2013-039-05-143
143. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím s faktickou pana poslance Seďu . Prosím , máte slovo .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , paní místopředsedkyně , vážení členové vlády , paní ministryně , kolegové , kolegyně , já bych apeloval na vás , protože jsme ve třetím čtení . Paragraf 95 Třetí čtení návrhu zákona , bod 2 : Ve třetím čtení se koná rozprava , ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb , gramatických chyb , chyb písemných nebo tiskových , úpravy , které logicky vyplývají z přednesených pozměňujících návrhů , popř . podat návrh na opakování druhého čtení . Prosím vás , jsme tady ve třetím čtení , tak pojďme se chovat podle jednacího řádu , který je zákonem pro nás . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , já o tom samozřejmě vím . Návrhy podány nebyly , já postupuji v řízení stejně jako moji kolegové . Takže se nebudu odlišovat v tomto od jejich způsobu řízení . Takže to je všechno , co k tomu mohu dodat . Prosím dalšího v pořadí a tím je pan poslanec Rais .
Poslanec Karel Rais
Přeji dobrý den . V kontextu toho , co tady bylo řečeno , že třetí čtení je zejména na technické připomínky , tak to , co jsem měl nachystané , tak bych to povídání omezil . Ale na začátek bych řekl , že toto je materiál , za kterým jsou stovky a tisíce hodin ať již rektorů v České konferenci rektorů , nebo zástupců fakult v Radě vysokých škol a v neposlední řadě i poslanců a vedení Ministerstva školství . Čili je to materiál , kterému byla věnována velká pozornost , a teď přichází jakési finále . Já si myslím , že by bylo namístě na začátku poděkovat všem , kteří se na tom jakýmkoli způsobem podíleli . V těch stovkách pozměňovacích návrhů , nebo stovce pozměňovacích návrhů v podstatě jsou dva tři , které jsou konfliktní dneska . Ten zbytek si myslím , že jsme se domluvili v podstatě , a to považuji za velice cenné . A měl by to být materiál , který by zas nějakou chvíli měl vydržet . Samozřejmě jsem si vědom toho , a říkal jsem to při druhém čtení , že nebyla provedena řádná analýza na úrovni třeba analýzy OECD v roce 2004 , 2006 . To je pochopitelně pravda , to je taky otázka peněz a je to otázka času . Vyčítali jsme to předchůdci ministru Chládkovi , s tímto už nemohl stávající management nic dělat . Ambice v roce 2004 , 2006 byly obrovské , že se udělá celá změna toho zákona . Dneska v podstatě se to scvrkává zejména na akreditační procesy . A překvapuje mě , že nikdo z předřečníků nevěnoval tomuto pozornost , protože to je zásadní věc , změna té akreditace . Tady je potřeba si uvědomit , že se posouvá jak pravomoc , tak zodpovědnost třeba v té institucionální akreditaci na úroveň rektorů a na úroveň univerzit a je potřeba jim také dát odpovídající jakousi rozhodovací pravomoc . V novele , a předpokládám , že to bude záležitost dalšího jednání , mně chybí ukotvení kariérního řádu univerzit a zejména práce s mladými lidmi do 35 let na univerzitách , protože pokud nebude zajištěna prestiž učitelů , tak nemáme vlastně velkou šanci měnit kvalitu . Byť ji můžeme samozřejmě měnit formálně organizačními úpravami tak , jak jsme tady slyšeli . Vadí mi , že novela neřeší možnost vzniku vědeckých institucí , VVI , že jsme to odtamtud odstranili . A je tam pár věcí , které jsou konfliktní . O některých z nich hovořil třeba kolega Zlatuška . U těch létajících profesorů , tam si myslím , že obsahově samozřejmě má pravdu , že kvalitu nezměníme tím , když budeme mít na učitele se třemi čtyřmi úvazky , kteří pomalu ani nebudou vědět , kde učí , protože za ně učí