a nebyly stanoveny naprosto žádné předpoklady jejich působení - ani kvalifikace , ani věk , a dokonce ani míra úvazku , takže i s minimálním úvazkem asistenta můžete působit v akademickém senátu a rozhodovat o chodu fakulty . Chtěla bych se také vyjádřit k tomu medializovanému sporu práva fakulty a práva rektorátu , resp . rektoři versus děkani . Já ten problém vnímám jako vážný , ale nikoliv fatální . Zdá se mi , že jde o poměřování si sil mezi rektory a děkany , které spočívá v tom , že samozřejmě obě skupiny by chtěly pro sebe více pravomocí a více kompetencí . Zajímavé je , že v tomto sporu páni rektoři a členové České konference rektorů souhlasí s tím a ochotně přijímají tu samostatnost , kterou poskytuje institucionální akreditace , ale nemají chuť postupovat tu pravomoc dál . Nevidím to fatálně proto , že to vidím i jako částečně generační spor . Ze současných děkanů budou budoucí rektoři . Nepochybně život si cestu najde , ale v tomto okamžiku bych se přimlouvala za to , aby zůstaly pravomoci na úrovni fakult . My jsme měli možnost v poslední době se potkávat s častou argumentací , že jednotlivé reprezentace vysokých škol odpracovaly stovky hodin na tom , aby přišel tento kompromisní návrh . Jak vtipně poznamenal můj kamarád , vysokoškolské reprezentace pracovaly stovky hodin , aby se nic nezměnilo . Můžete mně samozřejmě namítnout , kolik paragrafů v rámci této novely dostálo změny . S tím já mohu souhlasit jenom částečně , protože když se podíváte na to , co nás skutečně zásadního v budoucnosti z hlediska vysokých škol čeká , tak je to změna akreditací . To jestli se povede , bude záležet na tom , jak kvalitní bude akreditační úřad a jak integrující a morálně silné osobnosti zasednou v tomto tělese . Myslím , že dnes ukončíme to klopýtání novely vysokoškolského zákona , nicméně musím skončit s konstatováním , je to promarněná šance .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name