doktorandi . Toto je pravda . Ale ta textace pozměňovacího návrhu , já nejsem právník , ale on hovořil o tom , že má nepodepsané texty . Já jsem tedy viděl podepsané texty od pana profesora Běliny , myslím , že by to byl schopen potvrdit , což je profesor práva pracovního . A tím pádem jsem na vážkách . Prostě nebezpečí ústavní stížnosti tam je . Takže si myslím , že myšlenka , kterou tady Jirka Zlatuška přednesl , samozřejmě ta základní je dobrá , ale chtěla by ještě dopracovat , aby nebyly tyhle řeči renomovaných právníků tady k tomuto . To je jeden názor k těm konfliktním . Potom je tady pozměňovací návrh kolegy Tejce , o kterém nikdo nehovořil zatím a který spočívá vlastně v tom , že se rozšíří možnost výuky zahraničních studií na českých univerzitách . Čili že české univerzity formou celoživotního vzdělávání budou dávat tituly LLM , MPA , MBA a podobně . Samozřejmě se to tady 25 roků děje , ale vždycky pod garancí jakéhosi zajištění kvality ze strany zahraničních univerzit . Dneska to pustíme . Jenom na tu skutečnost upozorňuji . Jinak prostě je to taky vývoj . Další pozměňovací návrh , který je konfliktní , tak to je samozřejmě vztah pravomoc děkanů , pracovněprávní vztahy na fakultách . Já bych to neviděl tak , jak říkal kolega Karamazov , tak bych to neviděl jako nějaký puč rektorů . Má to . . . Já patřím mezi ty konzistentní lidi , kteří říkají , že prostě jestliže má někdo nějakou pravomoc za IČO , za . . . pardon , má nějakou zodpovědnost za chod univerzity , chod firmy , tak by měl mít taky pravomoci . A není možné , aby si skupina lidí třeba na fakultě nebo prostě senát osočoval nebo bral tyhle pravomoci a potom dva tři měsíce , když jsou prázdniny , tak v tom podstatě nechal rektora samého , protože oni nezasedají . A takhle by se dalo pokračovat tady v těch věcech . Ztotožňuji se s názorem , který tady byl řečen , ohledně té volby - ne volby , ale určování , jmenování profesorů ze strany prezidenta . Pokud nejsou dořešeny soudní spory těch neúspěšných kandidátů s prezidentem republiky , tak si myslím , že bychom mohli počkat , nebo měli počkat tady na toto řešení , a pak teprve názory , které tady jsou logické , samozřejmě , tak je vzít . Jsem rád , že se posunul ten pozměňovací návrh směrem , který se týkal autonomnosti nebo jisté autonomnosti Policejní akademie rozhodným směrem , a myslím si , že to , co je dneska předloženo , že je hlasovatelné . Takto by se daly jednotlivé pozměňovací návrhy probrat . Já bych na závěr , abych nezdržoval , myslím si , že skutečně je důležité , a říkal jsem to v tom předcházejícím vystoupení , když bylo druhé čtení , věnovat pozornost i kvalitě vysokých škol a financování a zejména se soustředit na absolventy pedagogických fakult , aby nám neutíkali mimo obor , a v tomto , myslím si , že by Sněmovna měla Ministerstvu školství výrazně pomoci , protože pokud budou kvalitní učitelé na základních a středních školách , pak můžeme taky dostat kvalitu i na vysoké školy . Pokud bude neustále přehlíženi ti mladí , tak bude dost velký problém v budoucnu . Co se týká financování , asi v ruku v ruce bych taky měl říct , měl by být audit , měly by být kontroly , protože jinak je to černá díra , do které samozřejmě ty peníze padají , čili mělo by to být nějak vyvážené . Nechci dále zdržovat , na toto téma by se dalo hovořit hodně , ale myslím si , že i když je to všechno připravené , tak asi bychom se pak měli před vlastním hlasováním na chvilku sejít a ještě si některé detaily doladit s paní ministryní . Děkuji vám .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name